Innoveren is durven experimenteren

Adriaan van Loon (Yellow Walnut)

Durf te experimenteren als ondernemer. Dat stelt Adriaan van Loon van Yellow Walnut. Experimenteren is in ieder geval een belangrijk kenmerk van deze Amsterdamse onderneming, die producten en diensten ontwikkelt voor ondernemers. Van Loon: “Vernieuwing kan niet ontstaan als je bang bent fouten te maken.”

Yellow Walnut biedt ondernemers praktisch ondersteuning, onder meer in de vorm van juridische dienstverlening en verzekeringen. Maar vooral wil het bedrijf ondernemers inspireren en ondersteunen op het vlak van groei, innovatie en ondernemerschap. In de vorm van onder meer webinars en online trainingen.

Van Loon: “We hebben bijvoorbeeld net Olympisch schaatskampioen Bart Veldkamp in onze studio gehad om een webinar te verzorgen. Veldkamp is tegenwoordig zelf ondernemer. Vanuit de sport kon hij heel mooi de relatie leggen met doorzetten. Als sporter moet je een doorzetter zijn, maar als ondernemer ook.”

Innoveren, dat is de absolute drijfveer van Van Loon en mede-oprichter Annette Wassenaar. Van Loon: “Het is heel leuk om met nieuwe dingen bezig te zijn, om zo het verschil te maken. Een verschil dat blijvend is. De groep waar wij warm voor lopen, is die van de ondernemers. Zo komen in Yellow Walnut twee zaken samen: met vernieuwing bijdragen aan de ontwikkeling van het ondernemerschap in Nederland.

“Cruciaal daarbij: de innovatie moet leiden tot een betere propositie voor de ondernemer. Je hebt niets aan innovatie als mensen er geen gebruik van maken. Innovatie is ook geen doel op zich, het is een middel om je positie te handhaven of om te groeien. Knab bijvoorbeeld is een mooie illustratie hoe het middel FinTech helpt bij het realiseren van de doelstelling: financiële zaken makkelijker en inzichtelijker maken voor de consument.”

Van Loon is ook lid van een commissie die Tweede-Kamerleden adviseert over een beter klimaat voor innoveren in Nederland. Subsidieregelingen liggen dan natuurlijk voor de hand, maar Van Loon kijkt ook op een dieper niveau.

Van Loon: “Er is een cultuurverandering nodig. In Nederland zeggen we: je mag geen fouten maken, in de Verenigde Staten: gaaf dat je iets nieuws probeert. Alleen als je dingen durft uit te proberen, kan vernieuwing ontstaan. Je gelooft toch niet dat de grote uitvindingen in één keer zijn gedaan? Die mensen hebben misschien wel duizend dingen geprobeerd voordat ze het juiste antwoord vonden.”

Om de cultuur te veranderen, pleit Van Loon er voor om al op school aandacht te besteden aan vernieuwing, creativiteit, ondernemerschap. “Zodat mensen al jong leren om te experimenteren en de angst kwijt raken om fouten te maken.”

Groeiklas

Zelf is Van Loon niet bang om af en toe op zijn neus te gaan. “Wij schrijven hier geen enorme business plannen. Wij stellen ons de vraag: wat kan er beter? Dan gaan we met ons idee naar buiten toe. Als het werkt, bouwen we het idee uit.

“Inderdaad kan het gebeuren dat je er naast zit. Toen wij begonnen met Yellow Walnut hebben we uiteraard gesproken met ondernemers. Ze gaven aan behoefte te hebben aan coaching en één op één sparren. Toen hebben we dat neergezet, maar we zijn er weer mee opgehouden omdat er nauwelijks van het aanbod gebruik werd gemaakt.

“Ons nieuwste product, GrowthClass, voorziet duidelijk wel in een behoefte. In zo’n groeiklas brengen we scale-ups (gevorderde start-ups) samen met grote bedrijven in een online en offline trainingsprogramma van zes maanden. Zodat ze elkaar kunnen versterken bij het werken aan hun groei- en innovatiedoelstellingen. Kleinere bedrijven hebben vaak wel de ideeën en flexibiliteit, maar niet de middelen. Grote bedrijven kunnen wel investeren, maar hebben te maken met bestaande processen die ze minder wendbaar maken. Kleinere en grotere bedrijven hebben elkaar dus nodig om te kunnen innoveren en groeien.

“We hebben een eerste presentatie van de GrowthClass gemaakt. Toen daar enthousiaste reacties op kwamen, zijn we het idee gaan uitwerken. Vervolgens zijn we gewoon gestart met het eerste klasje. Gaandeweg hebben we een paar zaken bijgesteld. Zo hebben we de online interactiviteit verhoogd. En we merkten dat we duidelijker moesten zijn in de doelstellingen.”

Online aov

Yellow Walnut gelooft zelf ook sterk in samenwerking met grotere bedrijven om te vernieuwen. Dit komt onder meer tot uiting in het verzekeringsaanbod voor ondernemers, dat vooralsnog met name bestaat uit arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. “Maar dat aanbod willen we – ook weer in samenwerking met grotere partners – zeker uitbreiden. Gesprekken hierover lopen.”

