Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) In de komende tijd zullen steeds meer financieel advieskantoren besluiten om bepaalde werkzaamheden buiten het eigen kantoor te laten uitvoeren. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, gaat in op de aandachtspunten die in het kader van de Wft bij een aantal vormen van samenwerking in het oog moeten worden gehouden.

In heel korte tijd is het vak van financieel adviseur ingrijpend veranderd. De onderwerpen waarover geadviseerd moet worden zijn in de loop der jaren alleen maar complexer geworden. Een onderwerp als ‘draagplichtovereenkomst’ vraagt serieuze studie voordat een adviseur verantwoord een hypothecair krediet kan adviseren. Het zijn niet alleen de onderwerpen die complexer worden, maar ook komen er nieuwe aandachtsgebieden bij. Opeens is er een cyberrisico, aandacht voor duurzaamheid en moet er aandacht worden gegeven aan privacy bescherming. Bij dit alles krijgt de adviseur een steeds zwaardere verantwoordelijkheid om voor, tijdens en na het advies actief op te komen voor de belangen van zijn relaties.

Kleinschalige ondernemingen kunnen in dit moeilijke werk nog steeds op veel waardering van de consument rekenen. Ondernemingen die dicht bij de klant staan en waarbij mensen elkaar over en weer kennen en vertrouwen. DFO heeft dit type financieel advieskantoor eerder al eens gedefinieerd als lokaal adviescentrum voor financiële vraagstukken.

‘Kleinschalig willen blijven werken komt tegemoet aan de wens van een grote groep consumenten’

Kleinschalig willen blijven werken komt dus tegemoet aan de wens van een grote groep consumenten. Maar de kleinschaligheid stelt grenzen aan wat de onderneming zelf kan. Door samen te werken met derden kan de ondernemer de slagkracht van zijn kantoor vergroten. Het is daarom terecht dat het onderwerp ‘outsourcing’ de aandacht van VVP krijgt. In dit artikel wil ik graag bij een aantal veel voorkomende samenwerkingsvormen aangeven welke punten daarbij in het kader van de Wft extra aandacht moeten hebben.

Het centrale uitgangspunt

Samenwerking kan een prima oplossing zijn voor een financieel advieskantoor. Maar bij elke samenwerking zal moeten worden voldaan aan de basiseis die de Wet op het financieel toezicht (Wft) in artikel 4:11 lid 2 stelt. Dit artikel luidt: “Een financieel dienstverlener voert een adequaat beleid dat een integere uitoefening van zijn bedrijf waarborgt”.

Bij elke vorm van samenwerking die de ondernemer overweegt, zal hij voor zichzelf de vraag moeten stellen: kan ik bij deze samenwerking echt onder controle houden dat de werkzaamheden technisch correct en ethisch juist plaatsvinden? Is het antwoord “nee”, dan is de betreffende samenwerking geen optie om verder uit te werken.

Samenwerken freelancer

Het kantoor heeft onvoldoende werk om fulltime een eigen hypotheekadviseur in dienst te hebben. Indien het kantoor wel beschikt over de vergunning advies- en bemiddeling in hypothecair krediet, kan worden overwogen te gaan samenwerken met een freelancer. Deze freelancer is bijvoorbeeld op afroep of juist op vaste momenten in de week op het kantoor aanwezig om klanten uit naam van het kantoor van hypotheekadvies te voorzien. De eisen waaraan dan voldaan moet worden zijn:

• het kantoor beschikt over de Wft vergunning advies en bemiddeling in hypothecair krediet;

• de samenwerking met de freelancer wordt schriftelijk overeengekomen.

