Perspectief

De beloning van topmensen heeft tien jaar na het uitbreken van de kredietcrisis veel losgemaakt. De emoties zijn weer hoog opgelopen en worden vaak botgevierd op individuele personen of instellingen. Het probleem is echter omvattender. Wij zijn ons economisch denken namelijk normaal gaan vinden. Tijd voor een ander perspectief. Eerst een vaststelling: het gaat minder slecht met onze planeet. In 1820 leefde 84 procent van de wereldbevolking in extreme armoede, in 1980 was dat 52 procent en nu nog maar 10 procent. Daarnaast worden we gemiddeld een stuk ouder en hebben veel meer mensen toegang gekregen tot drinkwater en sanitaire voorzieningen.

Tot zover het goede nieuws. Elk jaar sterven nog altijd miljoenen kinderen jonger dan vijf jaar aan eenvoudig te genezen aandoeningen, moeten ruim 2 miljard mensen rondkomen van minder dan 3 dollar per dag en bezit 1 procent van de mensheid meer dan de overige 99 procent bij elkaar. En de verschillen nemen toe. Circa 40 procent van de mondiale voedselproductie gaat verloren in aanvoerketens of wordt in vuilnisbakken gekieperd. Met slechts 10 procent van het voedsel dat nooit wordt gegeten, kan een einde aan de honger in de wereld worden gemaakt.

De invloed van de mens op onze planeet is nog nooit zo groot is geweest. De aarde warmt op met desastreuze gevolgen. Tegen 2025 zal twee derde van de mensheid leven in gebieden met een ernstig watertekort. Nu al wordt 80 procent van de visgronden overbevist en er zal in 2050 meer plastic in de oceanen zijn dan vis.

Kortom, de noodzaak voor een nieuwe economie is nog nooit zo groot geweest. We verwachten van organisaties dat ze bijdragen aan een nieuwe rechtvaardige samenleving en vinden de argumenten om salarissen toch te verhogen achterhaald: we moeten wel want anderen doen het ook (maar willen we het Angelsaksische model wel heilig blijven verklaren?), als wij de salarissen niet verhogen, krijgen we geen topmensen meer (alleen al in de database van Topvrouwen.nl staan ruim 1550 board ready-vrouwen die ook nog eens andere waarden met zich meenemen) en we kunnen niets doen aan de beslissingen van Raden van Commissarissen (maar door wie en om welke reden is zo’n raad ook al weer aangesteld?).

‘Discussie gaat niet over individuele beloningen’

De beloningsdiscussie gaat niet over individuele beloningen. Het gaat over ons. Over verantwoordelijkheid. Het is een spiegel die ons allemaal een aantal vragen stelt, zoals: wanneer is genoeg nu genoeg, in hoeverre ben ik bereid te delen, wat stop ik dagelijks in mijn mond, waar en door wie wordt mijn kleding gemaakt, hoe beleg ik, waar bankier ik, hoe reis ik en welk nieuws omarm ik? Dit bepalen we allemaal zelf. En als wij het verschil maken, bewegen bedrijven vanzelf mee.

Reactie toevoegen

 
Editie
Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Op woensdag 29 mei 2019 vindt de achtste editie plaats van de Tour du ALS. Onder het motto 'Samen trappen we ALS de wereld uit!' fietsen, wandelen of rennen ruim...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

VVP op volle kracht vooruit

VVP op volle kracht vooruit

Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren willen we met vakkennis, praktijkinformatie, scherpe...

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk neemt per 1 januari a.s. vakblad VVP en aanverwante uitgaven over van  uitgeverij Vakbladen.com te Den Haag. Hij gaat VVP zelfstandig...

Vriendendienst

Vriendendienst

Een mens kan zich vaak bedonderd voelen. Trouwe klanten worden nog zelden in het zonnetje gezet. Bedrijven als Bol.com of Nespresso begrijpen dit vaak wel. Als je...

Invloed

Invloed

Je gaat het pas zien als je het doorhebt, is een typische Cruijffiaanse wijsheid. En hoe waar dat is, bleek maar weer eens uit de expeditie die topmensen uit de...

Menselijk

Menselijk

Beschamend, zo noemde Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO het feit dat Kifid Direktbank in het gelijk stelde en niet de klant (uitspraak 2017-751). Wat was...

Blijf alert!

Blijf alert!

Iedereen kent de voor-en nadelen van digitalisering. Natuurlijk bieden ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, fintech, insurtech, blockchain,...

Dank je, Fred

Dank je, Fred

Vanuit het gedachtegoed van het New Financial Forum zou Willem Vreeswijk, oprichter van het forum en hoofdredacteur VVP, graag een debat willen organiseren over...