Innoveren: eten of gegeten worden

Jelle Bartels 2014

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord om te innoveren. En ogenschijnlijk lijkt het resultaat teleurstellend. We zijn gewend om te kijken naar wat we gewend zijn, terwijl je voor innovatie juist bereid zou moeten zijn om te kannibaliseren. Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business te willen opeten. Zover tot er niets meer over is. Op alle vlakken.

De tijd van plannen van dertig jaar is echt voorbij. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw bedrijf te lanceren, een nieuw product op de markt te zetten of zelfs een volledig bedrijfskolom te ontwrichten. Voor degenen die nog steeds denken dat het in de financiële dienstverlening niet gebeurt. Het is niet de vraag of maar wanneer het gebeurt. Mooier kan ik het niet maken.

Is daarmee je business model nu al dood? Nee, zeker niet. En door nu in actie te komen, maak je de kans tot overleven veel groter. Want in deze tijd is het ook juist voor bestaande ondernemingen ook makkelijker geworden om sneller te schakelen. Iedereen heeft tenslotte dezelfde toegang tot informatie. Sterker nog: als je bereid bent om eerst alles (even) los te laten, kan je daarna met de kennis die je al hebt (waardoor je dus een voorsprong hebt op nieuwkomers) echt versnellen. Door gebruik te maken van de kennis die jij wel (en een start-up dus niet) heeft, kan je een mooie voorsprong opbouwen.

Laat je niet opeten, vijf tips:

1. Laat voor een moment even alles los . Alle dingen waarvan jij denkt dat ze waar zijn. Airbnb heeft ook nooit gedacht dat ze hotelkamers nodig hadden om de grootste hotelketen ter wereld te worden. En jouw nieuwste concurrenten hechten al helemaal geen waarde aan ‘heilige huisjes’.

2. Wees je eigen grootste concurrent . Welke verandering(en) in jouw model zou jouw bedrijf echt het allermeeste pijn doen? Wanneer denk jij dat jouw bedrijf geen bestaansrecht meer zou hebben?

3. Breng je huidige business model in kaart . Bijvoorbeeld met het inmiddels beproefde Business Model Canvas.

4. Breng met een andere kleur de veranderingen aan die je hebt bedacht bij tip 2 . Bepaal hierbij zo objectief mogelijk de eventuele haalbaarheid. Gebruik hiervoor de kennis die je al in handen hebt en je ervaring.

5. Heb je een mogelijk model gevonden? Maak dan een stappenplan op hoofdlijnen. Begin met de kleine veranderingen die nodig zijn en breek zo nodig grote stappen op in meerdere kleintjes. Voer door en leer. Wees niet bang om het een keer mis te hebben.

Door de snelheid van aanpassingen is het ondoenlijk om in een keer het ‘juiste’ nieuwe model te hebben. Bestaande bedrijven zijn juist in staat om met kleinere stappen – en dus met minder kosten – langzaam maar zeker een enorme innovatie te doen.

Daar is wel lef voor nodig, maar zeg nou zelf... wil je eten of gegeten worden?

‘Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business op te eten’

Reactie toevoegen

 
Editie
De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....