Marketing in mindere tijden

Bouwstenen voor succes

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet. Overvoerd met slecht nieuws, is het makkelijk om op alles in je bedrijf te bezuinigen. Dat zou een vergissing zijn.

Het kan goed zijn om te snijden waar mogelijk, zolang dit de dienstverlening aan uw klanten niet vermindert. Dit is één van de belangrijkste uitdagingen bij het runnen van een financieel adviesbedrijf in een recessie. Klanten willen méér contact en service wanneer de tijden zwaar zijn en niet minder. Eén gebied waarop u zeker niet wilt bezuinigen, is uw effectieve marketinginspanning. In mindere tijden is het belangrijker dan ooit om de boodschap aan de juiste mensen te geven, over wat u kunt doen en hoe u waarde toevoegt. Met de dingen die werken, moet u mensen laten weten dat u nog steeds openstaat voor advies. Dus wat te doen?

Ga door uw actieve klantenlijst heen en vind de mensen die het goed doen en daarom nog steeds uw advies nodig hebben. Wat doen ze? Waar wonen zij? Hoeveel verdienen ze? In welke bedrijfstakken werken ze? Waarom doen ze het goed? Als u deze kenmerken vindt, krijgt u ideeën over het strategisch richten van uw marketingactiviteiten. In grote lijnen kunnen mensen in drie categorieën vallen. Er zijn mensen die nog steeds succesvol zijn, mensen die lijden en mensen die nu in orde zijn, maar worden bedreigd als iets verandert.

Praten op maat

Ontwikkel enkele eenvoudige marketing- en communicatiestrategieën voor elke groep. De succesvolle groep verdient geld en heeft nog steeds toegang nodig tot ideeën en strategieën om er iets mee te doen. Spreek regelmatig met deze klanten die op zoek zijn naar kansen. Voor degenen die lijden, heeft u mogelijk noodoperaties nodig. Dit kan uw hulp zijn bij het nemen van maatregelen. De bedreigde klanten kunt u ondersteunen met relevante ideeën voor kostenefficiency.

Actie op maat

Nadat u een plan heeft gemaakt hoe u met deze groepen om kunt gaan, richt u zich weer op de eerste groep. Wat zou u kunnen doen en hoe zou er meer van kunnen vinden? Waar gaat het goed in de markt? Hoe komt u in contact met hen? U kunt zo een kleine marketingdatabase maken. Door deze groep op uw e-mail- of nieuwsbrieflijst te plaatsen, kunt u ze direct benaderen. Zolang de boodschap maar aansluit bij hun situatie en specifiek op mensen zoals zij is gericht (algemene nieuwsbrieven zijn tijdverspilling).

De bottomline is dat u met een beetje moeite kunt overleven en bloeien, ook als het wat minder gaat…

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...