Klanttaal maakt hét verschil

Sonja Stalfoort 2020

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal en hoe kan dat verschil maken voor jouw bedrijf?

We vinden het niet heel raar dat we weinig respons krijgen als we Nederlands tegen een Fransman praten. Daarom passen we onze communicatie aan. We proberen een paar woordjes Frans en gebaren en een lach doen de rest. Toch verwachten wij van onze collega’s, medewerkers en directie dat ze klantgericht in actie komen als we communiceren over kpi’s, omzet, acquisitie, royementscijfers, retentie en NPS.

Met verbazing heb ik afgelopen maanden de berichtgeving rondom Schiphol gelezen. De communicatie ging, vooral in het begin, over het schrappen van vele vluchten. Als dat de wijze is waarop ook intern met elkaar gesproken wordt, dan is er heel weinig gevoel voor de klant aanwezig. Op het moment dat je in deze situatie met elkaar communiceert over het aantal mensen dat je hun vakantie ontneemt, komt daar al een ander gevoel en besef van impact bij kijken. En als je dan ook heel duidelijk is, dat het niet alleen om het ontnemen van de vakantie gaat, maar ook het ontnemen van het geld om een nieuwe vakantie te boeken, dan snap je pas echt wat je aan doen bent. Wellicht komen er dan ook andere keuzes. Dit is voor de verzekeringsbranche niet anders. Op het moment dat je communiceert in een royementscijfer, dan gebeurt er niet zo veel bij medewerkers. Op het moment dat je vertelt dat er 100 klanten deze week hun polis hebben opgezegd, omdat ze niet tevreden waren, heeft dat veel meer impact. Melden dat de schadelast 100.000 euro was deze week, nemen medewerkers ter kennisgeving aan. Vertellen dat we 100 klanten hebben kunnen helpen met schade aan hun woning die gemiddeld 1.000 euro bedroeg, maakt ons een beetje trots.

Onderdeel van cultuur

Tijdens een training bij een verzekeraar vertrouwde een van de deelnemers mij toe dat de organisatie helemaal niet klantgericht bezig was en alleen maar gefocust was op kostenbesparing. Dit demotiveerde enorm. Toen ik vertelde dat deze kostenbesparing in klanttaal “het betaalbaar en toegankelijk houden van, in dit geval, autoverzekeringen” was, gebeurde er iets in de energie. Hier wilden iedereen graag aan meewerken. Een voorbeeld hoe communiceren in klanttaal motiveert en inspireert om aan de slag te gaan met oplossingen.

‘Verander je taal in klanttaal’

Taal, de woorden die je kiest, speelt een belangrijke rol bij de cultuur. Als bedrijven de klantcultuur willen vergroten, dan is het veranderen van de taal een relatief eenvoudige, maar doeltreffende actie. En in een tijd waarin authenticiteit en customer experience belangrijke begrippen zijn, geen overbodige luxe. Is het daadwerkelijk helpen van klanten niet uiteindelijke wat we allemaal willen doen? Laten we dan onze taal veranderen in klanttaal en alle medewerkers op deze wijze het signaal geven dat de klant écht centraal staat.

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

In deze extra nieuwsbrief van VVP nuttige tips klantgerichtheid voor financieel adviseurs, onder meer uit eerder onderzoek door Fred de Jong ter gelegenheid van...

Zorg voor volledig klantbeeld!

Zorg voor volledig klantbeeld!

Klantgerichtheid bestaat uit hele basale waarheden. Als de klant een adviseur van vlees en bloed wil, moet die adviseur zich ook wel af en toe bij de klant laten...

Maak het niet te moeilijk!

Maak het niet te moeilijk!

Er zijn hele bibliotheken gewijd aan klantgerichtheid. Maar waar gaat het in de basis om? Dat werd mooi verwoord door financieel adviseur Sytze Faber (net geridderd!)...

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Uiteraard is het van belang dat de klant u kent, hij kiest immers voor uw persoonlijke benadering. Maar het is ook belangrijk dat de klant goed weet wat u precies...

Maak de klantreis!

Maak de klantreis!

Customer journey of klantreis is een dure term, helemaal als u er een consultant bij inhuurt! Maar heeft u wel eens meegekeken op de werkvloer hoe uw klanten eigenlijk...

Gewoon verwonderen

Gewoon verwonderen

Veel adviseurs zeggen te willen zijn zoals Coolblue. Maar wat is het geheim van Coolblue eigenlijk? Misschien zit het wel hierin: gewoon verwonderen. Coolblue: “Gewoon...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Laat productdenken los en pak je rol als regisseur

Laat productdenken los en pak je rol als regisseur

Het intermediair denkt doorgaans nog te veel in producten, terwijl een glansrol als financieel regisseur lonkt, zo stelt Fred de Jong (Adviesbureau Fred de Jong)...

Turien & Co verwerft KKV

Turien & Co verwerft KKV

Turien & Co. Assuradeuren heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) behaald. Turien is daarmee de enige volmachthouder die dit Keurmerk momenteel houdt. Ron...