Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe hypotheekverstrekkingen. En daarvan weten we zeker dat het geld oplevert. Het is daarom niet zo gek dat voor veel adviseurs actief klantbeheer iets is wat ze wel zouden willen, maar niet aan toekomen. Maar er is wel degelijk een heel goed businessmodel te maken van actief klantbeheer", aldus Dylan Dresens, algemeen directeur van FlexFront.

"De afgelopen jaren was er sprake van een goede hypotheekmarkt, de klanten liepen vaak vanzelf naar binnen en de COVID periode heeft ons geen windeieren gelegd. Het zou zomaar een reden zijn om niet te denken aan morgen en overmorgen. En niet terug te denken aan de mindere tijden. We roepen het al jaren; we zouden eigenlijk meer aan onze bestaande klanten moeten doen.

Laten we dit moment pakken om van woorden naar daden te gaan. Waarom? Omdat onze klanten daar (latent) behoefte aan hebben en het gewoon bijdraagt aan een gezond business- en verdienmodel.

Het goed insteken van actief klantbeheer heeft voor u veel voordelen:

  • Het zorgt voor een nog betere relatie met uw klanten en verhoogt de kans dat ze weer bij u aankloppen als ze gaan verhuizen, verbouwen of verduurzamen.
  • Als u het echt goed doet, weet u dat ze willen verhuizen en neemt u zelf contact op.
  • Het zorgt voor omzet, omdat veel klanten ook in de jaren na hypotheekverstrekking behoefte hebben aan advies en daar ook voor willen betalen. Ze weten dit echter vaak zelf nog niet. U moet dus uw best doen deze behoefte aan te boren.
  • Juist in een slechtere hypotheekmarkt, die er zeker weer aan gaat komen, creëert u zo een meer continue instroom van klanten en dus omzet. Daar hoeft u overigens geen abonnementen voor in te voeren.
  • Een actief klantbestand en continue omzet uit bestaande klanten zorgt er voor dat uw klantenbestand en advieskantoor significant meer waard zijn.
  • En tot slot draagt dit bij aan het aantoonbaar invullen van uw zorgplicht en levert het tevreden klanten op. En dat maakt het werk er een stuk leuker op.

Leuk en aardig, maar ik kom er gewoonweg niet aan toe, hoor ik u denken. En het kost me heel veel tijd om een paar klanten bij mij weer aan tafel te krijgen. En daar komt samenwerken en het inzetten van expertises om de hoek kijken. Veel van de initiatiefnemers van het platform Actief klantbeheer kunnen u ondersteunen bij het realiseren van een goed businessmodel. Door onder andere software, ondersteuning en training.

Net als u is FlexFront momenteel ook nog erg afhankelijk van instroom van nieuwe hypotheekaanvragen. Wij weten ook hoe het in pak ‘m beet 2008 tot 2012 was, wij hadden het net als velen van u moeilijk. Wij geloven daarom dat ook voor ons actief klantbeheer een goed businessmodel zou zijn en kan zorgen voor omzet in mindere hypotheektijden. Wij hebben een dienstverlening ontwikkeld waarmee we u helpen continu in contact te blijven met uw klanten, uit uw naam klanten te benaderen als daar reden toe is en klanten die behoefte hebben aan advies bij u tafel te krijgen. U het advies, wij regelen alles, ontzorgen u en de klant. Samen staan we sterk en creëren we een voor beiden gezond verdienmodel, ook als het in hypothekenland wat minder gaat."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 25 oktober 2021

Als ik even een balletje op mag gooien: ik weet niet of ik nou zo'n uitzondering ben, maar mij valt telkens de onwilligheid van de consument op om voor onderhoud een bijdrage te betalen, men rekent eigenlijk op een kosteloos gesprek en anders hoeft het niet, want er is niet zoveel veranderd. Zo kom je aan het onderhoud toe bij de wens voor een nieuwe keuken.

PietJan Wagenaar - Wagenaar Assurantien 22 oktober 2021

Ben benieuwd.

Meer over
Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

(Partner in kennis Obvion in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het belang van verduurzamen is onder de Nederlandse bevolking inmiddels wel duidelijk. We rijden...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

In 94 gemeenten zijn inwoners dit jaar meer dan 1.000 euro kwijt aan gemeentelijke woonlasten, tegenover 54 gemeenten in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...