PSD2, holadiejee?

Gert Vasse 2018

We zien regelmatig berichtgevingen over PSD2 voorbijkomen. Maar wat kan ik als adviseur nou eigenlijk met PSD2?

Een vraag die velen van jullie waarschijnlijk bezighoudt. Samengevat brengt deze Europese richtlijn de mogelijkheid tot nieuwe betaal- en rekeningdiensten met zich mee. Voor de consument betekent dat enerzijds nieuwe methoden voor betaling aan de kassa en online. Anderzijds zullen partijen informatiediensten aanbieden wanneer de consument toegang geeft tot zijn/haar online betaalrekening(en). Deze laatste functie gaat ook zijn intrede doen in de financiële dienstverlening dus laten we daar eens op inzoomen.

Financieel gedragsinzicht

Als financieel adviseur help je de klant vooral bij het maken van belangrijke financiële beslissingen, zoals het kopen van een huis of het regelen van de oude dag. Een kort rondje langs de velden levert op dat: de meeste adviseurs graag adviseren op basis van het netto besteedbaar inkomen (NBI), de inkomsten worden vastgesteld aan de hand van documenten (zoals salarisstrook en pensioenoverzichten) en dat voor de uitgaven de inschattingen worden gebruikt die de klant geeft, al dan niet geholpen door Nibud-inschattingen.

‘Veel waarde in inzicht in huidige bestedingspatroon’

Voor inkomens- en vermogensbestanddelen leveren we met Ockto al aan veel adviseurs de benodigde data. Voor de werkelijke uitgaven ontsluiten we momenteel nog geen databronnen doch dat gaat op korte termijn veranderen. Want hoe gaaf zou het zijn als je als adviseur ook financieel gedragsinzicht krijgt over de afgelopen twaalf maanden? Dus alle werkelijke uitgaven van het huishouden keurig gecategoriseerd en op een presenteerblaadje aangeleverd.

Hoe dan?

Financial planning gaat met de komst van gecategoriseerde banktransacties een extra dimensie krijgen. Want naast de mooie vergezichten en scenario’s wordt het ook mogelijk om in te zoomen op het huidige bestedingspatroon van de klant. Daar zit veel waarde in omdat korte termijn inzicht vaak ontbreekt bij de klant. Wanneer je als adviseur mooie tips kunt geven voor de korte termijn, dan wek je hiermee extra vertrouwen om ook het gesprek aan te mogen gaan voor de langere termijn inzichten en beslissingen.

Het inzicht krijgen in gecategoriseerde banktransacties werkt globaal - door de bril van Ockto - als volgt: de klant wordt via de Ockto-app uitgenodigd om naast de, via DigiD toegankelijke, databronnen ook banktransacties te delen; de klant geeft toestemming en haalt via de Ockto-app, door in te loggen met de bank-token, de transacties op van bijvoorbeeld de afgelopen drie of twaalf maanden; onder water worden deze banktransacties gecategoriseerd, waarna het verrijkte bestand gedeeld kan worden met de financieel dienstverlener.

 

Categoriseren betekent in dit verband het toekennen van de juiste sub- en hoofdcategorie aan de betreffende banktransactie. De meesten van jullie kennen die categorieën wellicht van het Nibud. Voor mijn eigen financiële huishouden betekende dit over de periode april 2019 tot en met maart 2020 ruim 1.200 banktransacties, waarvan ruim 91 procent automatisch gecategoriseerd kon worden. Zo kreeg ik vooral goed inzicht in ons uitgavenpatroon. Vaak heb je wel scherp wat je uitgeeft aan woonlasten zoals hypotheek, gas, water en licht. Doch wat je uitgeeft aan verzekeringen, autokosten, abonnementen of boodschappen is vaak veel minder helder.

Vertrouwensband nog belangrijker

Dit jaar zullen wij deze extra functionaliteit geleidelijk ter beschikking stellen aan de markt. Samen met onze partners, waaronder de adviessoftware-leveranciers, zijn we aan het kijken hoe wij deze extra informatie ter beschikking kunnen stellen aan adviseurs. Ondertussen heb je dus mooi de gelegenheid om vast na te denken of en hoe banktransacties een rol kunnen spelen in de adviespraktijk. Download bijvoorbeeld zelf eens je eigen banktransacties van de afgelopen maanden en probeer daar eens een goed beeld van te krijgen. Best lastig omdat de transacties niet gecategoriseerd zijn.

En straks richting de klanten nog een tip: omdat je letterlijk meekijkt in de portemonnee en het huishoudboekje van de klant is het nog belangrijker om een goede vertrouwensband te hebben of op te bouwen. Dus onthoud: met vertrouwen kom je van ho! naar ho-ladiejee!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

Ockto neemt iWize over

Ockto neemt iWize over

Ockto neemt iWize over. Binnen het domein van het veilig delen van persoonsgegevens is iWize, na Ockto, de nummer twee in Nederland. iWize is onder meer actief in...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...