Mens of machine

Mens of machine, that’s the question. Voorstanders van robotadvies weten het zeker: de robot wordt met de dag intelligenter en is uitstekend in staat om de klant van goed en betaalbaar advies te voorzien. Sterker nog, een robot maakt geen fouten, laat zich niet door emoties meeslepen en is intelligent genoeg om de juiste vervolgvragen te stellen. Voorstander van een adviseur van vlees en bloed weten het ook zeker: de robot zal nooit de adviseur kunnen vervangen. Mensen hebben behoefte aan een specialist die hen door de wirwar van restricties, mogelijkheden en valkuilen leidt. Juist in tijden van individualisering en toenemende complexiteit neemt de behoefte om financiële zaken uit handen te geven aan een betrouwbare raadsman of -vrouw alleen maar toe. Bovendien hebben niet heel veel mensen kaas gegeten van financiën. Iets wat je zelf al niet kan overzien en waar je helemaal geen verstand hebt, wil je niet overlaten aan een robot.

Het is allebei waar. De digitalisering in de samenleving neemt verder toe evenals de behoefte aan een betrouwbaar vakmens. Wel is het zo dat je adviseur niet de ogen kunt sluiten voor de technologische revolutie. Het is een cliché, maar ook adviseurs zullen meer tijd moeten vinden voor hun eigenlijke werk, het adviesvak. Doe je dat niet, dan prijs je jezelf uit de markt. Voor advies zullen mensen altijd willen betalen, over alle randzaken eromheen zal de klant alleen maar kritischer worden.

In dit kader ziet adviseur Milko Perdijk in deze VVP nog wel wat verbetermogelijkheden als het gaat om traditionele verzekeringen. Dan gaat het zowel over pricing als over het inzichtelijk maken van de beheeractiviteiten. Hij pleit voor de ontwikkeling van een programma met maatmensadviezen voor traditionele verzekeringen. “Zo’n systeem helpt het inzicht bij consumenten eenvoudig te vergroten, terwijl het bemiddelen van dergelijke polissen voor adviseurs juist meer rendabel kan worden. Als adviseur kun je dan aan de hand van een maatmens heel eenvoudig inzicht en overzicht bieden. Simpelweg door in beeld te brengen welke verzekeringen mensen in vergelijkbare gezinssamenstellingen hebben en wat jouw klant in dit specifieke geval aan producten heeft lopen. Je kunt eenvoudig laten zien wat er eventueel ontbreekt en met die klant bespreken wat de vervolgstappen zijn, waarbij niet sluiten of schrappen van producten ook passend kan zijn. Wellicht een idee voor een brancheorganisatie als Adfiz.”

‘Integraal advies is perfect businessmodel voor het onafhankelijk intermediair’

Er is nooit één weg naar Rome. Een andere mogelijkheid – die op het bovenstaande aansluit – is de keuze als adviseur voor integraal advies. Onderzoeker Fred de Jong zei in een blog op het New Financial Forum: “Zelf ben ik overtuigd van het nut van integraal advies voor de consument (en de mkb’er). Maar ik zie integraal advies ook als een perfect business model voor het onafhankelijk intermediair om zich te onderscheiden en meer waarde toe te voegen. Ik hoef u niet uit te leggen dat de beloning – in welke vorm dan ook – een afspiegeling is van de waarde die een ondernemer toevoegt.” Een pleidooi dat niet nieuw is, maar in deze snel veranderende wereld zeker het overdenken waard.

Reactie toevoegen

 
Editie
Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

De Hypotheekshop heeft de Online Hypotheekmodule gelanceerd, volledig gerobotiseerd advies voor starters op de huizenmarkt. De starter blijft de mogelijkheid houden...

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

Nieuw economisch denken voor de financieel professional, is het thema van het HAN-symposium ‘Als alleen geld niet meer leidend is’ dinsdagmiddag 20 juni....

Digitalisering verandert aard van het werk

Digitalisering verandert aard van het werk

Door technologische ontwikkelingen zullen in de komende vijf jaar, denkt 40 procent van de financiële instellingen in UWV-onderzoek, functies in de organisatie...

Voorsprong, rust en een betere marge

Voorsprong, rust en een betere marge

Zoals aangegeven in de column in VVP 3, kunnen de robot en de financieel adviseur prima samenwerken. Inventarisatie door de robot, analyse en het aandragen van...

Vechten tegen computer says no

Vechten tegen computer says no

Door Gert Vasse (Yellowtail) Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt, van die Babylonische spraakverwarringen waarbij je denkt ‘praat ik nou zo...

Tweevijfde ziet robotisering als serieuze bedreiging van functie

Tweevijfde ziet robotisering als serieuze bedreiging van functie

Ruim 40 procent van de Nederlanders ziet robotisering als een serieuze bedreiging van hun functie. Zij denken dat robots hen (gedeeltelijk) gaan vervangen. Dit blijkt...

Advies of klanten helpen kopen?

Advies of klanten helpen kopen?

Je kunt pas een advies geven na een gedegen inventarisatie, zegt men. In de financiële wereld zijn de oplossingen en mogelijkheden eindeloos. Om dat te projecteren...

Independer berekent premie autopolis met machine learning

Independer berekent premie autopolis met machine learning

Independer sluit niet uit vaker machine learning in te zetten bij de premieberekening. Dat stelt de site naar aanleiding van de positieve ervaringen met de autopolis...

Robot als terminator van financieel adviseur? No way!

Robot als terminator van financieel adviseur? No way!

De trend in de financiële sector? Dat is volledig geautomatiseerd advies, zou je denken als je alle sensatieberichten over roboadviseurs leest. De werkelijke...

Receptierobot in Univé-winkel

Receptierobot in Univé-winkel

Robot Pepper als hostess. Dat is het geval in in de Univé-winkel in Heerhugowaard. Hostess Pepper heet klanten bij binnenkomst welkom en probeert een gesprekje...