Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel geloofwaardiger en de verhalen over waar jullie écht goed in zijn des te sterker.

Ken jij ze ook, mensen met wie het zogenaamd altijd goed gaat. De leukste vakanties, topbaan, lieve kinders, dito partner, praten graag, stellen geen vragen en staan immer lachend op Insta? Ik pruim ze slecht. Maar goed, mensen die zich zo positioneren is één, bedrijven hebben er ook een handje van om de altijd-mooi-weer-show te spelen. Als verzekeringsmeneer of -mevrouw moet je al helemaal niet bovenop de rots gaan zitten en hard met de vuisten op de borst slaan. Onze branche, met ons verleden, leent zich meer voor enige bescheidenheid. Toch vertonen we nog steeds veel borstklopperij. De 9+ rankings, positieve klantverhalen en testimonials zijn niet van onze homepages te slaan.

Maar wat blijkt, de doelgroep die voor assurantieadviseurs belangrijk is voor de toekomst, de millennials, zijn helemaal niet op zoek naar bedrijven die perfect zijn. Millennials, die nu ergens tussen de 19 en 39 jaar oud zijn, accepteren dat bedrijven specifieke voordelen maar ook nadelen hebben. Wat zij vooral zoeken in bedrijven is echtheid. Ik denk dan ook dat hier een grote kans voor assurantieadviseurs ligt.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren.

Medewerkers

Echtheid of authenticiteit beleggen binnen je organisatie is niet overnight te regelen. Echtheid is niet van bovenaf op te leggen, maar komt vooral vanuit de medewerkers. De mensen bepalen de identiteit. Helemaal bij dienstverlenende bedrijven. In een TED-talk over authenticiteit zei Sarah Archer dat “het streven van mensen om volledig in het moment te zijn een belangrijk onderdeel is voor authenticiteit”. Dat geloof ik wel. Laatst werd bij het zakelijke platform van Adfiz geopperd om te investeren in het opleiden van medewerkers en dan niet alleen vakopleidingen maar bijvoorbeeld ook op het gebied van mindfulness of een training work-life-balance. Geen gek idee.

Om de identiteit van een dienstverlenend bedrijf écht te veranderen moet je bij de medewerkers zijn. Zij bepalen voor een groot deel de klantervaring. Echter om medewerkers beter bij je bedrijfsDNA te laten aansluiten is lastig en niet snel te realiseren. Een dagelijkse downward facing dog in combinatie met wat mindfulness kan best wat doen, maar een karakter laat zich lastig boetseren. Wel kan je bij het aannamebeleid focussen op een match tussen bedrijfs- en medewerkersDNA in plaats van het CV en diploma leidend te laten zijn.

Vlog

In marketingcommunicatie kun je wel snel stappen maken in authenticiteit door bijvoorbeeld te vertellen wat jouw bedrijf goed kan en daarnaast aandacht te geven aan de onderdelen die nog verbeterd moeten worden. Manage de verwachting en ben niet altijd serieus! Vertel eens over de dingen die het afgelopen jaar niet zo goed gingen.

Laat de directeur eens optekenen of via een vlog (bij hem of haar thuis!) vertellen waarover zij blij is en waarover niet. Een beetje zelfspot en humor mag.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nieuwe organisatiestructuur en samenstelling managementteam Turien & Co.

Nieuwe organisatiestructuur en samenstelling managementteam Turien & Co.

Met het oog op de veranderende markt en de groei van de onderneming heeft Turien & Co. Assuradeuren drie nieuwe afdelingen opgezet. Een zelfstandige afdeling...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

De Advies BVm

De Advies BVm

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 3-2021) Als het aan het demissionair kabinet ligt, dan wordt de BVm een nieuwe ondernemingsvorm. De...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Gelderland. René Slump neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel Assurantie Advies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Limburg. Bart van der Sterren nam de award in ontvangst uit handen van...