Een frisse blik op het adviesvak: Askanj@

Een frisse blik FOTO 2

(Uit VVP 4-2022) In de rubriek Nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt te leren kennen en meer te weten over hun ondernemerschap. Bovendien willen we de vernieuwing/de andere kijk op adviseren, meer aan het woord laten, juist om te laten zien hoe aantrekkelijk onze bedrijfstak kan zijn. Dit keer Askanj@ Hypotheken en Verzekeringen uit Wolvega.

Anja Roo-Dragt: ‘Juist nog heel veel behoefte aan persoonlijk contact’

De deur staat altijd open!

“Over vijf jaar willen wij ons als bedrijf hebben gestabiliseerd, zo doorgaan als een klein persoonlijk advieskantoor. Wij willen dat AskAnj@ een begrip in de omgeving wordt en in de genen van onze klanten gaat zitten.” Aldus Anja Roo-Dragt van AskAnj@.

Ik zit ruim 25 jaar in het vak, onder andere Friesland Bank en later bij Rabobank als Financieel Adviseur. In juni 2020 de sprong gewaagd en gestart met een eigen onderneming, AskAnj@ hypotheken & verzekeringen. Een van mijn missies is al mijn klanten voorzien van een onafhankelijk advies met een persoonlijke touch. De deur staat altijd open! Ik ben alleen gestart en inmiddels uitgebreid met drie personeelsleden. We zijn een zeer persoonlijk advieskantoor zonder geiten-wollen-sokken-cultuur.

Ik miste het persoonlijke contact, een band opbouwen met de klant. In het begin kwam ik bij veel klanten thuis, aan de keukentafel met een lekker bakkie koffie. Persoonlijke gesprekken, hoe gaat het met de klant? Wat beweegt de klant om over te stappen, etcetera. De kansen om mij te onderscheiden van de grotere maatschappijen waren in de coronatijd voor mij juist voordelig,de keukentafelgesprekken konden gewoon plaatsvinden.

Samenwerkingen

In de afgelopen twee jaar ben ik wel een aantal samenwerkingen aangegaan. Voor bedrijfsmatige financieringen kan men ook bij ons terecht, we trekken hiervoor op met een collega advieskantoor dat zakelijke financieringen als expertise heeft. Prettig om soms op elkaar terug te vallen en informatie uit te wisselen.

We bevinden ons vooral op de particuliere markt maar ook voor bedrijven kunnen we wat betekenen, zoals hierboven al besproken werken wij samen met een collega advieskantoor dat financieringen als expertise heeft.

Onze uitdagingen als kantoor liggen onder andere in het stroomlijnen van processen om meer richting geven aan de toekomst. Hiervoor gebruiken we software die ons ondersteunt. Door de software goed in te zetten worden we steeds meer een geoliede machine. Ook omdat we zelf openstaan voor nieuwe ideeën werkt dit wel prettig en blijven wij vernieuwen.

De ruimte opzoeken

Wetgeving speelt in onze branche een grote rol, de teugels worden hier wel aangetrokken en dat remt ons soms wel af maar de kunst is om hier de ruimte in op te zoeken en te ondernemen.

Ik zou wel graag willen dat bijvoorbeeld instanties zoals Belastingdienst, wetgever en geldvertrekkers meer op elkaar ingespeeld zijn. Om als voorbeeld te noemen: een samengesteld gezin koopt een nieuwe woning. Beide partners hebben een hypotheekverleden met allebei leningdelen met ‘oud’ recht. Je zou de klanten tekortdoen door dit oude recht te laten vervallen als ze dit niet willen. De verdeling volgens een draagplichtovereenkomst komt uit op acht leningdelen. Helaas kan de gekozen geldverstrekker maar zes leningdelen kwijt waardoor er gekozen moet worden voor een andere verdeling die niet wenselijk is.

Ons doel is om het voor onze klant zo gemakkelijk mogelijk te maken en de klant mee te nemen in de digitale wereld. Wij laten onze klant graag voelen dat hij/ zij onze enige klant is door de klant veel aandacht te geven. De ene klant heeft meer tijd en aandacht nodig dan de andere, het is aan ons om dit goed aan te voelen en hierop in te spelen.

Een deel van onze klanten heeft de pensioenleeftijd bereikt, we nodigen ze dan ook bij ons uit op kantoor om dit samen door te nemen. Door de digitalisering kan dit zowel op afstand als aan de spreektafel.

Mijn indruk van deze sector, en eigenlijk geldt dit ook voor andere sectoren, is dat het persoonlijke contact langzaam wegebt terwijl iedereen daar juist nog heel veel behoefte aan heeft. Wij van AskAnj@willen ons daarin onderscheiden en wij krijgen daar veel positieve reacties op.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Uit VVP 3-2022) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

In de rubriek nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Rubriek Nieuwkomers en doorstarters in VVP 01-2022). VVP start in 2022 met de nieuwe rubriek nieuwkomers (en dat kunnen uiteraard ook ervaringsdeskundigen zijn...