Kansen tijdens de coronacrisis

Joost Tieland 2020

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite:

We leven in een gekke tijd. Een zin die ik inmiddels elke dag hoor en die zo langzamerhand mijn neus uitkomt. Natuurlijk: een crisis als deze maakten we nog niet eerder mee. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld de kredietcrisis in 2008 of het knappen van de internetbubbel in 2001. Maar voor marketeers is deze crisis uiteindelijk een crisis als de anderen: een uitgelezen kans om het verschil te maken. Misschien nog wel meer dan in een economische hoogconjunctuur. Maar hoe pak je die kans?

Snijd niet in je budget!

Tijdens een crisis nemen de inkomsten af, terwijl de kosten blijven doorlopen. De eerste reflex is dan om een deel van die kosten weg te snijden, en het marketingbudget is dan de meest voor de hand liggende kop van Jut. Logisch, zou je denken. Niets is echter minder waar. Want als iedereen stopt met marketing behalve jij… 1. wordt jouw uiting eerder opgemerkt omdat er minder concurrentie is; 2. koop je meer advertenties voor hetzelfde budget omdat er minder vraag is; 3. heb je een voorsprong wanneer anderen weer gaan adverteren.

Snijden in het marketingbudget tijdens een crisis is dus doodzonde. Ja, op korte termijn bespaart het kosten. Maar de rekening presenteert zich pas op de lange termijn. Er is hiervoor een treffend gezegde: “Als verkoop vandaag het probleem is, dan was marketing dat twaalf maanden geleden.” Heb je de cashflow? Gebruik die dan en durf – zeker in crisistijden – te investeren in groei.

‘Crisis uitgelezen kans om verschil te maken’

Marketingtips

Bij Brand New Day onderzochten we hoe advieskantoren tegen deze crisis aankijken. Een kleine greep uit de resultaten: zo’n 28 procent van de advieskantoren ziet een terugval in inkomsten en zo’n 70 procent verwacht dat het pas in het eerste kwartaal van 2021 weer mogelijk is om zaken te doen zoals voor de crisis. Ook bleek dat veel adviseurs het erg druk hebben met klanten die juist nu financieel advies nodig hebben en/of hun hypotheek willen oversluiten. Positief dus! Wel was er één uitkomst die reden gaf tot zorgen: 42 procent van de advieskantoren ziet namelijk een terugval in aanwas van nieuwe klanten.

Wil je voorkomen dat het bovenstaande gezegde over twaalf maanden voor jou opgaat? Investeer in marketing! En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: 1. pas je boodschap aan op de huidige actualiteit (‘plan een gratis videogesprek’, in plaats van ‘loop binnen voor een kennismakingsgesprek’); 2. verstuur nieuwsbrieven naar je klanten. Grote kans dat je mailings in deze tijd gelezen worden en dat je er nu of in de toekomst nieuwe business uit weet te halen; 3. zoek naar goedkope leadbronnen. Zet bijvoorbeeld je eigen klanten in als ambassadeur, plaats updates op LinkedIn en/of experimenteer met een campagne op social media. De kosten hiervoor hoeven niet hoog te zijn en zo kun je gericht bepaalde groepen targetten (zoals mensen die in de buurt wonen); 4. gebruik handige (online) tools om leads te genereren (zoals webinars); 5. verbeter je online vindbaarheid: zorg dat de informatie op je website up to date is en laat jouw toegevoegde waarde zien.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Nadat de samenwerking met de snelste man ter wereld van start ging begin dit jaar, komt Allianz Direct nu met een nieuwe Europese campagne voor woonverzekeringen...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Het door klanten aan Brand New Day toevertrouwde vermogen steeg vorig jaar met 38 procent tot 3,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 55 procent tot 3,5 miljoen....

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...

Jubilerend Brand New Day opent beurs

Jubilerend Brand New Day opent beurs

Brand New Day opende dinsdag de beurs. Aanleiding vormde het tienjarig bestaan van de online pensioenbank. Directeur Beleggen Arend Jan Velsink sloeg op de gong....

Brand New Day verwelkomt 5000ste werkgever voor haar bedrijfspensioen

Brand New Day verwelkomt 5000ste werkgever voor haar bedrijfspensioen

Online pensioenbank Brand New Day verwelkomde onlangs de 5.000ste klant van haar bedrijfspensioen: Creditsafe Nederland, dat wordt begeleid door Meijers Assurantiën....