Het advieskantoor als sleutel tot verduurzaming

Cliff Hoffman.

(Partner in kennis BOX duurzaam in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Verduurzaming en energiebesparing gaan over de woning en over geld, dus is de hypotheekadviseur de aangewezen persoon om daarbij te helpen. Daarvan is Cliff Hoffman, directeur van BOX duurzaam, overtuigd. BOX duurzaam breidt deze zomer uit met een optie die adviseurs de mogelijkheid geeft nazorg te bieden aan bestaande klanten.

...

Hoffman hoort intermediairs wel eens zeggen: ik ben geen duurzaamheidsadviseur. “Dat vind ik een dooddoener. Júist financieel adviseurs kunnen consu menten helpen bij het besparen op hun woonlasten. En daarbij hoeven ze zich echt niet te verdiepen in allerlei technische details.”

BOX duurzaam is aanbieder van verduurzamingsmaatregelen voor particulieren. Ze berekent, adviseert, organiseert, levert en installeert de voorzieningen. Klanten worden aangemeld via het intermediair. “Wij hebben van een technisch product een financieel pro duct gemaakt. Zodat de adviseur kan doen wat hij moet doen: het financieel adviseren, begeleiden en realiseren van besparingen voor de klant. Wij doen de rest. Van het onboarden en het aanvragen van de subsidies, tot aan de aanvraag en registratie van het verbeterde energielabel”, legt Hoffman uit.

Data verwerkt in rekenmodule

Het concept is simpel. BOX duurzaam heeft een enorme hoeveelheid data verzameld betreffende verduurzaming. Wat kost een warmtepomp? Hoeveel zonnepanelen gaan er op het dak van een tussenwoning? Wat kost het isoleren van een tussen-, hoek-of vrijstaande woning? Bij BOX duurzaam weten ze het.

Hoffman: “Al die data hebben wij verwerkt in een rekenmodule. Adviseurs die zich bij ons aanmelden, krijgen toegang tot onze module. Zij kunnen er hun klant mee laten zien welk budget nodig is voor bepaalde maatregelen. En hoeveel de klant daarmee gaat besparen op zijn/haar energienota. Voor elke aangemelde klant ontvangt de adviseur een vergoeding. Vervolgens handelen wij het hele traject af. Een win-win voor alle partijen.”

Minimale wachttijd

Na aanmelding stelt een duurzaamheidsadviseur van BOX duurzaam een advies op maat op. “Daarbij houden we rekening met de wensen van de klant en het budget. Er is bijvoorbeeld keuze uit meerdere soorten zonnepanelen, isolatievormen en warmtepompen”, licht Hoffman toe.

“Bijkomend voordeel is wij zelf de producten inkopen. Daardoor heeft de klant een minimale wachttijd. Tegenwoordig kan de levertijd van een warmtepomp oplopen tot een jaar en van zonnepanelen zo’n vijf maanden. Wij starten elk traject binnen gemiddeld drie maanden na akkoord van de finan ciering.”

Terugverdientijd geen issue meer

Verduurzaming heeft onmiddellijk effect. Hoffman: “Behalve dat de klanten hun woonklimaat verbeteren, meehelpen aan een betere wereld voor de volgende generatie, en direct geld besparen op de woonlasten, stijgt hun woning in waarde. Terugverdientijd is eigenlijk geen issue meer, de extra waarde zit meteen in de bakstenen. Via statistieken kunnen wij dat laten zien.”

Daarbij komt dat het energielabel van steeds groter belang wordt, benadrukt Hoffman. “Geldverstrekkers vra gen er steeds vaker om. De adviseur kan er de waarde van zijn eigen portefeuille mee vergroten.”

Boost voor energiebesparing

BOX duurzaam is in opgericht in 2020. Hoffman: “De Covid-periode was moei lijk voor ons, omdat we niet bij het intermediair aan tafel konden zitten en onze adviseurs geen fysieke opname konden doen. Maar sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft energiebesparing een boost gekregen.”

