Marketing in mindere tijden

Bouwstenen voor succes

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet. Overvoerd met slecht nieuws, is het makkelijk om op alles in je bedrijf te bezuinigen. Dat zou een vergissing zijn.

Het kan goed zijn om te snijden waar mogelijk, zolang dit de dienstverlening aan uw klanten niet vermindert. Dit is één van de belangrijkste uitdagingen bij het runnen van een financieel adviesbedrijf in een recessie. Klanten willen méér contact en service wanneer de tijden zwaar zijn en niet minder. Eén gebied waarop u zeker niet wilt bezuinigen, is uw effectieve marketinginspanning. In mindere tijden is het belangrijker dan ooit om de boodschap aan de juiste mensen te geven, over wat u kunt doen en hoe u waarde toevoegt. Met de dingen die werken, moet u mensen laten weten dat u nog steeds openstaat voor advies. Dus wat te doen?

Ga door uw actieve klantenlijst heen en vind de mensen die het goed doen en daarom nog steeds uw advies nodig hebben. Wat doen ze? Waar wonen zij? Hoeveel verdienen ze? In welke bedrijfstakken werken ze? Waarom doen ze het goed? Als u deze kenmerken vindt, krijgt u ideeën over het strategisch richten van uw marketingactiviteiten. In grote lijnen kunnen mensen in drie categorieën vallen. Er zijn mensen die nog steeds succesvol zijn, mensen die lijden en mensen die nu in orde zijn, maar worden bedreigd als iets verandert.

Praten op maat

Ontwikkel enkele eenvoudige marketing- en communicatiestrategieën voor elke groep. De succesvolle groep verdient geld en heeft nog steeds toegang nodig tot ideeën en strategieën om er iets mee te doen. Spreek regelmatig met deze klanten die op zoek zijn naar kansen. Voor degenen die lijden, heeft u mogelijk noodoperaties nodig. Dit kan uw hulp zijn bij het nemen van maatregelen. De bedreigde klanten kunt u ondersteunen met relevante ideeën voor kostenefficiency.

Actie op maat

Nadat u een plan heeft gemaakt hoe u met deze groepen om kunt gaan, richt u zich weer op de eerste groep. Wat zou u kunnen doen en hoe zou er meer van kunnen vinden? Waar gaat het goed in de markt? Hoe komt u in contact met hen? U kunt zo een kleine marketingdatabase maken. Door deze groep op uw e-mail- of nieuwsbrieflijst te plaatsen, kunt u ze direct benaderen. Zolang de boodschap maar aansluit bij hun situatie en specifiek op mensen zoals zij is gericht (algemene nieuwsbrieven zijn tijdverspilling).

De bottomline is dat u met een beetje moeite kunt overleven en bloeien, ook als het wat minder gaat…

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...

Workshop 'Je Geld en je leven\'

Workshop 'Je Geld en je leven\'

Lifeplanners Thom Boot en Louis Vollebregt organiseren op 9 en 10 oktober de tweedaagse workshop 'Je Geld & je Leven', geïnspireerd op het gedachtegoed...