Marketing in mindere tijden
De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet. Overvoerd met slecht nieuws, is het makkelijk om op alles in je bedrijf te bezuinigen. Dat zou een vergissing zijn.
Het kan goed zijn om te snijden waar mogelijk, zolang dit de dienstverlening aan uw klanten niet vermindert. Dit is één van de belangrijkste uitdagingen bij het runnen van een financieel adviesbedrijf in een recessie. Klanten willen méér contact en service wanneer de tijden zwaar zijn en niet minder. Eén gebied waarop u zeker niet wilt bezuinigen, is uw effectieve marketinginspanning. In mindere tijden is het belangrijker dan ooit om de boodschap aan de juiste mensen te geven, over wat u kunt doen en hoe u waarde toevoegt. Met de dingen die werken, moet u mensen laten weten dat u nog steeds openstaat voor advies. Dus wat te doen?
Ga door uw actieve klantenlijst heen en vind de mensen die het goed doen en daarom nog steeds uw advies nodig hebben. Wat doen ze? Waar wonen zij? Hoeveel verdienen ze? In welke bedrijfstakken werken ze? Waarom doen ze het goed? Als u deze kenmerken vindt, krijgt u ideeën over het strategisch richten van uw marketingactiviteiten. In grote lijnen kunnen mensen in drie categorieën vallen. Er zijn mensen die nog steeds succesvol zijn, mensen die lijden en mensen die nu in orde zijn, maar worden bedreigd als iets verandert.
Praten op maat
Ontwikkel enkele eenvoudige marketing- en communicatiestrategieën voor elke groep. De succesvolle groep verdient geld en heeft nog steeds toegang nodig tot ideeën en strategieën om er iets mee te doen. Spreek regelmatig met deze klanten die op zoek zijn naar kansen. Voor degenen die lijden, heeft u mogelijk noodoperaties nodig. Dit kan uw hulp zijn bij het nemen van maatregelen. De bedreigde klanten kunt u ondersteunen met relevante ideeën voor kostenefficiency.
Actie op maat
Nadat u een plan heeft gemaakt hoe u met deze groepen om kunt gaan, richt u zich weer op de eerste groep. Wat zou u kunnen doen en hoe zou er meer van kunnen vinden? Waar gaat het goed in de markt? Hoe komt u in contact met hen? U kunt zo een kleine marketingdatabase maken. Door deze groep op uw e-mail- of nieuwsbrieflijst te plaatsen, kunt u ze direct benaderen. Zolang de boodschap maar aansluit bij hun situatie en specifiek op mensen zoals zij is gericht (algemene nieuwsbrieven zijn tijdverspilling).
De bottomline is dat u met een beetje moeite kunt overleven en bloeien, ook als het wat minder gaat…
Reactie toevoegen
Editie
Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!
Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....
Je belofte waarmaken: minder is meer
In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...
Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren
Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.” Piet...
De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...
Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies
Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...
Zorg voor betere toegevoegde waarde
Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....
Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen
"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...
Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...
“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...
Duizend dagen om je belofte waar te maken
De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....