Innoveren: eten of gegeten worden

Jelle Bartels 2014

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord om te innoveren. En ogenschijnlijk lijkt het resultaat teleurstellend. We zijn gewend om te kijken naar wat we gewend zijn, terwijl je voor innovatie juist bereid zou moeten zijn om te kannibaliseren. Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business te willen opeten. Zover tot er niets meer over is. Op alle vlakken.

De tijd van plannen van dertig jaar is echt voorbij. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw bedrijf te lanceren, een nieuw product op de markt te zetten of zelfs een volledig bedrijfskolom te ontwrichten. Voor degenen die nog steeds denken dat het in de financiële dienstverlening niet gebeurt. Het is niet de vraag of maar wanneer het gebeurt. Mooier kan ik het niet maken.

Is daarmee je business model nu al dood? Nee, zeker niet. En door nu in actie te komen, maak je de kans tot overleven veel groter. Want in deze tijd is het ook juist voor bestaande ondernemingen ook makkelijker geworden om sneller te schakelen. Iedereen heeft tenslotte dezelfde toegang tot informatie. Sterker nog: als je bereid bent om eerst alles (even) los te laten, kan je daarna met de kennis die je al hebt (waardoor je dus een voorsprong hebt op nieuwkomers) echt versnellen. Door gebruik te maken van de kennis die jij wel (en een start-up dus niet) heeft, kan je een mooie voorsprong opbouwen.

Laat je niet opeten, vijf tips:

1. Laat voor een moment even alles los . Alle dingen waarvan jij denkt dat ze waar zijn. Airbnb heeft ook nooit gedacht dat ze hotelkamers nodig hadden om de grootste hotelketen ter wereld te worden. En jouw nieuwste concurrenten hechten al helemaal geen waarde aan ‘heilige huisjes’.

2. Wees je eigen grootste concurrent . Welke verandering(en) in jouw model zou jouw bedrijf echt het allermeeste pijn doen? Wanneer denk jij dat jouw bedrijf geen bestaansrecht meer zou hebben?

3. Breng je huidige business model in kaart . Bijvoorbeeld met het inmiddels beproefde Business Model Canvas.

4. Breng met een andere kleur de veranderingen aan die je hebt bedacht bij tip 2 . Bepaal hierbij zo objectief mogelijk de eventuele haalbaarheid. Gebruik hiervoor de kennis die je al in handen hebt en je ervaring.

5. Heb je een mogelijk model gevonden? Maak dan een stappenplan op hoofdlijnen. Begin met de kleine veranderingen die nodig zijn en breek zo nodig grote stappen op in meerdere kleintjes. Voer door en leer. Wees niet bang om het een keer mis te hebben.

Door de snelheid van aanpassingen is het ondoenlijk om in een keer het ‘juiste’ nieuwe model te hebben. Bestaande bedrijven zijn juist in staat om met kleinere stappen – en dus met minder kosten – langzaam maar zeker een enorme innovatie te doen.

Daar is wel lef voor nodig, maar zeg nou zelf... wil je eten of gegeten worden?

‘Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business op te eten’

Reactie toevoegen

 
Editie
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...