Stilstaan bij veiligheid

Annemarie Timmermans

Beheersing van risico’s begint met bewustwording. Vijf eenvoudige startvragen bewijzen hierbij prima hun dienst, aldus gedragsveiligheidskundige Annemarie Timmermans. Hieronder gedeeltes uit het hoofdstuk ‘Waar sta jij nu?’ uit haar onlangs verschenen boek ‘Geef veiligheid wortels. Wie zich veilig voelt durft alles’. Nadrukkelijk gaat het in dit boek meer om het aankweken van het juiste veiligheidsgedrag dan om het klakkeloos volgen van regels.

Stilstaan bij de volgende vragen helpt om snel helderheid te krijgen over hoe jij vindt dat het nu gaat en om te focussen op wat er al wél is. Deze oefening werkt motiverend, ook als je nog niet bent waar je zijn wilt. Besef dat dit geen rapport is. Het is jouw beleving, met als doel het voor je bedrijf en voor jouw medewerkers beter te maken. Zorg dat je de tijd hebt om de vragen achter elkaar te kunnen beantwoorden. Gun jezelf, je bedrijf en jouw medewerkers deze tijd om stil te staan bij veiligheid en gezondheid. Vertrouw op je gevoel. Zodra je de vragen leest, komen er gedachten bij je naar boven. Jouw onderbuikgevoel zorgt daarvoor. Vertrouw erop. Schrijf de gedachten op, zelfs als je nu de logica er niet van inziet. Houd de antwoorden kort, gebruik steekwoorden.

1. Welk cijfer geef jij aan de manier waarop jullie veiligheid en gezondheid in het bedrijf nu doen?

Denk aan wat er in jouw beleving daadwerkelijk gebeurt, niet om wat er technisch en organisatorisch geregeld is. Het maakt niet uit of het een hoog of een laag cijfer is, want het is altijd goed. Altijd goed?! Ja, het is echt altijd goed. Kom je uit op een laag cijfer, dan is dat wat het nu is. Het mooie daarvan is dat je dan waarschijnlijk al snel vooruitgang kunt boeken en die eerste successen met elkaar kunt gaan vieren. Zit je al op een redelijk hoog cijfer omdat je al een tijd steeds veiliger en gezonder werkt? Dat is mooi. Deze oefening zal jou helpen om te zien waar je nog meer wilt en kunt verbeteren. Heb je jezelf een 9 of een 10 gegeven? Dan nodig ik je graag uit om kritisch in de spiegel te kijken. Want met zo’n hoog cijfer zou je het uitmuntend of zelfs perfect doen. Is dat echt zo of zijn er onderwerpen waar je misschien wat bedrijfsblind in bent geworden?

2. Wat maakt dat het dit cijfer is?

Schrijf kort, in steekwoorden, op wat je te binnen schiet. Zelfs als je bij de eerste vraag op een cijfer uitkwam waar je niet tevreden mee bent dan nog zijn er dingen in jouw bedrijf die wèl goed gaan. Die zaken hebben een positieve invloed op de veiligheid en gezondheid in jouw bedrijf en van jouw medewerkers. Daar zit van alles tussen waar je blij van wordt, toch? Doe daar meer van...

‘Snelle stappen nemen lijkt aantrekkelijk, maar gewoontes veranderen kost tijd’

3. Welk cijfer zou je jezelf over een jaar willen geven aan de manier waarop jullie veiligheid en gezondheid doen?

Wees reëel, ongeacht waar je nu staat. Veranderen kost tijd. Snel willen stijgen lijkt heel mooi, maar de kans is dan groot dat je weer tot stilstand komt of achteruitgaat zodra de aandacht even verslapt. De nieuwe manieren van doen hebben dan niet de kans gekregen om een gewoonte te worden. Zelfs een schildpad kan de finish bereiken, als hij maar stappen vooruit blijft zetten. Hoe ver wil jij over één jaar zijn? Had je jezelf bij vraag 2 een heel hoog cijfer gegeven? Dat vasthouden is dan al heel mooi.

4. Stel je voor dat je een jaar verder bent en je het cijfer van vraag 3 gehaald of behouden hebt. Wat doe je dán anders dan nu?

Schrijf kort op wat je invalt, denk er niet veel over na. Schrijf op wat je over een jaar echt doet, niet wat je van plan bent of dan alleen nog maar op papier hebt staan. Ook nu nodig ik je van harte uit om eerlijk en onverschrokken naar jezelf en naar je bedrijf te kijken.

5. Vraag leidinggevenden en medewerkers binnen je bedrijf om deze vragen ook te beantwoorden .

De eerste vragen gingen over jouw eigen beleving. Om samen veiliger en gezonder te gaan doen, is het ook goed om je leidinggevenden en medewerkers te vragen om deze vragen te beantwoorden. Zij zijn de expert op de werkvloer. Betrek hierbij vooral ook de mensen die zich vaak kritisch of negatief uitlaten over hoe het gaat of beter zou kunnen gaan. Iedere klacht is immers een gratis advies…

Geef iedereen letterlijk en figuurlijk de ruimte om de vragen in alle rust en openheid te beantwoorden. Dit kan individueel, in tweetallen, in kleine groepen. Zolang jij er maar niet bij bent. Zorg ook dat leidinggevenden en medewerkers de vragen apart van elkaar beantwoorden. Zo krijg je het meest eerlijke beeld, óók als je denkt dat de onderlinge sfeer heel goed is. Je kunt overwegen om de medewerkers de keuze te geven om de vragen anoniem te beantwoorden.

Bespreek daarna samen wat er opgeschreven is. Dat is een mooie opstap naar het maken van afspraken over verbeteringen die haalbaar zijn en die plezierig ontvangen worden. Je kunt voor deze stap een gespreksleider van buitenaf bij vragen; iemand die bekend is met de materie en met veranderen binnen organisaties.

Verander stap voor stap. Snelle stappen nemen lijkt aantrekkelijk, maar gewoontes veranderen kost tijd. En een aantal gewoontes tegelijk oppakken kan te veel gevraagd of te groot zijn voor veel medewerkers. Dan ontstaat er weerstand waardoor je het risico neemt om ongewild stil te staan, of zelfs achteruit te gaan. Dan ben je nog verder van huis dan toen je begon.

Reactie toevoegen

 
Editie
Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...