Grip op gegevens

Omid Tansaz DT

(Kennispartner nexxbiz in VVP-special Digitale Transformatie) Hoe kwamen beslissingen precies tot stand en op welk moment? Welke berekeningen gingen eraan vooraf? Het is doorgaans niet eenvoudig deze informatie te achterhalen, terwijl DNB en de AFM eisen dat de verzekeringswereld de achtergrond van beslissingen kent. De it-architecten van platform nexxbiz openen de blackbox en maken data en algoritmes transparant en controleerbaar.

...

Compliance veroverde de wereld de afgelopen jaren op stormachtige wijze. De financiële crisis zwengelde het belang van dit bedrijfsonderdeel aan, maar vooral technologische ontwikkelingen maken compliance onmisbaar. Wet- en regelgeving en eisen van toezichthouders groeiden navenant. Er staat dan ook nogal wat op het spel, stelt Omid Tansaz, IT-architect en één van de oprichters van startup nexxbiz. “We verwachten inmiddels dat alles met een paar klikken kan worden geregeld, maar tegelijkertijd accepteren we niet meer dat er fouten worden gemaakt. De schaalgrootte van digitalisering zorgt er echter voor dat fouten veel meer gevolgen hebben. Voorheen verloor iemand een dossiermap en dat was pijnlijk, maar nu liggen er meteen duizenden creditcardgegevens of dossiers op straat.”

Complex samenspel

Het bewaken van processen is een speelveld van bedrijven, stakeholders, toezichthouders, overheid en IT-partners. In dit complex samenspel zijn inzicht in informatiestromen en traceerbaarheid essentieel. Als het mis gaat, moeten bedrijven immers kunnen aantonen waar en waarom het mis is gegaan. Maar in de praktijk blijkt dit vaak lastig te achterhalen, als gegevens al niet geheel onvindbaar zijn.

Het verkrijgen van grip op data is een belangrijke drijfveer voor nexxbiz, dat gespecialiseerd is in Insurtech. De startup begon bij zijn oprichting, twee jaar geleden, met het stellen van een essentiële vraag: wat betekenen digitale veranderingen precies voor de verzekeringssector? “Digitale transformatie voltrekt zich in sneltreinvaart, maar er is weinig oog voor de werkbaarheid”, zegt Tansaz. “We wilden van begin af aan de concrete knelpunten die CFO’s en CIO’s ervaren in kaart brengen en problemen met out-ofthe-box-oplossingen wegnemen. Daar werken we nog steeds hard aan, samen met gerenommeerde partnerbedrijven.”

Bedrijven zien compliance vaak als opgelegde druk op de bedrijfsvoering, een noodzakelijk kwaad, maar het kan volgens Tansaz ook worden aangewend om een bedrijf als geheel sterker te maken.

“DNB heeft richtlijnen vastgesteld en verzekeraars, volmachtkantoren en andere partijen moeten met heel veel rekening houden. Informatiebeheersing is daarom een must. Tegelijkertijd biedt compliance handvatten voor verdere verbetering van het bedrijf en zijn dienstverlening. Denk daarbij aan schaalbaarheid, stroomlijnen van bedrijfsprocessen en verantwoord ondernemen. Er is een schat aan informatie beschikbaar, alleen moet je er wel toegang tot hebben. Ons platform levert daar een belangrijke bijdrage aan.”

Geen big bang

Alle - wettelijke - eisen die worden gesteld aan informatievoorziening, hebben hun weerslag op de gekozen IT-architectuur, IT-partners, softwareontwikkeling en business intelligence van ondernemingen in de verzekeringssector. Vijftien jaar leunen op dezelfde IT-infra is gezien de snelle veranderingen ondenkbaar geworden. Aan de andere kant dragen veel bedrijven een omvangrijke en dure legacy met zich mee. Die hoeft ook absoluut niet acuut te worden vervangen, benadrukt Tansaz.

“Zo’n ‘big bang’ is te kostbaar en niet werkbaar voor klanten. Stel je voor dat bedrijven meteen hun complete backoffice moeten aanpakken, dat is allesbehalve efficiënt. Natuurlijk moet er wél iets verbeteren, dus wij ondersteunen bij geleidelijke en beheerste digitale transformatie. We automatiseren de onderdelen die bedrijven grip geven op processen en data.”

Waar ging het mis?

