Stappenplan RI&E
(Adfiz in VVP 06-2019) De adviseur kan de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) gebruiken als startpunt voor een goed adviesgesprek met de ondernemer over gezondheid- en veiligheidsrisico’s.
Adfiz is partner van het Steunpunt RI&E (onderdeel van het Ministerie van SZW). RI&E past namelijk goed binnen de risicomanagementgerichte aanpak van ondernemersvraagstukken waar steeds meer zakelijke klanten om vragen en ook steeds meer adviseurs mee aan de slag gaan. Verder bevatten veel verzuim- en collectieve ziektekostenverzekeringen faciliteiten of voorwaarden die dezelfde onderwerpen raken als de RI&E.
Een ongezonde werkomgeving of een bedrijfsongeval kan leiden tot ziekte en verzuim. Werkgevers zijn daarom verplicht een RI&E uit te voeren en op te stellen. Deze verplichte RI&E kun je gebruiken als startpunt voor een goed adviesgesprek met de ondernemer over gezondheid- en veiligheidsrisico’s. Je brengt ermee in kaart welke fysieke, psychosociale en veiligheidsrisico’s de medewerkers van je klant lopen en hoe die te voorkomen of op te lossen, en waar nodig te verzekeren. Daarnaast zorgt de RI&E ervoor dat je klant weet wat te doen bij een bedrijfsongeval. Met een goede RI&E kan uitval van medewerkers worden voorkomen, wat weer een positieve uitwerking heeft op de verzuimkosten en de bedrijfscontinuïteit.
De basis
Wil je je klant adviseren over RI&E, ga dan eerst na of de klant überhaupt RI&E-plichtig is. Met personeel in dienst zal dat vrijwel altijd het geval zijn. Alleen als de klant uitzendkrachten, vrijwilligers, stagiairs, etcetera in dienst heeft, gelden daar aparte regels voor. Ook moet ieder bedrijf een preventiemedewerker in dienst hebben (iemand die de veiligheid en gezondheid op de werkvloer in zijn/haar takenpakket heeft). In grote bedrijven (> 25 werknemers) moet hier iemand voor zijn aangewezen. In kleine bedrijven verzorgt vaak de directeur deze taken.
De stappen
1. Risico-inventarisatie
De eerste stap van het uitvoeren van een RI&E is het maken van een lijst met de werkrisico’s binnen het bedrijf van de klant. Bijvoorbeeld door ze in te delen naar risicosoorten: fysieke risico’s/ergonomie, psychosociale risico’s, veiligheids- en omgevingsrisico’s.
2. Risico-evaluatie
Zet vervolgens de geïnventariseerde risico’s op volgorde; de belangrijkste/grootste kans en impact bovenaan. Het Steunpunt RI&E biedt instrumenten die helpen bij het evalueren van de risico’s.
3. Plan van Aanpak
In het Plan van Aanpak (PvA) staan de maatregelen die getroffen worden om de risico’s te voorkomen/op te lossen. Het Steunpunt RI&E biedt hiervoor een arbocatalogus waarin de branche oplossingen beschrijft om de risico’s binnen het bedrijf van je klant te voorkomen of te beperken.
4. Toetsen van de RI&E
RI&E’s moeten – enkele uitzonderingen daargelaten – door een gecertificeerde arbodienst/ deskundige getoetst worden. Na toetsing moet de OR of personeelsvertegenwoordiging (PVT) instemmen met de RI&E en het PvA. Is er geen OR of PVT dan hebben de werknemers inzagerecht.
5. Plan van Aanpak uitvoeren
Als de RI&E en het PvA zijn getoetst kan het PvA worden uitgevoerd. Het is verstandig om in ieder geval jaarlijks het PvA te bekijken en de voortgang te beoordelen. Grote veranderingen binnen het bedrijf kunnen namelijk gevolgen hebben voor de RI&E.
Partner van dit artikel
Reactie toevoegen
Meer over
Ondernemersorganisaties: "Meer urgentie bij aanpak WIA-beoordelingen"
Er is dringend en fundamenteel ingrijpen nodig om de achterstanden met sociaal-medische beoordelingen bij het UWV op te lossen, zeker gezien de steeds verder stijgende...
Minister komt met ‘drempelfunctievariant’ bij verplichte AOV zelfstandigen
Beter uitlegbaar, beter betaalbaar en beter uitvoerbaar. Dat is volgens minister Van Gennip de ‘drempelfunctievariant’ die zij heeft uitgewerkt voor...
Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...
Commissiedebat OCTAS nu op 24 april
Het Commissiedebat in de Tweede Kamer over het eindrapport OCTAS is opnieuw verzet, nu naar 24 april. Eerder was het debat verplaatst naar 14 mei. Het OCTAS-rapport...
UWV in jaarverslag: 60-plusmaatregel werkt
UWV zag in 2023 voor het eerst sinds lange tijd een voorzichtige afname van het totaal aantal mensen dat wacht op een WIA‑claimbeoordeling, aldus het jaarverslag....
Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025
Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel...
Eerste Kamer tegen extra verhoging wettelijk minimumloon
De Eerste Kamer heeft zoals verwacht tegen de extra verhoging van het wettelijk minimumloon gestemd. Hierdoor gaat de extra verhoging met 1,2 procent per 1 juli...
(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....
(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...
OCTAS-rapport is pas het begin
(Angelo Wiegmans, BedrijfPlus, in Ken je vak! VVP 2-2024) De varianten in het 29 februari verschenen OCTAS-rapport roepen soms vragen op. Sommige varianten kunnen...