Verzekeraars kunnen innovatie meer stimuleren

Uit de adviespraktijk Rick Guitjens FOTO 2

(Uit VVP 6-2023) Flowid uit Zaltbommel is expert op het gebied van systeemintegratie voor flow oplossingen en ontwerpt en bouwt flow skids voor lab, pilot en productie. Waar nodig integreert het bedrijf zijn eigen dynamische reactoren. De verzekeringsbehoefte is navenant dynamisch, aldus financieel adviseur Rick Guitjens in gesprek met managing director Wouter Stam van Flowid.

Bij het woord reactor denken mensen al gauw aan kernenergie. “Dat terwijl reactor niet anders betekent dan mengvat”, zegt Stam. “Flowid bouwt in opdracht geïntensifieerde fabrieken voor de chemische en farmaceutische industrie. Deze oplossingen zijn veel efficiënter en veiliger dan traditionele fabrieken. En hebben bovendien maar de fractie van de omvang.”

Stam richtte Flowid in 2009 op samen met Wessel Hengeveld. Stam is verantwoordelijk voor de verzekeringen en het risicobeheer. Stam en Guitjens werden circa tien jaar geleden gekoppeld door iemand bij een verzekeraar. Die had er een goede kijk op, want tijdens het gesprek wordt al snel duidelijk dat de heren een hele goede vertrouwensband hebben. En dat is ook precies wat Stam wil: “Ik wil er op kunnen vertrouwen dat het goed geregeld is. Een aantal jaren geleden werd mijn youngtimer Alfa Romeo, die ik met veel zorg en liefde had opgeknapt, aangetikt op de snelweg. Ineens keek ik tegen het aanstormende verkeer in. Auto total loss; verzekeraar wilde in eerste instantie niet uitkeren. Zo wil je het niet.”

Flexibel

Guitjens verzorgt het gehele verzekeringspakket van Flowid, exclusief pensioen. Belangrijk voor Flowid is vooral dat de dekkingen flexibel zijn. Stam: “Als een installatie klaar is en verscheept, is het risico in ons pand even een stuk kleiner. Dus dan kan de dekking worden afgeschaald. De polis die Rick voor ons heeft verzorgd, biedt die mogelijkheid. Een cruciale polis voor ons is verder de goederentransportverzekering. Wij leveren ex-works; op het moment dat de installatie ons pand verlaat, is het risico voor de opdrachtgever. Toch verzekeren wij in overleg vaak zelf het transport, om er zeker van te zijn dat er dekking is mocht er tijdens het vervoer onverhoopt toch iets mis gaan. We hebben het hier over kostbare installaties van een half miljoen tot een paar miljoen euro.”

Klein maar fijn

Guitjens: “Hier hebben we een risico waar verzekeraars in eerste instantie niet aanwilden. Zo gauw het woord reactor viel, haakten ze af. Zelfs grote makelaars kregen het niet voor elkaar. Door goed uit te leggen wat Flowid doet, lukte het ons wel. Het is dus onze taak als adviseur om de risico’s goed te duiden. Dat kan het beste als de adviseur tot in de haarvaten begrijpt wat een bedrijf doet. Dan blijkt er dus meer verzekerbaar dan op het eerste gezicht lijkt. En je ziet: bijna geen schades, de verzekeraar ziet ook geen reden de premie speciaal te verhogen of de voorwaarden aan te scherpen.

“Het feit dat wij een relatief klein kantoor zijn, wil dus helemaal niet zeggen dat wij geen kwaliteit kunnen leveren. Kennisdichtheid en inkoopkracht hebben niets te maken met omvang. Ik denk ook dat wij onze bedrijfsprocessen beter op orde hebben dan menig groot kantoor. Bovendien zijn bij ons de lijnen kort; een klant krijgt mij of een collega meteen te spreken.”

Dit laatste is iets wat Stam enorm waardeert. “Hoe vaak kom je niet in een menu waar je iets moet inspreken? Heb je uiteindelijk iemand aan de lijn, doe je je verhaal. Om vervolgens te horen te krijgen: u moet hiervoor bij iemand anders zijn, ik verbind u door. Kun je je verhaal nog een keer doen.

