Kansen tijdens de coronacrisis

Joost Tieland 2020

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite:

We leven in een gekke tijd. Een zin die ik inmiddels elke dag hoor en die zo langzamerhand mijn neus uitkomt. Natuurlijk: een crisis als deze maakten we nog niet eerder mee. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld de kredietcrisis in 2008 of het knappen van de internetbubbel in 2001. Maar voor marketeers is deze crisis uiteindelijk een crisis als de anderen: een uitgelezen kans om het verschil te maken. Misschien nog wel meer dan in een economische hoogconjunctuur. Maar hoe pak je die kans?

Snijd niet in je budget!

Tijdens een crisis nemen de inkomsten af, terwijl de kosten blijven doorlopen. De eerste reflex is dan om een deel van die kosten weg te snijden, en het marketingbudget is dan de meest voor de hand liggende kop van Jut. Logisch, zou je denken. Niets is echter minder waar. Want als iedereen stopt met marketing behalve jij… 1. wordt jouw uiting eerder opgemerkt omdat er minder concurrentie is; 2. koop je meer advertenties voor hetzelfde budget omdat er minder vraag is; 3. heb je een voorsprong wanneer anderen weer gaan adverteren.

Snijden in het marketingbudget tijdens een crisis is dus doodzonde. Ja, op korte termijn bespaart het kosten. Maar de rekening presenteert zich pas op de lange termijn. Er is hiervoor een treffend gezegde: “Als verkoop vandaag het probleem is, dan was marketing dat twaalf maanden geleden.” Heb je de cashflow? Gebruik die dan en durf – zeker in crisistijden – te investeren in groei.

‘Crisis uitgelezen kans om verschil te maken’

Marketingtips

Bij Brand New Day onderzochten we hoe advieskantoren tegen deze crisis aankijken. Een kleine greep uit de resultaten: zo’n 28 procent van de advieskantoren ziet een terugval in inkomsten en zo’n 70 procent verwacht dat het pas in het eerste kwartaal van 2021 weer mogelijk is om zaken te doen zoals voor de crisis. Ook bleek dat veel adviseurs het erg druk hebben met klanten die juist nu financieel advies nodig hebben en/of hun hypotheek willen oversluiten. Positief dus! Wel was er één uitkomst die reden gaf tot zorgen: 42 procent van de advieskantoren ziet namelijk een terugval in aanwas van nieuwe klanten.

Wil je voorkomen dat het bovenstaande gezegde over twaalf maanden voor jou opgaat? Investeer in marketing! En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: 1. pas je boodschap aan op de huidige actualiteit (‘plan een gratis videogesprek’, in plaats van ‘loop binnen voor een kennismakingsgesprek’); 2. verstuur nieuwsbrieven naar je klanten. Grote kans dat je mailings in deze tijd gelezen worden en dat je er nu of in de toekomst nieuwe business uit weet te halen; 3. zoek naar goedkope leadbronnen. Zet bijvoorbeeld je eigen klanten in als ambassadeur, plaats updates op LinkedIn en/of experimenteer met een campagne op social media. De kosten hiervoor hoeven niet hoog te zijn en zo kun je gericht bepaalde groepen targetten (zoals mensen die in de buurt wonen); 4. gebruik handige (online) tools om leads te genereren (zoals webinars); 5. verbeter je online vindbaarheid: zorg dat de informatie op je website up to date is en laat jouw toegevoegde waarde zien.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Joost Tieland: meer respect en waardering

Joost Tieland: meer respect en waardering

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

Negatieve rente als katalysator

Negatieve rente als katalysator

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...