Marketing in mindere tijden
De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet. Overvoerd met slecht nieuws, is het makkelijk om op alles in je bedrijf te bezuinigen. Dat zou een vergissing zijn.
Het kan goed zijn om te snijden waar mogelijk, zolang dit de dienstverlening aan uw klanten niet vermindert. Dit is één van de belangrijkste uitdagingen bij het runnen van een financieel adviesbedrijf in een recessie. Klanten willen méér contact en service wanneer de tijden zwaar zijn en niet minder. Eén gebied waarop u zeker niet wilt bezuinigen, is uw effectieve marketinginspanning. In mindere tijden is het belangrijker dan ooit om de boodschap aan de juiste mensen te geven, over wat u kunt doen en hoe u waarde toevoegt. Met de dingen die werken, moet u mensen laten weten dat u nog steeds openstaat voor advies. Dus wat te doen?
Ga door uw actieve klantenlijst heen en vind de mensen die het goed doen en daarom nog steeds uw advies nodig hebben. Wat doen ze? Waar wonen zij? Hoeveel verdienen ze? In welke bedrijfstakken werken ze? Waarom doen ze het goed? Als u deze kenmerken vindt, krijgt u ideeën over het strategisch richten van uw marketingactiviteiten. In grote lijnen kunnen mensen in drie categorieën vallen. Er zijn mensen die nog steeds succesvol zijn, mensen die lijden en mensen die nu in orde zijn, maar worden bedreigd als iets verandert.
Praten op maat
Ontwikkel enkele eenvoudige marketing- en communicatiestrategieën voor elke groep. De succesvolle groep verdient geld en heeft nog steeds toegang nodig tot ideeën en strategieën om er iets mee te doen. Spreek regelmatig met deze klanten die op zoek zijn naar kansen. Voor degenen die lijden, heeft u mogelijk noodoperaties nodig. Dit kan uw hulp zijn bij het nemen van maatregelen. De bedreigde klanten kunt u ondersteunen met relevante ideeën voor kostenefficiency.
Actie op maat
Nadat u een plan heeft gemaakt hoe u met deze groepen om kunt gaan, richt u zich weer op de eerste groep. Wat zou u kunnen doen en hoe zou er meer van kunnen vinden? Waar gaat het goed in de markt? Hoe komt u in contact met hen? U kunt zo een kleine marketingdatabase maken. Door deze groep op uw e-mail- of nieuwsbrieflijst te plaatsen, kunt u ze direct benaderen. Zolang de boodschap maar aansluit bij hun situatie en specifiek op mensen zoals zij is gericht (algemene nieuwsbrieven zijn tijdverspilling).
De bottomline is dat u met een beetje moeite kunt overleven en bloeien, ook als het wat minder gaat…
Reactie toevoegen
Editie
Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...
Breng de klant in een betere positie
(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...
Hoe ontwerp jij jouw topteam??
Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...
Wil ik het eigenlijk echt wel?
Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...
(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...
Beter inkomen met minder klanten
Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...
Toppers vragen om extern advies
Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...
De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....
Continuïteit met eigen verdienmodel
Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...
Juiste partner maakt jou sterker
Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...