Een diepgaande verkenning van Paston Solutions’ Apollon

Partner in kennis CCS

(Partner in kennis CCS in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De recente overname van Paston door CCS’ moederbedrijf Roundcube Holding betekent een nieuwe fase voor verzekeraars en hun distributiepartners. Apollon, de software van Paston, biedt namelijk efficiënte product benchmarking en dataverrijking, met daarbij ook geautomatiseerde portefeuille rationalisatie met de mogelijkheid tot het geven van proactief advies. Hierdoor kunnen verzekeraars en volmachten versneld product aanpassingen doorvoeren, een hogere STP-en conversie-graad bereiken en op efficiënte wijze voldoen aan de zorgplicht.

...

Het onderscheidende aspect van Paston Solutions en hun product Apollon, is de synergie van technologische innovatie en gebruiksgemak. Deze samenhang komt tot uiting in de technische ruggengraat van het platform: de gebruiksvriendelijke business rules engine.

Dit krachtige instrument maakt automatische gegevensverificatie moge lijk, waarmee de kwaliteit van gegevens aanzienlijk wordt verbeterd en wat de betrouwbaarheid van informatie voor de klanten ten goede komt. Maar deze technologie doet meer dan alleen het verhogen van de gegevenskwaliteit; het stelt gebruikers ook in staat om sneller en efficiënter te werken.

Met Apollon beloven CCS en Paston vijf belangrijke verbeteringen voor verzekeraars en volmachten, die we hieronder zullen uitlichten.

1. Verbeterde interne benchmarkrapporten

Dankzij Apollon is er een aanzienlijke verbetering in het vermogen om het effect van nieuwe producten op zowel operationeel (IT) als commercieel niveau te doorgronden. Deze verbetering is voornamelijk te danken aan de geavanceerde analytische functies van Apollon. Hierdoor kan je nauwkeuriger bepalen of een nieuw product onmiddellijk kan worden gelanceerd of dat er aanvullende gegevens bij de klant of externe aanbieders moeten worden opgevraagd. Daarnaast kan je ook duidelijker zien welk percentage van het huidige portfolio kan worden overgezet naar het nieuwe product op basis van de door jou vooraf gestelde marges. Daarbovenop kan een vergelijking worden gemaakt met andere producten zodat de commerciële impact van het nieuwe product inzichtelijk is. Deze informatie is cruciaal voor het behoud van een concurrerende positie in de markt.

2. Verbeterde datakwaliteit en geautomatiseerde gegevensverificatie

In het verleden was het verzamelen en verwerken van ontbrekende gegevens vaak een tijdrovend proces. Met de integratie van Apollon is dit proces aanzienlijk versneld en vereenvoudigd.

Bij prolongatie kan je eenvoudig zien welke gegevens ontbreken. Ontbrekende data kan worden opgevraagd bij de klant of via externe datakoppelingen, zoals infofolio, RDC of VPI. Het Apollon-platform is gebouwd op een business rules engine, waarmee gegevens automatisch worden gecontroleerd en geverifieerd. Door deze ge-automatiseerde gegevensverificatie kunnen gebruikers vertrouwen op de nauwkeurigheid en volledigheid van de gegevens, waardoor fouten en onbedoelde menselijke variaties worden verminderd.

Een aantal voorbeelden van deze business rules zijn:

• Is een huisnummer onbekend van een pand? Dan verschijnt op polisniveau een foutmelding dat deze handmatig toegevoegd moet worden.

• Ontbreekt het eigen risico voor kinderen op een AVP? Zet dan het eigen risico voor kinderen op nul euro.

• Is een auto ouder dan vijf jaar en heeft de verzekering een nieuwwaarde garantie? Verwijder dan de nieuwwaarde garantie dekking en informeer de klant.

3. Snellere productaanbieding

Portefeuille rationalisatie is vaak een uitdaging vanwege de continue aanpassing van verzekeringsproducten. Met Apollon kunnen gebruikers hun portefeuilles eenvoudig optimaliseren om de winstgevendheid te verbeteren.