Een ander belangrijk aspect van het platform, is de Open Standard First policy. nexxbiz geeft daarmee aan dat alle algoritmes open en transparant zijn. Waar algoritmes in traditionele IT-systemen een blackbox zijn, maakt nexxbiz ze letterlijk zichtbaar aan de hand van stroomschema’s en heatmaps. Zo ziet een user nauwkeurig welke fasen een beslissing heeft doorlopen, op welke momenten actie werd ondernomen en in welke fasen de meest ingrijpende activiteiten, de heat, plaatsvonden. De kernvraag ‘waar ging dit mis?’ wordt daarmee op een gebruiksvriendelijke manier beantwoord.

“Er is geen IT-consultant nodig, medewerkers kunnen dit zelf oppakken. Ze hoeven ook geen ingewikkelde training te volgen. Informatie die voorheen nogal eens verborgen bleef, wordt makkelijk toegankelijk. Dat is met het oog op de toezichthouders noodzakelijk, maar ook omdat klanten er recht op hebben. Het is meteen een sturingsinstrument om bedrijfsprocessen inzichtelijker te maken en daardoor te verbeteren. Een derde facet is de business intelligence. De analyses die ons systeem oplevert, lenen zich voor business cases en kunnen worden gedeeld met stakeholders.”

Sivi-standaarden

nexxbiz werkt nauw samen met engineers van SIVI om de digitale standaarden voor de verzekeringsbranche in zijn IT-oplossingen te integreren. In het systeem zijn tevens best practices en benodigde privacy beschermende maatregelen opgenomen, zoals verfijnd onderscheid in datatypes, waardoor de juiste informatie bij de juiste actoren terecht komt.

“Niet alle data is noodzakelijk om een beslissing te maken of de weg die een beslissing heeft afgelegd in kaart te brengen, dus daar kun je actief een datacheck op toepassen. Voor bedrijven is het interessant om te zien hoeveel tijd bepaalde processen in beslag nemen, waar zich bottlenecks bevinden en hoe beslissingen tot stand komen. Waarom is bijvoorbeeld de ene polis niet geaccepteerd en een vergelijkbare polis weer wel? Ons systeem biedt de juiste data in de juiste context op een visuele manier. Omdat er tevens best practices in zijn verwerkt, hoeven bedrijven niets steeds het wiel opnieuw uit te vinden.”

Omid Tansaz: ‘nexxbiz geeft verzekeringswereld controle over processen.’

Vormgeven

De startup, gevestigd in de hotspot Creative Valley bij Utrecht CS, telt inmiddels vijftien medewerkers. Groei is echter geen doel op zich van de succesvolle nieuwkomer. Tansaz: “Het gaat ons ook niet om het verkopen van producten. We willen de digitale transformatie mede vormgeven en een up-to-date platform voor professionals uit de verzekeringssector blijven bieden. Als onze inzet informatie beheersbaar maakt, op een wijze die voor veel mensen begrijpelijk is, hebben wij een belangrijk doel bereikt.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Goud

Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het...

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) Digitale transformatie vraagt om leiderschap. In de zin dat individuele organisaties bereid zijn hun innovaties te delen...

Durf te veranderen

Durf te veranderen

“Kijk goed bij de digitalisering van processen naar wat je doet en waarom je het doet. Ook is het belangrijk dat je durft te veranderen. Er zijn heel veel...

We openen de black box

We openen de black box

(Kennispartner Voogd & Voogd in VVP-special Digitale Transformatie) Omdat de verzekeringsbranche al in de jaren ’80 aan het automatiseren sloeg, kijkt...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

Tijdwinst door volmachten

Tijdwinst door volmachten

“We zijn volop bezig met het verankeren van digitalisering in ons advieskantoor en dat vergt tijd. Door de komst van volmachten in de zakelijke markt boeken...

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

(Kennispartner Nationale-Nederlanden in VVP-special Digitale Transformatie) “In de zakelijke dienstverlening is digitalisering een middel voor adviseurs...

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

“De computer verslaat de mens.” Aldus Jeroen Oversteegen stellig, als we hem vragen naar zijn visie op de digitalisering van het advieskantoor in 2025....

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

(Kennispartner Link Asset Services in VVP-special Digitale Transformatie) Bij veel adviseurs gaat bij de naam van de nieuwe servicer ‘Link Asset Services’...

Digitaal platform helpt Over Rood

Digitaal platform helpt Over Rood

In 2013 richtte succesvol ondernemer Peter van Bergen samen met Gijs van Arken en Bert Rorije Over Rood op, een stichting voor ondernemers die in grote financiële...