Gun de consument een adviseur

Enno Wiertsema NIEUW 2017

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’ (nu.nl). 'Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid’ (wrr). Zomaar wat koppen uit het nieuws van de laatste jaren. Mensen komen niet in actie zonder goed financieel advies.

Hoe kan het dan dat zoveel mensen en organisaties zoveel energie stoppen in bangmakerij voor precies dat wat nodig is, namelijk advies? De waarschuwingen zijn soms niet van de lucht. Voorkom de kosten van advies! We moeten de kosten van advies nog transparanter maken! Stop met verplicht advies bij hypotheekomzettingen!

Gek hè? Terwijl niemand pleit voor zelf maar wat aan dokteren om de kosten van de huisarts te ontwijken. Sterker, die kosten worden nog altijd buiten het eigen risico gehouden om zorgmijding te voorkomen. Maar in onze markt moet je vandaag de dag stevig in je schoenen staan, wil je niet huiverig worden gemaakt voor de gang naar een adviseur.

Gelukkig klinken nu steeds vaker ook de andere geluiden door. Meest opvallend: het NIBUD dat zich zorgen maakt over de toegang tot advies. Zeker voor de kwetsbare groepen. Aegon reageerde alert door de overheid op te roepen de fiscale aftrekbaarheid van financieel advies te herstellen. Daar zijn wij blij mee, want dat roepen we al jaren. Maar er is wel meer nodig als we willen voorkomen dat financieel advies alleen een feestje wordt voor de happy few, terwijl de oude dag van velen een kille bedoening zal blijken.

En ja, fintech gaat hierbij helpen. Fintechinnovaties gaan namelijk enorm veel tijd vrijspelen om meer klanten persoonlijk te helpen. Het gaat voorlopig in ieder geval nog geen vervanging opleveren voor de adviseur van vlees-en-bloed. De computer biedt niet de empathie en aandacht voor de klant die nodig is om hem in beweging te brengen. En helaas ook nog niet om hem eerlijk kritische afwegingen over zijn soms tegenstrijdige wensen en behoeften te laten maken.

Wat dan wel? De drempel naar de adviseur moet weggenomen. Allereerst door onszelf, samen met onze partners de aanbieders. Het is namelijk echt de hoogste tijd de keten 100 procent efficiënt te maken. Te beginnen met volledige koppeling van onze systemen. Dat kan vandaag al, via Aplaza.

Ten tweede door een einde te maken aan de administratieve kramp waarin overheid, toezichthouder en markt elkaar houden. Consumentenbescherming is een groot goed. Alleen we moeten weer meer tijd aan onze klanten kunnen besteden, in plaats van dat die verloren gaat aan wettelijke afvinklijsten, documentatie die niemand leest, werkprocedures die niemand snapt en dossiervorming die niemand gebruikt.

‘Advies moet niet alleen feestje worden voor de happy few’

Ten derde kan de drempel verlaagd worden door de fiscaalvriendelijke behandeling van financieel advies te herstellen. Door onder meer de verhoging van de assurantiebelasting, strengere verstrekkingsnormen en het vervallen van aftrekposten is advies onnodig veel duurder geworden. De overheidsfinanciën zijn op orde, dat geeft een nieuw kabinet de ruimte om de toegang tot advies fors te verbeteren. Dit levert bovendien geld op!

En last but not least: gun de consument een adviseur. Laten we gewoon eerlijk zijn over financiële keuzes die grote impact hebben op een mensenleven. Die zijn niet eenvoudig. Het is niet dom en duur om daar advies over in te winnen. Sterker nog, geen advies, dat is pas duur.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Naar een intensiever klantcontact

Naar een intensiever klantcontact

Hoe overbrug je het gat tussen wat particulieren willen en verwachten van hun adviseur en wat de adviseur denkt dat zijn klant wil of verwacht? Een goede ict-omgeving...

Adfiz en Tulp Hypotheken lanceren Convenant Data delen hypotheken

Adfiz en Tulp Hypotheken lanceren Convenant Data delen hypotheken

Adfiz en Tulp Hypotheken hebben het initiatief genomen voor het Convenant Data delen hypotheken. Hierin staan "duidelijke en heldere afspraken over het delen van...

Maandcolumn Enno Wiertsema

Maandcolumn Enno Wiertsema

(door Enno Wiertsema, directeur Adfiz) Verzekeraars hebben de mond vol van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Over het belang ervan worden talloze jaarverslagen,...

Adfiz: "Differentieer naar inspanning in plaats van naar alleen risico’s"

Adfiz: "Differentieer naar inspanning in plaats van naar alleen risico’s"

Scheer niet langer alle risico's over één kam. Die oproep aan verzekeraars doet Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van...

Adfiz wil eerst nader onderzoek ORV en woonlastenbeschermers

Adfiz wil eerst nader onderzoek ORV en woonlastenbeschermers

Adfiz vindt het luiden van de noodklok over een daling van bijverbanden bij de hypotheek voorbarig. Adfiz: "Het is natuurlijk goed als zo’n daling aandacht...

Naar een intensiever klantcontact

Naar een intensiever klantcontact

Hoe overbrug je het gat tussen wat particulieren willen en verwachten van hun adviseur en wat de adviseur denkt dat zijn klant wil of verwacht? Een goede ict-omgeving...

Saneringsplicht ongepast na niet doorgaan verbod op asbestdaken

Saneringsplicht ongepast na niet doorgaan verbod op asbestdaken

Adfiz roept verzekeraars op de wijzigingen terug te draaien die ze in clausules hebben aangebracht met het oog op het (afgeblazen) verbod op asbestdaken. Adfiz:...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Adfiz: "Kamervragen onderstrepen belang financieel advies"

Adfiz: "Kamervragen onderstrepen belang financieel advies"

"Wij zien in de vragen een onderstreping van het belang van financieel advies." Aldus Adfiz over de Kamervragen die zijn gesteld over de aanpassing van de dekking...

Adfiz vernieuwt kennisdossier Cyberrisico's

Adfiz vernieuwt kennisdossier Cyberrisico's

Adfiz heeft haar kennisdossier over cyberrisico's vernieuwd. De focus ligt nu ook volledig bij de adviesrol. Adfiz: "De aandacht voor cyberrisico's groeit. Diverse...