PSD2, holadiejee?

Gert Vasse 2018

We zien regelmatig berichtgevingen over PSD2 voorbijkomen. Maar wat kan ik als adviseur nou eigenlijk met PSD2?

Een vraag die velen van jullie waarschijnlijk bezighoudt. Samengevat brengt deze Europese richtlijn de mogelijkheid tot nieuwe betaal- en rekeningdiensten met zich mee. Voor de consument betekent dat enerzijds nieuwe methoden voor betaling aan de kassa en online. Anderzijds zullen partijen informatiediensten aanbieden wanneer de consument toegang geeft tot zijn/haar online betaalrekening(en). Deze laatste functie gaat ook zijn intrede doen in de financiële dienstverlening dus laten we daar eens op inzoomen.

Financieel gedragsinzicht

Als financieel adviseur help je de klant vooral bij het maken van belangrijke financiële beslissingen, zoals het kopen van een huis of het regelen van de oude dag. Een kort rondje langs de velden levert op dat: de meeste adviseurs graag adviseren op basis van het netto besteedbaar inkomen (NBI), de inkomsten worden vastgesteld aan de hand van documenten (zoals salarisstrook en pensioenoverzichten) en dat voor de uitgaven de inschattingen worden gebruikt die de klant geeft, al dan niet geholpen door Nibud-inschattingen.

‘Veel waarde in inzicht in huidige bestedingspatroon’

Voor inkomens- en vermogensbestanddelen leveren we met Ockto al aan veel adviseurs de benodigde data. Voor de werkelijke uitgaven ontsluiten we momenteel nog geen databronnen doch dat gaat op korte termijn veranderen. Want hoe gaaf zou het zijn als je als adviseur ook financieel gedragsinzicht krijgt over de afgelopen twaalf maanden? Dus alle werkelijke uitgaven van het huishouden keurig gecategoriseerd en op een presenteerblaadje aangeleverd.

Hoe dan?

Financial planning gaat met de komst van gecategoriseerde banktransacties een extra dimensie krijgen. Want naast de mooie vergezichten en scenario’s wordt het ook mogelijk om in te zoomen op het huidige bestedingspatroon van de klant. Daar zit veel waarde in omdat korte termijn inzicht vaak ontbreekt bij de klant. Wanneer je als adviseur mooie tips kunt geven voor de korte termijn, dan wek je hiermee extra vertrouwen om ook het gesprek aan te mogen gaan voor de langere termijn inzichten en beslissingen.

Het inzicht krijgen in gecategoriseerde banktransacties werkt globaal - door de bril van Ockto - als volgt: de klant wordt via de Ockto-app uitgenodigd om naast de, via DigiD toegankelijke, databronnen ook banktransacties te delen; de klant geeft toestemming en haalt via de Ockto-app, door in te loggen met de bank-token, de transacties op van bijvoorbeeld de afgelopen drie of twaalf maanden; onder water worden deze banktransacties gecategoriseerd, waarna het verrijkte bestand gedeeld kan worden met de financieel dienstverlener.

 

Categoriseren betekent in dit verband het toekennen van de juiste sub- en hoofdcategorie aan de betreffende banktransactie. De meesten van jullie kennen die categorieën wellicht van het Nibud. Voor mijn eigen financiële huishouden betekende dit over de periode april 2019 tot en met maart 2020 ruim 1.200 banktransacties, waarvan ruim 91 procent automatisch gecategoriseerd kon worden. Zo kreeg ik vooral goed inzicht in ons uitgavenpatroon. Vaak heb je wel scherp wat je uitgeeft aan woonlasten zoals hypotheek, gas, water en licht. Doch wat je uitgeeft aan verzekeringen, autokosten, abonnementen of boodschappen is vaak veel minder helder.

Vertrouwensband nog belangrijker

Dit jaar zullen wij deze extra functionaliteit geleidelijk ter beschikking stellen aan de markt. Samen met onze partners, waaronder de adviessoftware-leveranciers, zijn we aan het kijken hoe wij deze extra informatie ter beschikking kunnen stellen aan adviseurs. Ondertussen heb je dus mooi de gelegenheid om vast na te denken of en hoe banktransacties een rol kunnen spelen in de adviespraktijk. Download bijvoorbeeld zelf eens je eigen banktransacties van de afgelopen maanden en probeer daar eens een goed beeld van te krijgen. Best lastig omdat de transacties niet gecategoriseerd zijn.

En straks richting de klanten nog een tip: omdat je letterlijk meekijkt in de portemonnee en het huishoudboekje van de klant is het nog belangrijker om een goede vertrouwensband te hebben of op te bouwen. Dus onthoud: met vertrouwen kom je van ho! naar ho-ladiejee!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Alicia Insurance, specialist in het ontwikkelen en embedded aanbieden van verzekeringen voor zelfstandigen, heeft zeven miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Het kabinet heeft het voornemen een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten...

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...