• de freelancer voldoet aan de vakbekwaamheidseisen om te adviseren in hypothecair krediet;

• de ondernemer heeft gecontroleerd of de freelancer eerder betrokken is geweest bij een faillissement. Is dit het geval dan moet de ondernemer een afweging maken of hij wel of niet met de freelancer in zee gaat;

• de freelancer dient een voor de betreffende functie opgestelde verklaring omtrent het gedrag af te geven aan de ondernemer;

• de ondernemer dient ervoor te zorgen dat de activiteiten van de freelancer onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van het kantoor vallen. Dit risico is niet automatisch gedekt op de standaardvoorwaarden;

• de freelancer mag zijn kosten niet rechtstreeks declareren aan de klant, maar uitsluitend aan het kantoor waarmee hij de samenwerking is aangegaan.Bij die declaratie moet in principe BTW in rekening worden gebracht;

• tot slot moet gekeken worden naar de beloning van de freelancer. Deze beloning mag voor maximaal 20 procent bestaan uit een variabel deel waarvan minimaal de helft moet bestaan uit niet omzetgerelateerde componenten. Anders gezegd. De vergoeding mag maximaal voor 10 procent bestaan uit een variabel deel dat afhankelijk is van de inkomsten die de free lancer voor het kantoor realiseert. Een afspraak dat de freelancer voor elk adviestraject dat hij ‘verkoopt’ bijvoorbeeld 1.000 euro ontvangt is verboden. Simpelweg omdat dit hele bedrag variabel is.

Jurjen Oosterbaan Martinius: ‘Terechte aandacht voor outsourcing.’

Samenwerking ander advieskantoor

Bij de freelancer vinden de activiteiten plaats onder de naam van het advieskantoor zelf. Een andere samenwerking is die waarbij het kantoor de klant in contact brengt met een andere financieel dienstverlener. Bijvoorbeeld het schadekantoor dat de klant die een hypothecair krediet nodig heeft in contact brengt met een hypotheekkantoor waarmee een samenwerking is aangegaan.

De eisen waaraan dan voldaan moet worden, zijn:

• het kantoor waarmee de klant voor het hypotheekadvies in contact wordt gebracht dient een eigen Wft-vergunning te hebben. In dit voorbeeld de vergunning advies en bemiddeling in hypothecair krediet;

• alle correspondentie en afspraken vinden plaats uit naam en onder verantwoordelijkheid van het ‘hypotheekkantoor’. Bij de klant mag dus niet de suggestie ontstaan dat het ‘schadekantoor’ het advies geeft of uitvoert;

• indien en voor zover het ‘schadekantoor’ informatie over de klant aan zijn ‘hypotheek-collega’ doorgeeft, zal moeten worden voldaan aan de eisen die de Algemene Verordening Gegevensbescherming hieraan stelt. Wanneer de doorgegeven informatie méér bevat dan alleen bereikbaarheidsgegevens van de klant, dan is er volgens de heersende opvatting van de AFM sprake van ‘bemiddeling’. Daarvoor moet het ‘schadekantoor’ dan weer beschikken over een bemiddelingsvergunning;

• het ‘hypotheekkantoor’ rekent zelf zijn diensten door aan de consument;

• het ‘hypotheekkantoor’ mag aan het ‘schadekantoor’ een vergoeding betalen voor het doorgeven van deze klant. Aan de hoogte van deze vergoeding zijn geen wettelijke beperkingen gesteld. Wel kan er met de fiscus discussie ontstaan of over deze vergoeding wel of niet BTW moet worden geheven.

Uitbesteding deelwerkzaamheden

Het financieel advieskantoor kan ook besluiten om slechts bepaalde onderdelen van de activiteiten uit te besteden. Dat kan gaan om het uitvoeren van bijvoorbeeld de nazorg en het onderhoud van in het verleden afgesloten overlijdensrisicoverzekeringen.

In algemene zin geldt bij deze vorm van outsourcing dat het advieskantoor de werkzaamheden die zijn uitbesteed volledig moet blijven controleren. Dit betekent onder meer dat het kantoor goed moet weten welke activiteiten de derde uitvoert. Er moet dus een goede rapportage plaatsvinden. Ook dient er een zodanige situatie te worden geschapen dat het advieskantoor op korte termijn de werkzaamheden weer kan overnemen indien de derde als gevolg van een calamiteit als bijvoorbeeld faillissement deze werkzaamheden niet meer kan blijven uitvoeren.

