Samen maken we het beter voor de klant

Patrick Meijn winnaar adfiz award 2018

Allianz inkomensverzekeringen is door de leden van adfiz verkozen tot de beste inkomensverzekeraar van 2018, een gedeelde eerste plaats met movir. Een forse vooruitgang ten opzichte van de een na laatste plaats in het adfiz performance onderzoek van het jaar daarvoor. Genoeg reden om te vragen aan patrick meijn (directeur inkomen) wat er in een jaar tijd is gebeurd.

...

Allianz heeft bewust de keuze gemaakt zijn rol in de inkomensmarkt te vergroten. De beoordelingen van adviseurs en klanten gaven extra urgentie om verder te investeren en te verbeteren. Dit hebben we op alle fronten gedaan. De meest zichtbare verbeteringen zijn de product- en prijsaanpassingen. Hiervoor hebben we veel informatie uit de markt gebruikt en onze positie op verschillende gebieden aangepast. Zo is de eindleeftijd verhoogd, de beroepenlijst aangepast en de verzekerde bedragen verruimd.

Verhogen verzekeringsgraad

Ondanks de verbeteringen die wij, maar ook andere verzekeraars doorvoeren, blijft de verzekeringsgraad laag. Daarnaast is het risico op arbeidsongeschiktheid voor zwaardere beroepen zo groot dat hier in de markt geen volledige verzekeringsoplossing voor is. Voor een bestendige oplossing zijn we afhankelijk van de overheid. De verzekeringsmarkt heeft oplossingsrichtingen aangedragen. Denk aan omscholing, fiscale facilitering (zelfstandigenaftrek en de aftrekbaarheid van de kosten voor AOV-advies), verbeteren van de vangnetverzekering en verlenging van de aanmeldperiode voor de vrijwillige WIA-verzekering voor starters. Deze maatregelen kunnen helpen bij het verhogen van de verzekeringsgraad.

Door aandacht voor preventie, re-integratie en initiatieven voor duurzame inzetbaarheid kan Allianz hier een bijdrage aan leveren. Hiervoor hebben we onder andere de AOV Workout Weken ontwikkeld. De klant ontvangt een AOV Fit Kit, met een persoonlijke gezondheidscheck en met tips voor een gezonder leven. Onze persoonlijke casemanagers leveren bij re-integratie persoonlijk advies en maatwerk.

‘We nodigen iedereen uit om feedforward te blijven geven, zodat we het samen beter maken voor de klant.’

Aanpassen bestaande werkwijze

Het persoonlijk contact met adviseurs en klanten wordt steeds intensiever. Dit wordt gewaardeerd en vertaalt zich in een groeiend vertrouwen. Vooral het aanpassen van onze bestaande interne werkwijze was een grote uitdaging. Over de gehele keten hebben we dezelfde doelstellingen en uniforme gedragsafspraken gemaakt. Zo hebben we afgesproken het te hebben over “wij van het inkomensbedrijf” in plaats van “zij van die en die afdeling”. En geven we elkaar feedforward . Deze op het oog eenvoudige afspraken dragen bij aan enerzijds een betere interne samenwerking en anderzijds een beter contact met adviseurs en klanten.

Verdere digitalisering

Wij zijn trots op de groei die we hebben doorgemaakt. De uitdaging verschuift in 2019 naar behouden van het persoonlijk contact en de klantwaardering ondanks deze snelle groei. Daarom investeren we continu in digitalisering. Zo kunnen adviseurs ons binnenkort meenemen in de vergelijking op IAOV van Tjip/Meetingpoint. Dit heeft als bijkomend voordeel dat aanvragen ook digitaal binnenkomen. Tevens zien we het aantal digitale aanvragen via ons portaal www.AllianzBedrijven.nl) groeien. Uiteraard zijn we hierdoor beter in staat deze aanvragen sneller te verwerken en dit geeft ons ruimte voor waardevol persoonlijk contact met de adviseur.

De klant en de adviseur geven ons de doorlooptijd van het aanvraagtraject als belangrijk verbeterpunt terug. Door hierover actief te communiceren waardoor er minder wordt gebeld, onze bestaande acceptatiecriteria te verbeteren en het inzetten van extra medewerkers zien we de gemiddelde doorlooptijd stapje voor stapje verbeteren.

