PSD2, holadiejee?

Gert Vasse 2018

We zien regelmatig berichtgevingen over PSD2 voorbijkomen. Maar wat kan ik als adviseur nou eigenlijk met PSD2?

Een vraag die velen van jullie waarschijnlijk bezighoudt. Samengevat brengt deze Europese richtlijn de mogelijkheid tot nieuwe betaal- en rekeningdiensten met zich mee. Voor de consument betekent dat enerzijds nieuwe methoden voor betaling aan de kassa en online. Anderzijds zullen partijen informatiediensten aanbieden wanneer de consument toegang geeft tot zijn/haar online betaalrekening(en). Deze laatste functie gaat ook zijn intrede doen in de financiële dienstverlening dus laten we daar eens op inzoomen.

Financieel gedragsinzicht

Als financieel adviseur help je de klant vooral bij het maken van belangrijke financiële beslissingen, zoals het kopen van een huis of het regelen van de oude dag. Een kort rondje langs de velden levert op dat: de meeste adviseurs graag adviseren op basis van het netto besteedbaar inkomen (NBI), de inkomsten worden vastgesteld aan de hand van documenten (zoals salarisstrook en pensioenoverzichten) en dat voor de uitgaven de inschattingen worden gebruikt die de klant geeft, al dan niet geholpen door Nibud-inschattingen.

‘Veel waarde in inzicht in huidige bestedingspatroon’

Voor inkomens- en vermogensbestanddelen leveren we met Ockto al aan veel adviseurs de benodigde data. Voor de werkelijke uitgaven ontsluiten we momenteel nog geen databronnen doch dat gaat op korte termijn veranderen. Want hoe gaaf zou het zijn als je als adviseur ook financieel gedragsinzicht krijgt over de afgelopen twaalf maanden? Dus alle werkelijke uitgaven van het huishouden keurig gecategoriseerd en op een presenteerblaadje aangeleverd.

Hoe dan?

Financial planning gaat met de komst van gecategoriseerde banktransacties een extra dimensie krijgen. Want naast de mooie vergezichten en scenario’s wordt het ook mogelijk om in te zoomen op het huidige bestedingspatroon van de klant. Daar zit veel waarde in omdat korte termijn inzicht vaak ontbreekt bij de klant. Wanneer je als adviseur mooie tips kunt geven voor de korte termijn, dan wek je hiermee extra vertrouwen om ook het gesprek aan te mogen gaan voor de langere termijn inzichten en beslissingen.

Het inzicht krijgen in gecategoriseerde banktransacties werkt globaal - door de bril van Ockto - als volgt: de klant wordt via de Ockto-app uitgenodigd om naast de, via DigiD toegankelijke, databronnen ook banktransacties te delen; de klant geeft toestemming en haalt via de Ockto-app, door in te loggen met de bank-token, de transacties op van bijvoorbeeld de afgelopen drie of twaalf maanden; onder water worden deze banktransacties gecategoriseerd, waarna het verrijkte bestand gedeeld kan worden met de financieel dienstverlener.

 

Categoriseren betekent in dit verband het toekennen van de juiste sub- en hoofdcategorie aan de betreffende banktransactie. De meesten van jullie kennen die categorieën wellicht van het Nibud. Voor mijn eigen financiële huishouden betekende dit over de periode april 2019 tot en met maart 2020 ruim 1.200 banktransacties, waarvan ruim 91 procent automatisch gecategoriseerd kon worden. Zo kreeg ik vooral goed inzicht in ons uitgavenpatroon. Vaak heb je wel scherp wat je uitgeeft aan woonlasten zoals hypotheek, gas, water en licht. Doch wat je uitgeeft aan verzekeringen, autokosten, abonnementen of boodschappen is vaak veel minder helder.

Vertrouwensband nog belangrijker

Dit jaar zullen wij deze extra functionaliteit geleidelijk ter beschikking stellen aan de markt. Samen met onze partners, waaronder de adviessoftware-leveranciers, zijn we aan het kijken hoe wij deze extra informatie ter beschikking kunnen stellen aan adviseurs. Ondertussen heb je dus mooi de gelegenheid om vast na te denken of en hoe banktransacties een rol kunnen spelen in de adviespraktijk. Download bijvoorbeeld zelf eens je eigen banktransacties van de afgelopen maanden en probeer daar eens een goed beeld van te krijgen. Best lastig omdat de transacties niet gecategoriseerd zijn.

En straks richting de klanten nog een tip: omdat je letterlijk meekijkt in de portemonnee en het huishoudboekje van de klant is het nog belangrijker om een goede vertrouwensband te hebben of op te bouwen. Dus onthoud: met vertrouwen kom je van ho! naar ho-ladiejee!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...