Redelijk bekwaam en redelijk handelend

Kantoor Kifid

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In de afgelopen periode heeft de Geschillencommissie Kifid enkele uitspraken gedaan waarin de commissie in zijn algemeenheid aangeeft wat de consument van een redelijk bekwaam en redelijk handelend hypotheekadviseur mag verwachten. We zetten de normen hieronder op een rij met daarachter het nummer van de uitspraak:

  1. De adviseur dient de benodigde gegevens te verzamelen en dient deze deugdelijk te analyseren (2020-574).
  2. Ten aanzien van de inhoud van door de consument aangeleverde gegevens geldt dat de adviseur ervan mag uitgaan dat die informatie juist is, tenzij er aanwijzingen zijn die tot nader onderzoek van de adviseur nopen (2020-574).
  3. Van de (onafhankelijk) adviseur mag in beginsel worden verwacht dat hij meerdere financiers benadert voor een offerte en de opdrachtgevers keuze tussen verschillende alternatieven biedt. (2020-574).
  4. De adviseur brengt de consument met enige regelmaat op de hoogte van de stand van zaken van de financieringsaanvraag (2020-543).
  5. De adviseur houdt de consument een reëel tijdsbeeld van die aanvraag voor (2020-543).
  6. Van de adviseur wordt verwacht dat hij de aan hem gerichte verzoeken van de geldverstrekker binnen korte tijd aan de consument voorlegt (2020-543).
  7. Van de adviseur mag worden verwacht, als hij vaststelt dat de looptijd van de overlijdensrisicoverzekering niet meer past bij de looptijd van de nieuwe hypothecaire lening, dat hij dit aan de consument meedeelt (2020-574).

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...