Geef groen advies

Partner in Kennis Centraal Beheer, foto Jose Rouwenhorst

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Duurzaamheid blijft ‘hot’. De noodzaak voor een groener leefklimaat staat volop in de belangstelling. En met de stijgende energieprijzen wordt ook de toekomstige betaalbaarheid van woonlasten steeds belangrijker. Centraal Beheer benadrukt het belang om in adviesgesprekken over een hypotheek stil te staan bij het onderwerp duurzaamheid.

...

Centraal Beheer heeft, net als moederbedrijf Achmea, een grote ambitie als het over duurzaamheid gaat. “Om dat inhoud te geven streven we onder meer naar het verduurzamen van de hypotheekportefeuille. Niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten moet verduurzaming bespreekbaar en mogelijk zijn”. Aan het woord is José Rouwenhorst van Centraal Beheer. Zij maakt zich sterk voor een duurzame klantrelatie en de belangrijke rol die adviseurs daarin spelen. De kern ligt volgens haar in duurzaam advies.

Wat versta je onder duurzaam advies?

“In de eerste plaats gaat het erom dat je een (hypotheek) advies geeft dat toekomstbestendig is. Tegelijkertijd gaat het om het langdurig onderhouden van de klantrelatie. Blijf meekijken of er zaken aangepast moeten worden, als de gezinsomstandigheden wijzigen bijvoorbeeld. Dus duurzaam in de zin van bestendig en toekomstgericht. En daarbij hoort uiteraard ook dat je verduurzaming van de woning in je advies betrekt.”

Moet verduurzaming een verplicht onderdeel van adviesgesprekken zijn?

“Het is een maatschappelijk vraagstuk. En daarom vind ik het een sociale plicht dat een hypotheekadviseur verduurzaming meeneemt in zijn gesprekken. Alleen al vanwege de stijgende energieprijzen en de (toekomstige) betaalbaarheid van de hypotheek. Want stel dat je het niet bespreekt en de klant ziet zijn gasrekening zodanig stijgen dat hij alsnog wil verduurzamen. Dan zou hij opnieuw naar de adviseur moeten en weer kosten moeten maken voor een aanvullende lening. Dat doet de klantrelatie waarschijnlijk geen goed. Vanuit onze filosofie van duurzaam samen leven vinden wij het belangrijk dat adviseurs dit bespreken. Daarom onderzoeken we ook hoe vaak ze dat doen.”

Hoeveel adviseurs nemen het nu al mee in hun gesprekken?

“In 2020 besprak één op de vijf adviseurs duurzaamheid met hun klanten, volgens cijfers van HDN. Inmiddels zitten we op dertig procent. Onze ambitie is om de honderd procent zo dicht mogelijk te naderen. En ik snap dat het niet nodig is als iemand een huis met energielabel A koopt. Maar in alle andere gevallen hoop ik dat het wel gebeurt. We weten overigens dat bijna zestig procent van de mensen daadwerkelijk gaat verduurzamen als dit meegenomen is in het adviesgesprek. Door het te bespreken kunnen adviseurs dus echt impact maken en een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. De grootste uitdaging is om het altijd te bespreken.”

Wat doet Centraal Beheer om adviseurs daarbij te faciliteren?

“We snappen echt wel dat een hypotheekadviseur in een gesprek aan zoveel moet denken, dat hij duurzaamheid nog wel eens over het hoofd ziet. En we weten ook dat ze, net als hun klant, vaak geen expert op dat gebied zijn. Dat hoeft ook niet. Daarom helpen we onze adviseurs en klanten op een aantal manieren.”

Duurzaam woongemak

“Sinds enige tijd hebben we een handige online scan waarmee de adviseur, samen met de klant, kan kijken wat er mogelijk is. Dit kan vaak prima tijdens het adviesgesprek, omdat je dan toch al de gegevens van het huis (zoals bouwjaar en energielabel) bij de hand hebt. Uit de scan komt binnen vijf minuten een overzicht van wat de klant zou kunnen doen, wat die maatregelen kosten en welke besparing ze opleveren. Mijn tip aan adviseurs is: doe ook zelf eens de duurzaamheidsscan voor je eigen huis. Dan weet je hoe het werkt en kun je het gemakkelijker met een klant bespreken.”

