Grensoverschrijdend adviseren

Peter Taylor Parkins resized

(door Peter Taylor Parkins, Taylor Mates)

Als adviseurs hebben we steeds vaker te maken met globalisering van het bedrijfsleven. Zakelijke opdrachtgevers die risico’s lopen in het buitenland, buitenlandse ondernemingen starten of dochtermaatschappijen in het buitenland oprichten. Uiteraard gebeurt dat ook vice versa, bijvoorbeeld buitenlandse bedrijven die in Nederland bedrijven overnemen.

Mijn visie: bedenk als adviseur dat je ‘weet wat je niet weet’ en vooral ‘niet doet wat je niet kunt’. België en Nederland liggen dicht bij elkaar. Toch zijn er grote verschillen, zoals de taal, cultuur, wetgeving, verzekeringsmarkt, etc. We dienen ons af te vragen wat de meerwaarde is als adviseur in Nederland, om een bedrijf gevestigd in België te gaan adviseren. Doet u dat omdat het toevallig een dochteronderneming is van uw bestaande klant en een Nederlands bedrijf? Voor ons is het al best een hele klus om op alle onderdelen van ons vakgebied de kennis van wetgeving en regelgeving, alsmede de ontwikkelingen in de verzekeringsmarkt hier in Nederland actueel te houden. De vraag is niet of we dit zouden willen in de vele Europese landen, maar of we het überhaupt kunnen. De gemiddelde professionele assurantieadviseur heeft ook niet de ambitie om er in veel Europese landen een kantoor bij te beginnen. Toch komen deze dossiers steeds vaker op ons bureau. Dan doel ik niet alleen op de tweede woning op Ibiza, maar veel meer op overnames van bedrijven in het buitenland door Nederlandse ondernemingen. Of nevenvestigingen van hun bedrijven in het buitenland. Deze hoofdkantoren willen doorgaans wel de regie hebben over het risicobeheer van buitenlandse risico’s. Ze willen gewoon dezelfde service als ze van ons gewend zijn in Nederland. En heel simpel, daar zijn wij als provinciale verzekeringsmakelaar niet toe in staat. Grote makelaars met vestigingen in buitenland hebben hiervoor mogelijkheden, maar het gemiddelde professionele zakelijk intermediair heeft geen nevenvestigingen in het buitenland. Om die reden zijn er enkele samenwerkingsverbanden ontstaan waarbij u wel aan de behoefte van de opdrachtgever tegemoet kunt komen. Doelstelling 1 is: uw relatie optimaal van dienst te zijn met eenzelfde kwalitatieve dienstverlening in het buitenland als men gewend van u is in Nederland. Dichtbij en lokale kennis. Dus bedenk als Nederlands adviseur hoe u met risico’s in het buitenland omgaat. Wellicht is samenwerken en uitbesteden aan een lokale identieke partij wel een goede overweging. Als Taylor Mates zijn wij ruim 10 jaar actief binnen Eubronet, the independent insurance-brokering network. Wij hebben hierin de exclusiviteit voor Nederland. Niet dat dit het enige samenwerkingsplatform is, maar ik wil deze graag uitlichten om de visie voor een optimale dienstverlening in het buitenland kracht bij te zetten.

Eubronet omvat een dekkingsgebied van zestien Europese landen en heeft tevens een partner in de VS, vertegenwoordigd in vrijwel alle staten. Als voorbeeld: wij hebben een onderneming in Nederland die eveneens vestigingen heeft in Duitsland, Polen en Tsjechië. Het betreft lokaal opgerichte entiteiten. Echter, de Nederlandse directie wil wel de regie hebben, zodat het risicobeheer daar geregeld wordt conform het Nederlandse bedrijfsbeleid, rekening houdende met de lokale omstandigheden. Los van eventuele masterprograms, geven wij hierbij opdracht aan onze lokale partners en deze gaan op de gevraagde wijze aan het werk. Zij rapporteren lokaal, alsmede periodiek aan ons als hoofdmakelaar van de relatie. Wij zijn zo in staat invulling te geven aan de wens van onze opdrachtgever en behouden hier zelf ook een regisserende rol in. Het mag duidelijk zijn dat dit ook andersom voorkomt. Veel buitenlandse bedrijven investeren momenteel in Nederland door ondernemingen te kopen en van hieruit zaken te gaan doen. Deze hoofdkantoren in het buitenland hebben doorgaans eenzelfde wens. Wij krijgen met regelmaat opdracht van onze samenwerkende partners deze ondernemingen in Nederland van onze dienstverlening te voorzien. Voor ons een prachtige bron van inkomsten die sterk groeiend is.

‘Eubronet omvat zestien Europese landen’

Zoals u uit bovenstaande kunt opmaken is een gelijk speelveld in ons vak binnen Europa nog ver te zoeken. Naast taal en cultuur zijn de spelregels in alle landen gewoonweg vaak fors afwijkend. Wist u dat de totale premie-inkomsten van de verzekeringsmarkt in OostEuropa gelijk zijn aan die van het land Spanje? Oorzaak is dat bedrijven in Oost Europa veel minder de bereidheid hebben om zich in te dekken tegen een risico dat zich in de toekomst mogelijk gaat voordoen. Wist u dat de assurantiebelasting in het Verenigd Koninkrijk 12 procent is (bij ons 21 procent)? Bent u op de hoogte van de zwaar afwijkende regelgeving rondom workers compensation voor werkgevers in de VS? Wist u dat België nog lang niet zo ver is als Nederland als het gaat over beloningsstelsel en transparantie? Wist u dat in Zweden veel particuliere risico’s zijn afgedekt via vakbonden?

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...