Gun de consument een adviseur

Enno Wiertsema NIEUW 2017

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’ (nu.nl). 'Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid’ (wrr). Zomaar wat koppen uit het nieuws van de laatste jaren. Mensen komen niet in actie zonder goed financieel advies.

Hoe kan het dan dat zoveel mensen en organisaties zoveel energie stoppen in bangmakerij voor precies dat wat nodig is, namelijk advies? De waarschuwingen zijn soms niet van de lucht. Voorkom de kosten van advies! We moeten de kosten van advies nog transparanter maken! Stop met verplicht advies bij hypotheekomzettingen!

Gek hè? Terwijl niemand pleit voor zelf maar wat aan dokteren om de kosten van de huisarts te ontwijken. Sterker, die kosten worden nog altijd buiten het eigen risico gehouden om zorgmijding te voorkomen. Maar in onze markt moet je vandaag de dag stevig in je schoenen staan, wil je niet huiverig worden gemaakt voor de gang naar een adviseur.

Gelukkig klinken nu steeds vaker ook de andere geluiden door. Meest opvallend: het NIBUD dat zich zorgen maakt over de toegang tot advies. Zeker voor de kwetsbare groepen. Aegon reageerde alert door de overheid op te roepen de fiscale aftrekbaarheid van financieel advies te herstellen. Daar zijn wij blij mee, want dat roepen we al jaren. Maar er is wel meer nodig als we willen voorkomen dat financieel advies alleen een feestje wordt voor de happy few, terwijl de oude dag van velen een kille bedoening zal blijken.

En ja, fintech gaat hierbij helpen. Fintechinnovaties gaan namelijk enorm veel tijd vrijspelen om meer klanten persoonlijk te helpen. Het gaat voorlopig in ieder geval nog geen vervanging opleveren voor de adviseur van vlees-en-bloed. De computer biedt niet de empathie en aandacht voor de klant die nodig is om hem in beweging te brengen. En helaas ook nog niet om hem eerlijk kritische afwegingen over zijn soms tegenstrijdige wensen en behoeften te laten maken.

Wat dan wel? De drempel naar de adviseur moet weggenomen. Allereerst door onszelf, samen met onze partners de aanbieders. Het is namelijk echt de hoogste tijd de keten 100 procent efficiënt te maken. Te beginnen met volledige koppeling van onze systemen. Dat kan vandaag al, via Aplaza.

Ten tweede door een einde te maken aan de administratieve kramp waarin overheid, toezichthouder en markt elkaar houden. Consumentenbescherming is een groot goed. Alleen we moeten weer meer tijd aan onze klanten kunnen besteden, in plaats van dat die verloren gaat aan wettelijke afvinklijsten, documentatie die niemand leest, werkprocedures die niemand snapt en dossiervorming die niemand gebruikt.

‘Advies moet niet alleen feestje worden voor de happy few’

Ten derde kan de drempel verlaagd worden door de fiscaalvriendelijke behandeling van financieel advies te herstellen. Door onder meer de verhoging van de assurantiebelasting, strengere verstrekkingsnormen en het vervallen van aftrekposten is advies onnodig veel duurder geworden. De overheidsfinanciën zijn op orde, dat geeft een nieuw kabinet de ruimte om de toegang tot advies fors te verbeteren. Dit levert bovendien geld op!

En last but not least: gun de consument een adviseur. Laten we gewoon eerlijk zijn over financiële keuzes die grote impact hebben op een mensenleven. Die zijn niet eenvoudig. Het is niet dom en duur om daar advies over in te winnen. Sterker nog, geen advies, dat is pas duur.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Aan de slag met de Wwft

Aan de slag met de Wwft

(Door Adfiz) De aanpak van witwassen en crimineel geld staat hoog op de politieke agenda. Het is dan ook niet verwonderlijk dat nalevingstoezicht op de Wet ter...

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

De anderhalvemetermaatschappij stelt bedrijven en overheden voor grote uitdagingen. Want als één ding zeker is, is het wel dat we – althans voorlopig...

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

De introductie van omzet als maatstaf bijdrage kosten doorlopend toezicht AFM betekent een lagere rekening voor 70 procent van de adviseurs en bemiddelaars. Dat...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD 2021 beschikbaar

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD 2021 beschikbaar

Het uniforme uitvraagformulier voor het WGA Eigenrisicodragerschap is weer vernieuwd, meldt Adfiz. De geactualiseerde versie kan men gebruiken voor werkgevers die...

Meeste advieskantoren in 2019 opnieuw gegroeid

Meeste advieskantoren in 2019 opnieuw gegroeid

De meeste advieskantoren zijn in 2019 opnieuw gegroeid in klantenaantallen en in omzet. Dat is te lezen in de Adfiz-uitgave ‘Advies in Cijfers 2020’,...

AFM onderzoekt uitbesteding financiële ondernemingen

AFM onderzoekt uitbesteding financiële ondernemingen

De grotere financiële ondernemingen met meer fte’s dan de normdrempel, meldt Adfiz, hebben van de AFM een aankondiging gehad dat de toezichthouder binnenkort...

Adfiz: update handreiking 1,5 meter afstand

Adfiz: update handreiking 1,5 meter afstand

Adfiz heeft de handreiking voor financieel advies op 1,5 meter afstand geactualiseerd. Ook heeft de organisatie leaflets/infographics gemaakt om medewerkers en klanten...

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

Nationale-Nederlanden voert in de huidige SWO een vereenvoudiging door van de klantidentificatie- en verificatie. De verzekeraar heeft de wijziging vooraf met Adfiz...

Houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

Houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

(door Adfiz) De 1,5 meter-maatschappij stelt bedrijven en overheden voor grote uitdagingen. Want als één ding zeker is, is het wel dat we –...