Op klantreis!

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging die je kunt maken in 2021. De klantreis is hiervoor een handige werkwijze.

Met de pandemie zijn de behoeften en waarden van mensen zo sterk verschoven (en blijven dat doen) dat dit dringender is dan ooit tevoren. We hebben met elkaar een sprong in de tijd gemaakt op onder andere het gebied van digitalisering. Een jaar geleden had ik nog niet kunnen bedenken dat mijn ouders via beeldbellen een hypotheek zouden afsluiten. En toch hebben ze dat gedaan. Maar ongelijk hebben diegenen die denken dat de digitale transformatie draait om efficiency, om tijd en geld besparen. Digitale transformatie gaat maar over één ding: het verbeteren van de klantbeleving (customer experience). Gelukkig beseffen steeds meer bedrijven dat klantbeleving op hun radar moet staan als ze succesvol willen blijven. Het analyseren en ontwerpen van de klantreis (customer journey) is hiervoor een handige werkwijze.

Een klantreis is een weergave van alle contactpunten die een klant met een bedrijf heeft. De klantbeleving geeft aan hoe een klant zich voelt nadat hij die reis met een bedrijf heeft doorlopen. Van het bezoeken van de website, telefonisch contact, reactie op een e-mail, het invullen van een schadeformulier tot en met de factuur. De klantbeleving is dus niet alleen meer de verantwoordelijkheid van Verkoop, Service of Marketing, maar van iedere medewerker. Juist dat maakt het zo complex. Alle afdelingen en taken moeten met elkaar verbonden zijn. Die hele klantreis moet vanuit het perspectief van de klant, kloppen. En zo niet, dan haken (potentiële) klanten simpelweg af.

Energie

Het is allereerst belangrijk om daadwerkelijk te beseffen dat het bij het verkopen van een product niet gaat om prijs en polisvoorwaarden, maar om de klantervaring.

Je kunt het ontwikkelen van klantervaringen zo ingewikkeld maken als je wilt, maar zelf ben ik voorstander van een pragmatische aanpak. Het geeft veel energie en draagvlak als je deze samen met jouw medewerkers of collega’s ontwikkelt. En het resulteert in de beste oplossingen voor klanten en daarmee in een energieke klantervaring. Organiseer een meeting en hang simpel een grote brown paper op. Kies een doelgroep en een type klantreis. Starten met de klantreis van bestaande klanten, levert vaak al waardevolle inzichten op. En breng vervolgens met elkaar in kaart hoe vaak en op welke wijze er klantcontact is.

Vaak zie ik dan dat het enige contactmoment in een jaar de nieuwe premies zijn. En vaak in een taal waar je niet vrolijk van wordt. Dat kan en moet anders als je je klanten wilt blijven binden. Hoe? Door gewoon te vragen. Het is niet ingewikkeld om na elk klantcontact je klant te vragen of hij nog een tip of verbeterpunt voor je heeft. Dat zijn gouden tips om de klantervaring te verbeteren. Als je je klanten écht begrijpt volgen de klantgerichte oplossingen bijna vanzelf. Maak van het verbeteren van de klantervaring tot een dagelijkse routine en genereer meer tevreden klanten, energieke medewerkers en een toekomstbestendig bedrijf.

Goede klantreis!

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klantenergieke organisatie’. Zij is goed bekend met de financiële sector.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

In deze extra nieuwsbrief van VVP nuttige tips klantgerichtheid voor financieel adviseurs, onder meer uit eerder onderzoek door Fred de Jong ter gelegenheid van...

Zorg voor volledig klantbeeld!

Zorg voor volledig klantbeeld!

Klantgerichtheid bestaat uit hele basale waarheden. Als de klant een adviseur van vlees en bloed wil, moet die adviseur zich ook wel af en toe bij de klant laten...

Maak het niet te moeilijk!

Maak het niet te moeilijk!

Er zijn hele bibliotheken gewijd aan klantgerichtheid. Maar waar gaat het in de basis om? Dat werd mooi verwoord door financieel adviseur Sytze Faber (net geridderd!)...

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Uiteraard is het van belang dat de klant u kent, hij kiest immers voor uw persoonlijke benadering. Maar het is ook belangrijk dat de klant goed weet wat u precies...

Maak de klantreis!

Maak de klantreis!

Customer journey of klantreis is een dure term, helemaal als u er een consultant bij inhuurt! Maar heeft u wel eens meegekeken op de werkvloer hoe uw klanten eigenlijk...

Gewoon verwonderen

Gewoon verwonderen

Veel adviseurs zeggen te willen zijn zoals Coolblue. Maar wat is het geheim van Coolblue eigenlijk? Misschien zit het wel hierin: gewoon verwonderen. Coolblue: “Gewoon...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Laat productdenken los en pak je rol als regisseur

Laat productdenken los en pak je rol als regisseur

Het intermediair denkt doorgaans nog te veel in producten, terwijl een glansrol als financieel regisseur lonkt, zo stelt Fred de Jong (Adviesbureau Fred de Jong)...

Turien & Co verwerft KKV

Turien & Co verwerft KKV

Turien & Co. Assuradeuren heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) behaald. Turien is daarmee de enige volmachthouder die dit Keurmerk momenteel houdt. Ron...