Groen kost poen

Björn Jalving 2020

(Door Björn Jalving, Turien & Co.) Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming.

Door het thuiswerken, het thuis of om het huis sporten en de gesloten horeca had ik de laatste weken het gevoel dat iedere week een aantal uren extra bevatte. Hierdoor had ik wat meer tijd om ’s ochtends eens uitgebreid de krant te lezen of ’s avonds tv te kijken. Inmiddels gaan veel van de vrijgekomen uren op aan videobellen, maar de zondagavond houd ik vrij. Dan kan ik lekker een avondje voor de buis, kijken naar het televisieprogramma dat mij gegrepen heeft, Dragons’ Den.

In het programma pitchen startende ondernemers hun idee, product of concept voor vijf dragons. De dragons zijn ervaren ondernemers die graag willen investeren in kansrijke startende ondernemingen. Uiteraard leidt niet iedere pitch tot een investering, maar wanneer dit wel het geval is dan kan deze investering voor de startende ondernemer een vliegwiel zijn voor verdere groei. Daarnaast kan de startende ondernemer van de ervaring en het netwerk van de Dragon gebruik maken.

Veganistische mayonaise

Naast dat het programma leuk weg kijkt, doet het je ook beseffen dat we in Nederland een hoop creatieve, innovatieve en ondernemende mensen hebben. Daarnaast viel me op dat in veel van de pitches duurzaamheid een belangrijk thema vormt. Uiteenlopend van fruitijs tot aggregaten op zonneenergie in plaats van diesel. Maar denk ook aan eerlijke koffie, veganistische mayonaise, efficiënte verwarming of waterflessen met daarin pillendozen (zodat medicijnen en supplementen niet vergeten worden). In sommige van deze pitches stond duurzaamheid centraal, in andere pitches was duurzaamheid niet het hoofddoel maar was dit wel een belangrijk en onderscheidend item. Eén van de dragons verwoordde het kort en krachtig “Groen kost poen”, toen hij de prijs van veganistische mayonaise hoorde.

En inderdaad veel duurzame producten zullen in de aanschaf wat duurder zijn dan de ‘grijze variant’, denk bijvoorbeeld aan biologische kipfilet en elektrische auto’s. Desondanks besluiten steeds meer consumenten deze producten aan te schaffen en betalen ze de meerprijs. Soms zal dit uit principiële overwegingen zijn, maar vaak ook omdat de duurzame producten naast het duurzaamheidsvoordeel ook nog één of meer andere voordelen bieden. De veganistische mayonaise is misschien wel minder vet en een elektrische auto is fiscaal en qua gebruik per kilometer interessant.

Duurzame verzekeringen

Wat betekent dit voor duurzame verzekeringen? Bij verzekeraars wordt er bij duurzaamheid al heel snel gekeken naar de beleggingen. En terecht: als institutionele beleggers kunnen verzekeraars immers impact hebben door bijvoorbeeld het uitsluiten van niet duurzame beleggingen, duurzaamheidsfactoren mee te laten wegen in beleggingsbeslissingen, de dialoog over duurzaamheid aan te gaan met partijen waarin ze beleggen of door te stemmen op een aandeelhoudersvergadering voor meer duurzaamheid. Maar deze beleggingen zijn slechts één kant van de medaille. Aan de andere kant heeft een verzekeraar tienduizenden, honderdduizenden of zelfs miljoenen verplichtingen in de vorm van verzekeringscontracten.

Juist deze verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming. Hoe houden we zonnepanelen verzekerbaar, hoe verzekeren we innovatieve bedrijven wanneer er niet of nauwelijks data voorhanden is, hoe gaan we om met duurzaam schade herstel ook als hierdoor de economische waarde toeneemt, hoe wordt er in de verzekeringsvoorwaarden geanticipeerd op de deel-economie en hoe kunnen we ervoor zorgen dat zorgvuldige bestuurders minder premie betalen? Zomaar wat ideeën die vragen om ondernemende geesten in onze sector!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

INSVERdaad!

INSVERdaad!

(Paul Burger, Ansvar/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 06-2022) In mijn column van september, ‘Groene handjes en voetjes’, gaf ik wat voorbeelden...

Markel in schap van Turien & Co.

Markel in schap van Turien & Co.

Turien & Co. heeft het productaanbod uitgebreid met de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering van Markel. “We kiezen bewust voor de partners waarmee...

Extra financiële ruimte om te verduurzamen

Extra financiële ruimte om te verduurzamen

(Partner in kennis Financieel Zeker in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Hoe kunnen we concreet invulling geven aan onze ambitie om brede welvaart voor onze...

Klimaat en duurzaamheid top-prioriteit maken

Klimaat en duurzaamheid top-prioriteit maken

(Kees Dullemond, INSVER, in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Steeds meer bedrijven pakken duurzaamheid actief op. Het merendeel van de bedrijven hebben volgens...

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

(Partner in kennis a.s.r. in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Klimaatdoelen, zoals de reductie van CO2-emissie met 60 procent in 2030, komen steeds dichterbij....

Adviesalerts! duurzaam advies

Adviesalerts! duurzaam advies

(Toon Berendsen in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De aandacht voor duurzaam advies is terecht groot. Ook in dit katern weer een aantal adviesalerts! Zo...

Geef groen advies

Geef groen advies

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Duurzaamheid blijft ‘hot’. De noodzaak voor een groener leefklimaat staat...

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

(Fred de Jong in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De meeste financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Toch wordt het in gesprekken met...

AnsvarIdéa geeft verzekerden een duurzame verzekering

AnsvarIdéa geeft verzekerden een duurzame verzekering

Komend jaar ontvangen AnsvarIdéa-verzekerden met een AVP, inboedel- of woningverzekering een duurzame Ansvar Bewust-polis. Verzekerden krijgen deze ruimere...