Indien de derde uit naam van het kantoor contact zoekt met de klant dan dient feitelijk aan dezelfde voorwaarden te worden voldaan als hiervoor zijn beschreven bij de samenwerking met een freelancer.

‘In algemene zin geldt dat het advieskantoor de werkzaamheden die zijn uitbesteed volledig moet blijven controleren’

Gebruik maken van een callcenter

De werkzaamheden van een callcenter kunnen beperkt blijven tot het noteren van naam, adres, woonplaats en gegevens van degene die contact zoekt met het kantoor. Aan deze vorm van outsourcing stelt de Wft geen specifieke eisen.

Maar anders ligt dit indien het callcenter inhoudelijk met de consument onder eigen naam in gesprek gaat over in het verleden afgesloten verzekeringen of kredieten dan wel over eventueel door deze consument af te sluiten verzekeringen of kredieten. Dergelijke gesprekken vallen vrijwel altijd onder de definitie van ‘bemiddelen’. Bemiddelen mag in het kader van de Wft alleen indien het callcenter beschikt over een daarvoor passende Wft-vergunning. Nu is dat op de eerste plaats de zorg van het callcenter.

Ook het advieskantoor dat gebruik wil maken van een dergelijk callcenter moet zijn verantwoordelijkheid hierin kennen. Want zou het callcenter niet beschikken over een eigen Wft vergunning voor de werkzaamheden die ze doen dan is er sprake van illegale bemiddeling. En u raadt het al: samenwerking zowel voor een verzekeraar als voor een financieel advieskantoor met een illegale bemiddelaar is verboden.

Veel variaties

Er zijn veel variaties in de wijze waarop een financieel dienstverlener onderdelen van zijn dienstverlening kan outsourcen. Outsourcing op zich zelf is prima en kan in het belang van de klant zijn.

Maar outsourcing kan ook gebruikt worden om te proberen onder wettelijke bepalingen uit te komen. Die behoefte kan bestaan bij de partij die werkzaamheden wil uitvoeren, maar hiervoor geen zelfstandige vergunning heeft (en kan krijgen!) Of aan de kant van de onderneming die de derde wil inschakelen om dingen te kunnen doen waartoe hij feitelijk niet bevoegd is. Daar waar outsourcing wordt gebruikt om te proberen de Wft te ontduiken zal in de praktijk toch in bijna alle gevallen blijken dat de AFM over voldoende instrumenten beschikt om dit illegale gebruik van outsourcing af te straffen. Outsourcing is dus ook gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken als ondernemer!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Bureau DFO heeft afgelopen week zijn jaarlijkse onderzoek naar serviceproviders afgerond en het rapport met resultaten uitgebracht. De winnaars 2020 per categorie: Kleine...

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

(Partner in Kennis Duurzaamheidsprofiel in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van...

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

Op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn nog veel aanpassingen mogelijk waardoor de belangen van de consument beter beschermd worden. Dit concludeert...

Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in liquiditeitsproblemen komen, dienen de mogelijkheid te krijgen om de premie van hun zakelijke schadeverzekeringen...

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

Contra-productief. Dat is volgens financieel adviseurs het gehamer van de AFM op het risico van overkreditering bij verduurzaming. Adviseurs, aldus het dinsdag...

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Financieel adviseurs, concludeert Bureau DFO in het rapport 'Duurzaamheid', lijken bij uitstek de beste uitgangspositie te hebben om consumenten te adviseren op...

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Als er na de coronacrisis een economische crisis volgt, zullen ondernemers nog beter bekijken hoe ze hun vaste lasten kunnen beperken. Uitbesteden kan dan een...

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP zijn volgens de adviseur de best gewaardeerde softwarepakketten van Nederland, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Naar een intensiever klantcontact

Naar een intensiever klantcontact

(Adfiz in VVP-special Slimmer Adviseren, november 2019) Hoe overbrug je het gat tussen wat particulieren willen en verwachten van hun adviseur en wat de adviseur...