Ondernemen met impact

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs praktische handvatten die je morgen in kunt zetten voor een grotere impact met snel resultaat.

Het nieuwe modewoord van 2022 is duurzaam. Je kunt geen blad openslaan of je leest dat je duurzaam moet ondernemen. Wie niet vergroent, heeft geen toekomst meer. Of dat waar is, zal de toekomst uitwijzen. Het goede nieuws is dat een focus op verduurzaming veel ondernemers een enorme kans biedt tot het verbeteren van hun onderneming.

De kans is groot dat als je zelf niet kiest voor een meer duurzame strategie je vroeg of later geconfronteerd gaat worden met vragen van derden. Dit kunnen de partners zijn met wie je samenwerkt of bijvoorbeeld je klanten. Je kunt dus wachten op dwang van buitenaf, maar waarom zou je juist nu geen gebruik maken van alle kansen die er liggen?

Zes kapitalen

Het starten met verduurzamen is minder moeilijk dan het lijkt. De ervaring leert dat veel ondernemers onbewust al heel wat stappen maken. Ze weten dit echter niet in beeld te brengen. Je kunt hier vrij gemakkelijk mee beginnen. Een goede start hierbij is het op hoofdlijnen in kaart brengen van jouw impact op de zes kapitalen die jij beïnvloedt met jouw onderneming:

  • het sociaal netwerkkapitaal (de relaties die je bedrijf onderhoudt, jouw reputatie);
  • het menselijk kapitaal (het welzijn van de medewerkers van je bedrijf);
  • het geproduceerd kapitaal (gebruikte en voortgebrachte machines en producten);
  • het natuurlijk kapitaal (het gebruik van de natuurlijke omgeving door het bedrijf);
  • het financieel kapitaal (totaal aan financiële middelen van het bedrijf);
  • het intellectueel kapitaal (het totaal aan ontwikkelde kennis van het bedrijf).

‘Op welk kapitaal wil je meer waarde creëren?’

Bepaal als eerste de verrichtingen van je bedrijf op dit moment: wat is de input (welke bronnen gebruik je), wat zijn de (kern)activiteiten, wat is de output (het product dat of de dienst die je levert) en uiteindelijk de outcome (wat is het resultaat van jouw product of dienst). Daarna beoordeel je wat je nodig hebt aan de bovenstaande kapitalen. Dus wat onttrek je uit deze kapitaalbronnen? Vervolgens bekijk je wat je aan waarde creëert in termen van de zes kapitalen. Op deze manier heb je al inzicht in hoeverre de impact van jouw onderneming is op People, Planet en Profit.

Mocht je niet tevreden zijn met het resultaat? Zou je op verschillende kapitalen beter willen presteren? Dan kun je aangeven op welk kapitaal je meer waarde zou willen creëren of aan welk kapitaal je minder zou willen onttrekken. Op deze manier heb je een huidige situatie en een ideale situatie. Het verschil zet je om in projecten. Die kun je met je hele team bespreken en kijken welke stappen je morgen direct kan zetten. De grootste impact eerst.

Op deze manier wordt duurzaamheid niet een activiteit erbij, maar onderdeel van jouw bedrijfsproces en gericht op jullie kernactiviteit. Dan is gewoon een onderdeel van je bedrijfsvoering. In het eerder genoemde boek kun je er meer over lezen. Veel leesplezier!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Keuzes maken gaat van au

Keuzes maken gaat van au

“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....

Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Altijd al willen weten hoe de verzekeringssector eruit zou zien als we worden overgenomen door  Apple, Nespresso of Coolblue? Het New Financial Forum gaat op...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...