Specialistisch advies helpt klant en adviseur

“Tegen geringe kosten bieden we ook een uitgebreider advies aan, met een duurzaamheidsadviseur. Ook dat ondersteunt de hypotheekadviseur. Het gaat erom dat hij inzicht krijgt in de wensen van de klant en de bijbehorende financieringsbehoefte in beeld kan brengen. Als de klant het ziet zitten, kan het benodigde budget meteen meegenomen worden in de financiering. Het geld blijft twee jaar beschikbaar, dus mensen hoeven niet meteen aan de slag. Het voordeel voor de klant is, dat hij via Centraal Beheer direct contact kan leggen met uitvoerders, die door ons geselecteerd zijn op kwaliteit en expertise. Overigens is er geen enkele afnameverplichting en wordt het dienstenpakket de komende tijd nog verder uitgebreid. Inmiddels kan een klant bijvoorbeeld ook een laadpaal laten installeren. En mooi toch, dat de financiering dan in elk geval alvast geregeld is.”

De groene pagina

“Daarnaast nemen we vanaf volgend jaar in ons voorlopig renteaanbod een zogeheten ‘groene pagina’ op. Dat doen we alleen als energiebesparende voorzieningen nog niet zijn meegenomen in het voorlopig aanbod. Op deze groen gekleurde pagina leggen we de klant uit wat de voordelen van verduurzaming zijn en dat ze dit bij Centraal Beheer heel gemakkelijk kunnen regelen. Ook geven we aan dat, als ze het niet zelf kunnen (of willen) financieren, dit het moment is om het met de adviseur te bespreken. De klant heeft immers dan nog de mogelijkheid om bijvoorbeeld die zes procent extra voor verduurzaming op te laten nemen in zijn hypotheek. We hebben uitgebreid getoetst hoe adviseurs hier naar kijken, en ze vinden dit een prima werkwijze. Ook dat draagt weer bij aan een goede relatie met de klant.

José Rouwenhorst: ‘Doe als adviseur zelf eens de duurzaamheidsscan voor je eigen huis.’

Komen er nog andere vernieuwingen aan?

“Standaard zijn onze offertes vier maanden geldig, met een verlengingsmogelijkheid van twee maanden. Voor nieuwbouwwoningen is dat vaak niet voldoende. Er worden, zeker de komende jaren, veel nieuwe woningen gebouwd. We vinden het belangrijk dat we ook die klanten goed kunnen helpen. Daarom willen we vanaf volgend jaar de offertes voor een nieuwbouwwoning kunnen verlengen tot een jaar.”

“Daarnaast overwegen we om een groen leningdeel mogelijk te maken, waarbij klanten een rentekorting krijgen op het budget dat ze voor verduurzaming gebruiken. En we onderzoeken of we wellicht een rentekorting kunnen gaan geven voor nieuwe hypotheken van huizen met energielabel A+. Kortom, we werken er hard aan om onze ambitie van duurzaam samen leven ook in de toekomst nog meer invulling te geven.”

Reactie toevoegen

 
Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...

De waarde van duurzaam advies

De waarde van duurzaam advies

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....

Legio voordelen voor de adviseur

Legio voordelen voor de adviseur

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 3-2024) “Er is geen enkele steekhoudende reden om niet te verduurzamen en bovendien zijn de voordelen voor adviseurs...

Internetconsultatie Wijzigingsregeling SVVE 2025

Internetconsultatie Wijzigingsregeling SVVE 2025

Huisvesting is de internetconsultatie gestart van een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE). Via de wijziging wordt...

Het recht om te repareren

Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...

Ken je vak! Het recht om te repareren

Ken je vak! Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Nederlanders zien klimaatrisico's niet in voor eigen woning

Nederlanders zien klimaatrisico's niet in voor eigen woning

Meer dan de helft van de Nederlanders ziet geen klimaatrisico voor zijn of haar woning. Dit blijkt uit de eerste trendmonitor Klimaatbewust Wonen van Centraal Beheer,...

Hypotheekadviseur, timing is alles!

Hypotheekadviseur, timing is alles!

(Partner in kennis Centraal Beheer in Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Hoe kun je verduurzamingsadvies voor consumenten zo effectief mogelijk maken? Door het onderwerp...

"Huizenkoper huiverig om te verduurzamen"

"Huizenkoper huiverig om te verduurzamen"

Hypotheekadviseurs horen volgens De Hypotheekshop momenteel vaker van huizenkopers dat ze de verduurzaming van de woning naar de toekomst doorschuiven. Kopers willen...