Het Apollon-platform biedt de mogelijkheid om (bijvoorbeeld) twee maanden voor de hoofdpremievervaldatum proactief het aanbod van verzekeringsproducten te beoordelen en te analyseren welke betere alternatieven er beschikbaar zijn voor klanten. Bovendien kunnen klanten profiteren van de dataverrijking die Apollon biedt, aangezien veranderingen in de verzekeringen als triggers fungeren om aanvullende informatie te delen, waarmee nog beter geadviseerd kan worden. Dankzij deze ‘wasstraat’-benadering kan de bestaande portefeuille gemakkelijk geüpdatet worden met actuele productaanbiedingen. Dit leidt tot een gestroomlijnde klantbeleving en uiteindelijk - uiteraard - een hogere klanttevredenheid.

4. Vereenvoudigde Migratie & Conversie

De migratie en conversie van bestaande portfolio’s kan een ingewikkeld proces zijn. Gelukkig maakt Apollon dit proces een stuk eenvoudiger. Met behulp van templates kunnen gebruikers gemakkelijk vanuit verschillende bronnen gegevens importeren in de applicatie.

Op basis van de beschikbare volmachten kan besloten worden om een provinciale portefeuille om te zetten naar een volmacht of om een voorstel te doen voor een ander of een nieuw volmacht product.

Daarnaast biedt Apollon ook functies zoals formulieren inrichting, audit trail en beveiligingsmaatregelen, zoals gegevensversleuteling en twee-factor authenticatie, om de privacy en veiligheid van gegevens te waarborgen.

‘Vijf belangrijke verbeteringen voor verzekeraars en volmachten’

5. Verbeterde Ondersteuning van Advieskanalen: Proactief Prolongeren

Met Apollon’s geavanceerde functionaliteiten voor proactief prolongeren kunnen we gebruikers verzekeraars en distributiepartners een verbeterde ondersteuning bieden bij het adviseren van klanten. Deze functie stelt je namelijk in staat om actief betere verzekeringsoplossingen te presenteren aan klanten, waardoor adviseurs eenvoudiger kunnen voldoen aan hun zorgplicht.

Hoe werkt het?

Apollon analyseert de gegevens in je polisadministratie ongeveer twee maanden voor de hoofdvervaldatum van de verzekering. Op basis van deze gegevens wordt een grondige marktanalyse uitgevoerd om te kijken of er beter passende alternatieven beschikbaar zijn in de verzekeringsmarkt.

Na de analyse kan je met de resultaten gepersonaliseerde brieven of emails in jouw huisstijl naar jouw klanten sturen. In deze correspondentie leg je uit dat er op basis van de beschikbare gegevens een beter aanbod in de markt is en vraag je de klant of hij of zij wil overstappen naar dit alternatief.

Klanten die het nieuwe voorstel hebben geaccepteerd, worden via Apollon toegevoegd aan de polisadministratie. Op deze manier wordt het nieuwe voorstel bevestigd aan de klant en verwerkt in de systemen, waardoor een soepele en geautomatiseerde prolongatie mogelijk is.

De toekomst van paston solutions

De teams van CCS en Paston Solutions kijken vooruit. We zien mogelijkheden om met behulp van AI en Machine Learning de datakwaliteit en het productontwikkelingsproces verder te verbeteren. We kijken uit naar wat de toekomst brengt en zijn vastbesloten om de verzekeringswereld te blijven voorzien van de beste oplossingen en diensten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Er worden specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies geïntroduceerd om te waarborgen dat adviezen die geautomatiseerd tot stand zijn gekomen aan...

Jack Hommel treedt toe tot RvC CCS

Jack Hommel treedt toe tot RvC CCS

Voormalig Achmea-topman Jack Hommel treedt toe tot de Raad van Commissarissen van CCS. Hij zal de directie bijstaan in de uitvoering van haar strategie. Hommel...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...