Risicobewustzijn en toegankelijkheid

Vrijheid hoort bij het ondernemerschap, maar als financiële sector hebben wij een belangrijke rol om het risicobewustzijn van de ondernemer te vergroten. Allianz doet in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos (voorheen GfK) doorlopend onderzoek naar de drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. We weten dat bij ondernemen risico’s om de hoek komen kijken. We proberen ondernemers zich daar bewust van te maken en helpen hen graag de juiste afweging te maken.

Ons onderzoek laat onder andere zien dat de meeste oudere zzp-ers de keuze voor wel of niet verzekeren bewust maken. Bij jongere ondernemers is hier voor de sector nog werk aan de winkel. Twee derde weet bijvoorbeeld niet dat de premie van een AOV aftrekbaar is en vindt deze verzekering vooral duur. Terwijl de premie voor deze doelgroep over het algemeen netto niet duurder is dan een gemiddelde allrisk autoverzekering. Door de belangrijkste onderzoeksresultaten en inzichten te delen, willen wij een bijdrage leveren aan het verhogen van het risicobewustzijn van ondernemers.

Verder hebben we de toegankelijkheid verhoogd door verschillende distributie-initiatieven zoals een samenwerkingsverband met BrightPensioen, een aantal broodfondsen en het aanbieden van een directe execution only oplossing.

Feedforward? Graag!

Kortom het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt met als resultaat te worden uitgeroepen tot beste zakelijke inkomensverzekeraar. Een heel mooie waardering voor de verbeteringen die we in 2018 hebben doorgevoerd. We zijn ongelooflijk trots dat onze business partners ons deze erkenning geven. Het is voor ons een enorme boost om de ingezette lijn in 2019 door te zetten. We nodigen iedereen daarom van harte uit om feedforward te blijven geven, zodat we het samen beter maken voor de klant.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Variant: Basis voor werkenden

Variant: Basis voor werkenden

In deze OCTAS-variant ligt de nadruk op één gelijke regeling voor alle werkenden: werknemers en zelfstandigen. OCTAS: “Eén stelsel voor...

Variant: Werk staat voorop

Variant: Werk staat voorop

De tweede variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Werk staat voorop. De commissie: “In deze variant draaien we de huidige werkwijze om: eerst reintegratie...

Variant: Huidig stelsel beter

Variant: Huidig stelsel beter

De eerste variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Huidig stelsel beter. In deze variant ligt de nadruk op het vereenvoudigen van het huidige stelsel en...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV vindt het van belang dat mensen in het nieuwe arbeidsongeschiktheidsstelstel worden gestimuleerd en ondersteund om weer aan het werk te gaan. En dat er wordt...

Ondernemersorganisaties missen aandacht eerste twee ziektejaren in advies OCTAS

Ondernemersorganisaties missen aandacht eerste twee ziektejaren in advies OCTAS

VNO-NCW en MKB-Nederland missen in het OCTAS-rapport voorstellen voor maatwerk om zieke werknemers gedurende die eerste twee jaar duurzaam weer aan het werk te helpen....

FNV hekelt 'afbraak-scenario' OCTAS

FNV hekelt 'afbraak-scenario' OCTAS

De FNV heeft met "stijgende zorg kennisgenomen van het eindrapport van de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) over het stelsel...

OCTAS presenteert varianten om arbeidsongeschiktheidsstelsel te vereenvoudigen

OCTAS presenteert varianten om arbeidsongeschiktheidsstelsel te vereenvoudigen

De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstel (OCTAS) heeft haar advies uitgebracht aan minister Van Gennip (SZW). In het advies presenteert OCTAS...

FNV: stijging arbeidsongeschikten door doorgeslagen flexibilisering

FNV: stijging arbeidsongeschikten door doorgeslagen flexibilisering

De doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt. Dat is volgens nieuw FNV-onderzoek dé veroorzaker is van de hoge instroom in de WIA. De FNV in haar rapport...

Het spel en de knikkers

Het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....