Nieuwe rol voor adviseur door automatisering

André van Luijk 2015

Automatisering neemt een steeds groter deel van het advies-proces over. De financieel adviseur krijgt een nieuwe rol.

Techniek kan veel. Een computer kan bijvoorbeeld een vliegtuig gevuld met meer dan 200 mensen laten opstijgen en landen. De piloot is enkel en alleen nog nodig om in te grijpen als het mis gaat. De komende jaren zullen steeds meer onderdelen van ons leven geautomatiseerd worden. Het aan de grond zetten van een Boeing is veel moeilijker dan het geven van een gemiddeld advies. Daarnaast worden systemen steeds slimmer. Het is een kwestie van tijd voordat er een omslagpunt komt en ook het adviesproces door de computer wordt overgenomen.

Ik zie voor me dat in de toekomst een groot deel van de inventarisatie van relevante informatie gaat via systemen en websites als Mijn.Overheid.nl. De klant controleert en vult dit aan. Een adviseur toetst vervolgens deze informatie met behulp van vragen en vult dat wat ontbreekt aan. Dat is in 2020 een stuk makkelijker omdat de hypotheekrenteaftrek dan niet meer bestaat en er een nieuw belastingstelsel is met een sociale vlaktaks. Een adviseur heeft enkel nog een zorgplicht en zal het advies van computers moeten toetsen. Klanten kunnen tegen die tijd zelf alle relevante documenten uploaden om de hypotheek rond te krijgen.

Er zal nog wel enige coaching nodig zijn. Daarvoor kunnen klanten over vijf jaar bellen naar medewerkers van serviceorganisaties die deze specialisatie op zich hebben genomen. Adviseurs zijn in 2020 dus eigenlijk alleen nog maar met advies bezig en hebben op die manier veel meer declarabele uren. Misschien kunnen zij wel vijf keer meer klanten aan dan nu.

Niet iedereen ziet het zojuist geschetste toekomstbeeld zitten. Sommigen zullen proberen – zelfs via rechtszaken – dit toekomstscenario te stoppen. Het zal denk ik weinig helpen, de markt gaat door. Uit onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid van de consumenten helemaal geen moeite heeft met deze ontwikkeling. Ik verwacht dan ook dat adviseurs zich steeds meer gaan specialiseren in één deelgebied dat moeilijk te automatiseren is. Ik zie deze ontwikkeling in mijn eigen praktijk al gestalte krijgen. Een deel van mijn klantenstroom is standaard en een deel betreft zaken waarvoor specialisatie nodig is. Deze stromen zullen in de toekomst alleen maar sterker worden, denk ik. Digitalisering zal dat proces versnellen. Ik laat hoogopgeleide klanten al een deel van de inventarisatie zelf doen, tegen een scherper tarief. Dat scheelt mij tijd, dus kan ik me meer richten op het adviesgedeelte van mijn werk.

Loop ik voor de muziek uit? Ik denk het niet. Recente voorbeelden laten zien dat deze toekomst veel dichterbij is dan sommige mensen denken. ING maakt al gebruik van big data bij taxaties. Taxeren hoeft in sommige gevallen nu dus al niet meer. Ook accepteert ING een uitdraai van mijnpensioenoverzicht.nl. Diverse andere banken willen een uitdraai van DUO van Mijn. Overheid. Als adviseurs maken wij gebruik van Skydoo, waarom zou een klant niet de volgende stap kunnen zijn?

‘De vraag is wanneer computers het geven van advies grotendeels overnemen’

Ik kan nog wel even doorgaan. Florius geeft al de mogelijkheid tot zelf meekijken. De volgende stap is uploaden. In Adviesbox kan de klant zijn eigen inventarisatie doen (maak ik al veel gebruik van). De klant kan hier ook zelf documenten uploaden (doe ik nog niet). En wat dacht u van Obvion? Zij geven de klant de mogelijkheid vooraf zijn dossier te bouwen. Aov-advies kan al met behulp van een robot worden gegeven. Ik sprak onlangs de makers, zij gaven aan dat hypotheekadvies een goede volgende stap kan zijn.

U ziet: de ontwikkelingen hebben de afgelopen jaren niet stilgestaan. De vraag is dan ook niet of het adviesproces geautomatiseerd zal worden, maar wanneer computers het geven van advies grotendeels overnemen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Koper betaalt voor 'gratis' verkoopmakelaar

Koper betaalt voor 'gratis' verkoopmakelaar

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Gratis je woning verkopen en toch profiteren van persoonlijke en professionele ondersteuning van een verkoopmakelaar. "Er...

Maak de AFM eerlijker   en toekomstbestendig

Maak de AFM eerlijker en toekomstbestendig

In de financiële wereld heeft de AFM als toezichthouder een behoorlijk dikke vinger in de pap. De afgelopen jaren was er veel spanning tussen de markt enerzijds...

Van luijk: "maak AFM eerlijker en toekomstbestendig"

Van luijk: "maak AFM eerlijker en toekomstbestendig"

"Hoe maken we de AFM eerlijk(er) en daarmee toekomstbestendig? Ik hoop dat ik met deze column een aanzet heb gegeven voor een uitgebreide evaluatie van en binnen...

Gezonde marktwerking houdt markt toegankelijk

Gezonde marktwerking houdt markt toegankelijk

De afgelopen jaren stond het klantenbelang niet altijd centraal in de financiële wereld. Productie en volume waren de mantra’s. De gevolgen waren vaak...

Adviseur zal in 2025  meer verdienen

Adviseur zal in 2025 meer verdienen

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers:...

Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen

Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen

Financieel adviseurs mogen sinds 1 januari 2013 geen provisie meer vragen. Als een klant advies wil, betaalt hij rechtstreeks aan de adviseur. Dat geldt echter...

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter...

Label WoonGold van woonvisie bekroond

Label WoonGold van woonvisie bekroond

Woonvisie Makelaars uit Rotterdam heeft met het label WoonGold de award Woningmakelaar van het Jaar 2013 gewonnen in de categorie Specialisatie. Onder dit label...