Yezzer, het verzekeringsonderdeel van Yellow Walnut, ontwikkelde samen met De Amersfoortse een online ‘aov-straat’. “Binnen een dag weet je of je geaccepteerd bent”, aldus Van Loon. “Over het algemeen duurt dat weken of zelfs maanden. Dat proces vonden wij veel te lang. Dat moest toch makkelijker en sneller kunnen. Want dat is steeds het uitgangspunt: wat kunnen wij doen om het leven voor ondernemers aangenamer te maken en hun ondernemerschap te vergroten?”

Yezzer zet in op online dienstverlening, waarbij overigens nadrukkelijk niet alleen de aov van De Amersfoortse wordt aangeboden. De ondernemer kan zelf online aov’s vergelijken en sluiten. Desgewenst krijgt hij online advies.

Van Loon: “Execution only wordt veel gedaan. Zelf hebben wij wel het idee dat de ondernemer dan toch eerst bij een adviseur is geweest. Er zijn natuurlijk ook adviseurs die bewust geen bemiddeling meer doen, maar alleen nog het adviesdeel aanbieden. Dat mensen alleen een adviesrapport van ons willen, komt het minste voor. Als mensen advies wensen, willen ze meestal dat ook de aanvraag wordt geregeld.”

Van Loon juicht toe dat ondernemers eerst advies vragen. “Wij geloven in de zelfredzaamheid van de

‘In Nederland mag je geen fouten maken, in de VS is het gaaf dat je iets nieuws probeert’
‘Arbeidsongeschiktheid is voor verzekeraars een groot risico. Dat kost gewoon geld’

ondernemer. Maar we zijn ook blij dat een groot deel toch zegt: ik wil advies. Advies verdient zich ook terug.”

Volwaardig

Volgens Van Loon moet worden voorkomen dat een ondernemer met een teleurgesteld gevoel blijft zitten als hij onverhoopt arbeidsongeschikt raakt. Daarom zet Yezzer bewust in op ‘kwaliteits-aov’s’, ook al worden deze door ondernemers vaak als duur ervaren.

Van Loon: “Wij zijn geen voorstander van budget-aov’s, wij bieden alleen volwaardige aov’s aan. Liever dan een uitgekleed product, kijken we of we in de volwaardige aov iets kunnen doen om de premie te verlagen. Moet het verzekerde bedrag inderdaad zo hoog zijn als het huidige inkomen? Misschien is er wel een werkende partner, waardoor dat niet hoeft. Wil je per se indexatie? Via de jaarlijkse check kijken we steeds of zaken vervolgens kunnen worden bijgesteld.

“Wij vragen ondernemers wel eens: wat is je uurtarief en hoeveel declarabele uren heb je per week? Dan blijkt vaak dat als iemand 2 tot 2,5 euro op zijn uurtarief zet, de premie van een volwaardige aov goed te doen is. Door het zo terug te rekenen, zien ondernemers dat de premie meevalt.”

Uitdaging

Toch kun je de vraag stellen of verzekeraars niet meer zouden moeten proberen om aov’s te ontwikkelen die aansluiten op de vraag. Een vraag die onmiskenbaar verandert nu steeds meer mensen – al dan niet vrijwillig – als zzp’er hun brood verdienen.

Van Loon: “Hier ligt zeker een uitdaging voor de verzekeraars. Ik zie ook wel mogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld een dekking per beroepsklasse kunnen ontwikkelen. Tussen de verschillende klassen zit toch wel een duidelijk risicoverschil. Daarnaast zou je ook kunnen denken aan een standaardproduct met een gemaximeerde dekking.

“Wij hebben ons tot nu toe gefocust op het proces, maar we willen graag ook op productgebied innoveren of daaraan bijdragen”, aldus Van Loon. “Natuurlijk wil iedereen een kwaliteits-aov tegen een mooie premie. Maar we moeten realistisch blijven: arbeidsongeschiktheid is voor verzekeraars een groot risico. Dat kost gewoon geld.”

In ruimer verband: vindt Van Loon dat de sector het klantbelang inmiddels voldoende centraal stelt? Van Loon: “Het besef is toegenomen dat er meer is dan productie alleen. Maar de sector is er nog lang niet. De sector moet meer laten zien dat ze er echt is voor de klant. Dan ontstaat vertrouwen. En ik ben er heilig van overtuigd dat productie vervolgens vanzelf volgt.

“Durf te investeren op de lange termijn, zelfs al betekent dit nu misschien even minder inkomsten. Als je alleen bezig bent met de korte termijn, is het moeilijk om op de lange termijn niet het product maar de klant centraal te stellen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer lef, minder angst

Meer lef, minder angst

(Peter Post, MoneyView, in VVP 5-2021) Onze financiële instituten hebben in hun drang om maar ‘compliant’ te willen zijn een flinke berg creativiteit...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...