Redelijk bekwaam en redelijk handelend

Kantoor Kifid

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In de afgelopen periode heeft de Geschillencommissie Kifid enkele uitspraken gedaan waarin de commissie in zijn algemeenheid aangeeft wat de consument van een redelijk bekwaam en redelijk handelend hypotheekadviseur mag verwachten. We zetten de normen hieronder op een rij met daarachter het nummer van de uitspraak:

  1. De adviseur dient de benodigde gegevens te verzamelen en dient deze deugdelijk te analyseren (2020-574).
  2. Ten aanzien van de inhoud van door de consument aangeleverde gegevens geldt dat de adviseur ervan mag uitgaan dat die informatie juist is, tenzij er aanwijzingen zijn die tot nader onderzoek van de adviseur nopen (2020-574).
  3. Van de (onafhankelijk) adviseur mag in beginsel worden verwacht dat hij meerdere financiers benadert voor een offerte en de opdrachtgevers keuze tussen verschillende alternatieven biedt. (2020-574).
  4. De adviseur brengt de consument met enige regelmaat op de hoogte van de stand van zaken van de financieringsaanvraag (2020-543).
  5. De adviseur houdt de consument een reëel tijdsbeeld van die aanvraag voor (2020-543).
  6. Van de adviseur wordt verwacht dat hij de aan hem gerichte verzoeken van de geldverstrekker binnen korte tijd aan de consument voorlegt (2020-543).
  7. Van de adviseur mag worden verwacht, als hij vaststelt dat de looptijd van de overlijdensrisicoverzekering niet meer past bij de looptijd van de nieuwe hypothecaire lening, dat hij dit aan de consument meedeelt (2020-574).

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...