Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Jeroen Bais

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse afhankelijkheid is essentieel en wordt helaas maar al te vaak vergeten. Om op topniveau te kunnen presteren, moet je je teamleden beter laten zijn dan jijzelf. Het team, inclusief leidinggevende of de coach, is zo sterk als z’n zwakste schakel.

In een goed functionerend team, is vertrouwen de basis. Vertrouwen creëren is het lastigste gedeelte van teamontwikkeling. Dat gaat echt niet vanzelf. Dat kun je ook niet opeisen. Je bent ook nooit klaar met eraan werken. Om een goed team te bouwen, zul je met de billen bloot moeten. Vertrouwen ontstaat door voldoende kwetsbaarheid van de leidinggevende én de teamleden. De voorbeeldrol van de leidinggevende is hierbij cruciaal. Het werkt op dezelfde manier als in een gezin. Kinderen doen niet wat hun ouders zeggen, maar wat hun ouders doen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Andersom overigens ook…

Gaan kwetsbaarheid en leiderschap dan samen? Ik denk van wel. Kwetsbaarheid vraagt om lef. Lef om je persoonlijke ambities te laten zien. Om het te vertellen als je iets niet weet. Lef om fouten te durven maken en ook om die te durven toegeven. Lef om los te laten en te delegeren. Om te vertrouwen op de talenten en vaardigheden van je teamleden. Lef om enthousiast te zijn over het succes van anderen zonder bang te zijn voor je eigen positie. Lef om nee te duren zeggen en adviezen naast je neer te leggen als je het oprecht niets vindt.

 

‘Een goed team heeft levendige discussies’

Spanning is brandstof

Door kwetsbaarheid ontstaat vanzelf spanning in een team. Spanning in het team is goed, zolang ze gebruikt worden om het team of het werk beter te maken. Spreek elkaar aan op gedrag, niet op de persoon. Goede feedback helpt je om jezelf of je prestaties te verbeteren.

In de praktijk is dat best wel eens ongemakkelijk. We zijn geneigd om een uitweg of afleiding te zoeken zodra het ongemakkelijk wordt. Schuif deze spanningen niet onder de tafel. Maak ze juist bespreekbaar. Klagen over het werk of over elkaar bij de koffieautomaat draagt niet positief bij aan het vertrouwen.

Stel iedereen in de gelegenheid zichzelf uit te durven spreken tijdens bijeenkomsten. Spreek met elkaar af dat je van mening mag verschillen, maar dat het wel bespreekbaar blijft. Een goed team heeft juist levende discussies. We agree to disagree.

Johari venster

...

In 1955 hebben Joseph Lust en Harry Ingram het Johari venster bedacht. Met dit model kun je op een gemakkelijke manier de mate van openheid en vertrouwen met en tussen teamleden weergeven.

  • Hoe groter de open ruimte, hoe meer men deelt met elkaar
  • Hoe meer men met elkaar deelt, hoe meer vertrouwen er is
  • De effectiviteit en productiviteit van het team stijgt naarmate de open ruimte groter is.

Bij het ontwerpen van jouw topteam is dit een makkelijk hulpmiddel om de communicatie, samenwerking en het geven van feedback aan elkaar te bevorderen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...