Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel geloofwaardiger en de verhalen over waar jullie écht goed in zijn des te sterker.

Ken jij ze ook, mensen met wie het zogenaamd altijd goed gaat. De leukste vakanties, topbaan, lieve kinders, dito partner, praten graag, stellen geen vragen en staan immer lachend op Insta? Ik pruim ze slecht. Maar goed, mensen die zich zo positioneren is één, bedrijven hebben er ook een handje van om de altijd-mooi-weer-show te spelen. Als verzekeringsmeneer of -mevrouw moet je al helemaal niet bovenop de rots gaan zitten en hard met de vuisten op de borst slaan. Onze branche, met ons verleden, leent zich meer voor enige bescheidenheid. Toch vertonen we nog steeds veel borstklopperij. De 9+ rankings, positieve klantverhalen en testimonials zijn niet van onze homepages te slaan.

Maar wat blijkt, de doelgroep die voor assurantieadviseurs belangrijk is voor de toekomst, de millennials, zijn helemaal niet op zoek naar bedrijven die perfect zijn. Millennials, die nu ergens tussen de 19 en 39 jaar oud zijn, accepteren dat bedrijven specifieke voordelen maar ook nadelen hebben. Wat zij vooral zoeken in bedrijven is echtheid. Ik denk dan ook dat hier een grote kans voor assurantieadviseurs ligt.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren.

Medewerkers

Echtheid of authenticiteit beleggen binnen je organisatie is niet overnight te regelen. Echtheid is niet van bovenaf op te leggen, maar komt vooral vanuit de medewerkers. De mensen bepalen de identiteit. Helemaal bij dienstverlenende bedrijven. In een TED-talk over authenticiteit zei Sarah Archer dat “het streven van mensen om volledig in het moment te zijn een belangrijk onderdeel is voor authenticiteit”. Dat geloof ik wel. Laatst werd bij het zakelijke platform van Adfiz geopperd om te investeren in het opleiden van medewerkers en dan niet alleen vakopleidingen maar bijvoorbeeld ook op het gebied van mindfulness of een training work-life-balance. Geen gek idee.

Om de identiteit van een dienstverlenend bedrijf écht te veranderen moet je bij de medewerkers zijn. Zij bepalen voor een groot deel de klantervaring. Echter om medewerkers beter bij je bedrijfsDNA te laten aansluiten is lastig en niet snel te realiseren. Een dagelijkse downward facing dog in combinatie met wat mindfulness kan best wat doen, maar een karakter laat zich lastig boetseren. Wel kan je bij het aannamebeleid focussen op een match tussen bedrijfs- en medewerkersDNA in plaats van het CV en diploma leidend te laten zijn.

Vlog

In marketingcommunicatie kun je wel snel stappen maken in authenticiteit door bijvoorbeeld te vertellen wat jouw bedrijf goed kan en daarnaast aandacht te geven aan de onderdelen die nog verbeterd moeten worden. Manage de verwachting en ben niet altijd serieus! Vertel eens over de dingen die het afgelopen jaar niet zo goed gingen.

Laat de directeur eens optekenen of via een vlog (bij hem of haar thuis!) vertellen waarover zij blij is en waarover niet. Een beetje zelfspot en humor mag.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Turien & Co. Holding (Ansvar en Turien & Co.) heeft 2021 met een groei van 22 procent afgesloten. Ultimo 2021 was sprake van een portefeuille van 211 miljoen...

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Vanaf 1 januari 2022 zullen de verzuimverzekeringen van BOVAG-leden in volmacht door Turien & Co. beheerd gaan worden. Alle (ziek)meldingen en offertes zullen...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Nieuwe organisatiestructuur en samenstelling managementteam Turien & Co.

Nieuwe organisatiestructuur en samenstelling managementteam Turien & Co.

Met het oog op de veranderende markt en de groei van de onderneming heeft Turien & Co. Assuradeuren drie nieuwe afdelingen opgezet. Een zelfstandige afdeling...