Innoveren: eten of gegeten worden

Jelle Bartels 2014

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord om te innoveren. En ogenschijnlijk lijkt het resultaat teleurstellend. We zijn gewend om te kijken naar wat we gewend zijn, terwijl je voor innovatie juist bereid zou moeten zijn om te kannibaliseren. Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business te willen opeten. Zover tot er niets meer over is. Op alle vlakken.

De tijd van plannen van dertig jaar is echt voorbij. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw bedrijf te lanceren, een nieuw product op de markt te zetten of zelfs een volledig bedrijfskolom te ontwrichten. Voor degenen die nog steeds denken dat het in de financiële dienstverlening niet gebeurt. Het is niet de vraag of maar wanneer het gebeurt. Mooier kan ik het niet maken.

Is daarmee je business model nu al dood? Nee, zeker niet. En door nu in actie te komen, maak je de kans tot overleven veel groter. Want in deze tijd is het ook juist voor bestaande ondernemingen ook makkelijker geworden om sneller te schakelen. Iedereen heeft tenslotte dezelfde toegang tot informatie. Sterker nog: als je bereid bent om eerst alles (even) los te laten, kan je daarna met de kennis die je al hebt (waardoor je dus een voorsprong hebt op nieuwkomers) echt versnellen. Door gebruik te maken van de kennis die jij wel (en een start-up dus niet) heeft, kan je een mooie voorsprong opbouwen.

Laat je niet opeten, vijf tips:

1. Laat voor een moment even alles los . Alle dingen waarvan jij denkt dat ze waar zijn. Airbnb heeft ook nooit gedacht dat ze hotelkamers nodig hadden om de grootste hotelketen ter wereld te worden. En jouw nieuwste concurrenten hechten al helemaal geen waarde aan ‘heilige huisjes’.

2. Wees je eigen grootste concurrent . Welke verandering(en) in jouw model zou jouw bedrijf echt het allermeeste pijn doen? Wanneer denk jij dat jouw bedrijf geen bestaansrecht meer zou hebben?

3. Breng je huidige business model in kaart . Bijvoorbeeld met het inmiddels beproefde Business Model Canvas.

4. Breng met een andere kleur de veranderingen aan die je hebt bedacht bij tip 2 . Bepaal hierbij zo objectief mogelijk de eventuele haalbaarheid. Gebruik hiervoor de kennis die je al in handen hebt en je ervaring.

5. Heb je een mogelijk model gevonden? Maak dan een stappenplan op hoofdlijnen. Begin met de kleine veranderingen die nodig zijn en breek zo nodig grote stappen op in meerdere kleintjes. Voer door en leer. Wees niet bang om het een keer mis te hebben.

Door de snelheid van aanpassingen is het ondoenlijk om in een keer het ‘juiste’ nieuwe model te hebben. Bestaande bedrijven zijn juist in staat om met kleinere stappen – en dus met minder kosten – langzaam maar zeker een enorme innovatie te doen.

Daar is wel lef voor nodig, maar zeg nou zelf... wil je eten of gegeten worden?

‘Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business op te eten’

Reactie toevoegen

 
Editie
Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

De verandering de baas

De verandering de baas

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Je team op orde

Je team op orde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Doorbreek je eigen status quo

Doorbreek je eigen status quo

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...