Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de consument behartigd bij de aanvraag van het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van de ex-partner van de consument en de verhoging van de geldlening. Hierdoor heeft de geldverstrekker die aanvraag afgewezen. Kort daarna heeft dezelfde geldverstrekker de nieuwe aanvraag van de consument via een andere adviseur wel geaccepteerd. Hoewel opmerkelijk is dat de geldverstrekker die aanvraag heeft geaccepteerd, is niet gebleken dat de oorzaak daarvan is gelegen in het tekortschieten van de adviseur. De adviseur heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat hij alle informatie van de consument aan de geldverstrekker heeft gestuurd en hij heeft daarmee heeft hij voldaan aan zijn verzwaarde motiveringsplicht. Waarom de geldverstrekker de aanvraag van de consument alsnog heeft gehonoreerd, kan de adviseur niet achterhalen omdat de geldverstrekker hem hierover geen informatie verstrekt. Hoewel de communicatie vanuit de adviseur richting de consument niet de schoonheidsprijs verdient, is dit evenmin een grond voor schadevergoeding. De vordering van de consument (de factuur van 1.875 euro voor de kosten van het hypotheekadvies en de bemiddeling) wordt daarom afgewezen.
De Geschillencommissie: "Uit de vele Whatsapp- en e-mailcontacten blijkt de ergernis vanuit de adviseur naar en over de boekhouder en haar betrokkenheid in het aanvraagproces. Ook volgt duidelijk uit het
contact het onbegrip van de adviseur voor de uitingen en vragen van de consument. Verder volgt uit het dossier dat de adviseur onvoldoende duidelijk heeft gecommuniceerd over de kosten die de consument zou moeten betalen voor zijn dienstverlening. Het had op de weg van de adviseur gelegen om meer oog te hebben voor de onvrede en vragen van de consument - als zijn opdrachtgever - door (beter) met hem het gesprek aan te gaan. Deze vaststelling maakt echter niet dat de adviseur het door de consument gevorderde
bedrag moet betalen. Daarvoor bieden de feiten geen grondslag."
Reactie toevoegen
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....