Innoveren: eten of gegeten worden

Jelle Bartels 2014

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord om te innoveren. En ogenschijnlijk lijkt het resultaat teleurstellend. We zijn gewend om te kijken naar wat we gewend zijn, terwijl je voor innovatie juist bereid zou moeten zijn om te kannibaliseren. Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business te willen opeten. Zover tot er niets meer over is. Op alle vlakken.

De tijd van plannen van dertig jaar is echt voorbij. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw bedrijf te lanceren, een nieuw product op de markt te zetten of zelfs een volledig bedrijfskolom te ontwrichten. Voor degenen die nog steeds denken dat het in de financiële dienstverlening niet gebeurt. Het is niet de vraag of maar wanneer het gebeurt. Mooier kan ik het niet maken.

Is daarmee je business model nu al dood? Nee, zeker niet. En door nu in actie te komen, maak je de kans tot overleven veel groter. Want in deze tijd is het ook juist voor bestaande ondernemingen ook makkelijker geworden om sneller te schakelen. Iedereen heeft tenslotte dezelfde toegang tot informatie. Sterker nog: als je bereid bent om eerst alles (even) los te laten, kan je daarna met de kennis die je al hebt (waardoor je dus een voorsprong hebt op nieuwkomers) echt versnellen. Door gebruik te maken van de kennis die jij wel (en een start-up dus niet) heeft, kan je een mooie voorsprong opbouwen.

Laat je niet opeten, vijf tips:

1. Laat voor een moment even alles los . Alle dingen waarvan jij denkt dat ze waar zijn. Airbnb heeft ook nooit gedacht dat ze hotelkamers nodig hadden om de grootste hotelketen ter wereld te worden. En jouw nieuwste concurrenten hechten al helemaal geen waarde aan ‘heilige huisjes’.

2. Wees je eigen grootste concurrent . Welke verandering(en) in jouw model zou jouw bedrijf echt het allermeeste pijn doen? Wanneer denk jij dat jouw bedrijf geen bestaansrecht meer zou hebben?

3. Breng je huidige business model in kaart . Bijvoorbeeld met het inmiddels beproefde Business Model Canvas.

4. Breng met een andere kleur de veranderingen aan die je hebt bedacht bij tip 2 . Bepaal hierbij zo objectief mogelijk de eventuele haalbaarheid. Gebruik hiervoor de kennis die je al in handen hebt en je ervaring.

5. Heb je een mogelijk model gevonden? Maak dan een stappenplan op hoofdlijnen. Begin met de kleine veranderingen die nodig zijn en breek zo nodig grote stappen op in meerdere kleintjes. Voer door en leer. Wees niet bang om het een keer mis te hebben.

Door de snelheid van aanpassingen is het ondoenlijk om in een keer het ‘juiste’ nieuwe model te hebben. Bestaande bedrijven zijn juist in staat om met kleinere stappen – en dus met minder kosten – langzaam maar zeker een enorme innovatie te doen.

Daar is wel lef voor nodig, maar zeg nou zelf... wil je eten of gegeten worden?

‘Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business op te eten’

Reactie toevoegen

 
Editie
Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...

Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....