Hypotheeksoftware

Hoffman: “Sinds maart dit jaar heeft BOX duurzaam een koppeling met het softwarepakket van Adviesbox. Vanaf juni hebben wij een samenwerking met Figlo. Daarnaast hebben wij onze dienstverlening uitgebreid naar taxateurs en makelaars. Er wordt nu gewerkt aan een koppeling tussen de softwarepakketten van Taxatiepunt en onze rekenmodule. Hiermee kan meer dan 70 procent van de financieel dienstver leners, taxateurs en makelaars gebruikmaken van onze dienstverlening. Ons doel is om de rekenmodule aan meerdere hypotheeksoftwarepakketten te koppelen.”

‘Energiebesparende maatregelen treffen werkt op allerlei manieren in het voordeel van de consument’

Nazorg

Nu veel adviseurs kampen met een opgedroogde oversluitmarkt, en consumenten voorzichtiger zijn geworden met het aangaan van nieuwe finan cieringen, breidt BOX duurzaam haar dienstverlening uit. Hoffman: “We gaan samen met financieel advieskantoren de bestaande hypotheekportefeuille benaderen en wijzen op de mogelijkheid om te besparen op de energienota door verduurzaming. Hiervoor hebben we een uitgebreid pakket ontwikkeld. “Huiseigenaren kunnen – onder voor - waarden – 9.000 euro extra lenen op hun hypotheek als ze energiebesparende maatregelen nemen. Veel geldverstrekkers hebben deze regeling al standaard in hun pakket opgenomen.”

Profielscan

Hoffman: “Samen met de Nationale Hypotheekbond hebben we een Duur-zaamheids-profielscan ontwikkeld, spe ciaal voor consumenten. Het rapport dat daaruit volgt, is met vier klikken te downloaden. Daarmee ontvangt de consument direct een indicatie van het energielabel dat zijn woning nu heeft, en welke mogelijkheden er zijn om te verduurzamen. Met deze scan kan de adviseur de besparing voor het verduurzamen van de woning berekenen en de klant bij BOX duurzaam aanmelden.”

Hoffman ziet een enorme poten tie voor verduurzamen van bestaande woningen. “Er zijn in Nederland zo’n 4,5 miljoen koopwoningen die nog verduurzaamd kunnen worden. En de meeste hypotheekadviseurs hebben een paar duizend klanten die ze in het verleden geadviseerd hebben en die nog niet verduurzaamd zijn. De finan cieel adviseur bepaalt vervolgens welke financiering het beste past bij de klant. Dat kan via aanpassing van de hypotheek, een tweede hypotheek, een krediet of bijvoorbeeld een verduurzamingslening. Er wordt op dat gebied steeds meer mogelijk.”

Leennormen 2024

Hoffman wijst op de plannen van het kabinet om vanaf 2024 bij de vaststel ling van de leennormen een koppeling te maken met het energielabel. “Woningen met een hoger energielabel zullen makkelijker te verkopen zijn, omdat die beter te financieren zijn. Kortom, energiebesparende maatregelen treffen werkt op allerlei manieren in het voordeel van de consument. Wij willen ons hier samen met het intermediair sterk voor maken. Daarom zijn we blij dat we gevraagd zijn mee te werken aan de Vakpaper ‘Duurzaam wonen’ voor de financiële sector.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Er worden specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies geïntroduceerd om te waarborgen dat adviezen die geautomatiseerd tot stand zijn gekomen aan...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

IMK en Box Duurzaam ondersteunen samen ondernemers bij energietransitie

IMK en Box Duurzaam ondersteunen samen ondernemers bij energietransitie

Samenwerking IMK en BOX Duurzaam Lost Energie- en Duurzaamheidsuitdagingen van Ondernemers op IMK Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf en BOX Duurzaam hebben...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...