Innovatie of briljante mislukking?

Frank Cooler 2021

(Frank Cooler, Fellow Travelers, in VVP 4-2021) Wat zou de wereld zijn zonder lef, zonder toevallige ontdekkingen en zonder de mogelijkheid om te leren van wat misging? Zo overleven lerende organisaties doordat ze informatie verwerken en duiden, en doordat zij zich aanpassen aan hun omgeving als de omgeving verandert.

Leren doen we met vallen en opstaan. Dat vinden we heel normaal. We zeggen niet tegen een kind na de zoveelste valpartij dat het lopen is mislukt. Volhouden is het devies en uiteindelijk zal het lukken. Er bestaat zelfs een instituut voor mislukkingen. Het Instituut voor Briljante Mislukkingen zet zich in voor het faciliteren en toegankelijk maken van leerervaringen. Hierbij omarmen zij de mislukking als een belangrijk leermoment.

Toch heeft men vaak het gevoel dat wanneer een bedrijf failliet gaat, de ondernemer of het directieteam gefaald heeft. Dan gaan we er dus vanuit dat de wereld maakbaar is en dat we alle omstandigheden in de hand hebben en kunnen houden. Als corona één ding heeft duidelijk gemaakt, is het dat een voor het oog onzichtbaar virus de hele wereld op zijn kop kan zetten en dat we dat niet zagen aankomen. Ook hier komen we slechts met vallen en opstaan uit de crisis.

Er kan ook sprake zijn van discontinue groei. Dat is als mensen en organisaties naar een volgende fase ontwikkelen waar nieuwe eisen aan hen gesteld worden. Als de taken complexer en zwaarder worden. Dan vraagt dit dat mensen en de organisatie hun bestaande succesrecepten opgeven, hun gewoontes tot resultaat loslaten. En het vraagt dat mensen zich als het ware opnieuw afstemmen op hun omgeving en mee gaan resoneren op de nieuwe frequentie. Deze laatste manier van groei en ontwikkeling zien we in onze tijd steeds meer. Onze wereld is aan grote, vaak schokkende verandering onderhevig. We beleven dat nu met corona, maar ook in klimaat, in voedselvoortbrenging, in politieke stabiliteit, in volksgezondheid, etcetera. Deze vaak plotselinge, diep ingrijpende veranderingen vragen om snelle, flexibele reacties en aanpassingen.

Nieuwe economie

Er zijn duizenden managementboeken geschreven over innovatie, verandering, lerende organisaties, enzovoort. Toch zijn de harde feiten dat slechts vijf à zes procent van het MKB in staat is door te groeien van de ene omvang categorie naar de volgende. Onze economie staat voor grote uitdagingen. Uitdagingen op het gebied van klimaat, circulair ondernemen, inclusiviteit en ketentransparantie. Dit vraagt om een transitie naar een nieuwe economie. Voor bedrijven betekent dit dat ze zich bewust moeten zijn van hun impact op de maatschappij en hun ecologische footprint, maar ook dat ze kansen benutten die bij deze transitie horen, en nieuwe markten en innovaties creëren.

‘Leren doen we met vallen en opstaan’

Winnend team

Het is hetzelfde als bij een goed voetbalteam. Het begint meestal met een ambitie: we willen promoveren; over twee, drie jaar willen we kampioen worden. Dan komt er een nieuwe coach/trainer die voor verandering en vernieuwing, innovatie dus, moet zorgen. Naast het aantrekken van nieuwe spelers moet er harder en vooral anders getraind worden. Lichaam en geest moeten gezond zijn en de spelers moeten zich ontwikkelen, nieuwe competenties leren. Het team moet meer en andere patronen van samenspel leren en dat vraagt flexibiliteit. Om dat binnen de gegeven tactische opdracht zelfstandig uit te voeren, moet het team leren met en van elkaar, openstaan voor feedback en experiment. Zo ontwikkelt het team de capaciteiten om kampioen te worden. Speler en team worden een eenheid, harde factoren als strategie, spelwijze en taakverdeling gaan samen met zachte factoren als sterke mentaliteit, goede sfeer en duidelijke normen en waarden.

In een bedrijf is het niet anders. De juiste verbinding tussen leiderschap en innovatie, personeelsontwikkeling en organisatieontwikkeling leiden tot psychologisch welzijn, flexibele processen en een lerende organisatie waarin er ruimte is voor meer zelfsturing en betekenisvol werk.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...