‘Kennisdichtheid en inkoopkracht hebben niets te maken met omvang’

“De korte lijnen bij Guitjens spreken mij enorm aan. Dat wil niet zeggen dat we het altijd met elkaar eens zijn, we hebben best wel eens een discussie. Maar dat moet kunnen in een goede relatie. En als er al een keer iets niet goed gaat, dat kan gebeuren want fouten maken we allemaal wel eens, durft het kantoor sorry te zeggen en lost het probleem op.”

Kostenpost

In de ogen van Guitjens is Stam iemand die “bovengemiddeld aandacht heeft voor risico’s. Vaak weet de CEO niet hoe snel hij verzekeringen en risicobeheer moet afschuiven naar de CFO, die het op zijn beurt het liefst doorgeeft aan de groepscontroller. Want verzekeringen gaan over dingen die fout kunnen gaan. Ondernemers denken doorgaans liever in marktkansen.”

Stam snapt het wel: “Verzekeringen zijn een kostenpost zonder dat de ondernemer er direct iets voor terug ziet. En helaas is het gevoel toch nog vaak: dan heb ik een schade en geeft de verzekeraar niet thuis. Wij zijn de kosten van de verzekeringsdekking eens gaan berekenen en die bedroegen toen ongeveer één procent van onze omzet. Dat valt alleszins mee.”

Guitjens: “Vergeet ook niet wat écht duur is: een onverzekerde schade.”

Eigen verantwoordelijkheid

Risicobeheer staat ook hoog op de agenda van Stam. Guitjens denkt ook mee: “Flowid heeft net een elektrische heftruck gekocht. Dan zeg ik: zorg ervoor dat er geen brandgevaarlijke materialen direct in de buurt van de heftruck staan. Belangrijk is wel de manier waarop je zoiets zegt. C’est le ton qui fait la musique, zei mijn vader (ook financieel adviseur) altijd.”

Stam: “Ik houd er niet van als mensen met de vinger gaan wijzen.” Stam gelooft sterk in eigen verantwoordelijkheid nemen. “Tijdens corona was er bij onze medewerkers weerstand tegen het dragen van mondmaskers. Wij hebben thuistesten gekocht en gezegd: neem je verantwoordelijkheid en blijf thuis als je positief test. Dat heeft gewerkt, want wij hebben hier geen uitbraak gehad.”

Innoveer mee als verzekeraars

Flowid is de afgelopen jaren gegroeid. Stam: “We hebben ons bewezen. In die zin hebben wij ons initiële doel al verwezenlijkt. Het gaat makkelijker om nieuwe opdrachten binnen te halen, projecten worden omvangrijker. Belangrijk is dat we de klanten die we hebben behouden. Inmiddels komt een deel van onze omzet uit het onderhoud van door ons geleverde installaties en nieuwe projecten bij deze klanten.

Guitjens vindt Flowid een toonbeeld van innovatie. Hij roept verzekeraars op toch vooral mee te innoveren.

Foto: Wouter Stam (links) en Rick Guitjens.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Nederlandse bedrijven betalen opnieuw meer premie voor hun risicoverzekeringen. Ook kosten nieuwe preventie-eisen bedrijven beduidend meer. Cybercriminaliteit is...

"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

De oproep van de AFM begin dit jaar aan de branche om de verzekeringsvoorwaarden van cyberverzekeringen beter vergelijkbaar te maken, verdient meer aandacht, aldus...

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Drie succesfactoren voor adviseurs

Drie succesfactoren voor adviseurs

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...

Brand/explosie belangrijkste schade-oorzaak zakelijke tekening

Brand/explosie belangrijkste schade-oorzaak zakelijke tekening

AGCS heeft de belangrijkste oorzaken van schade voor bedrijven geïdentificeerd aan de hand van ruim 530.000 verzekeringsclaims in meer dan 200 landen en gebieden,...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Voor het eerst sinds jaren weer meer winkels

Voor het eerst sinds jaren weer meer winkels

Op 1 januari 2022 waren er 83.800 fysieke winkelvestigingen in Nederland, 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010....

Buy en build versus kwaliteit

Buy en build versus kwaliteit

(Rick Guitjens, Guitjens Verzekeringen, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het nieuws in onze (vak)media wordt gedomineerd door berichten over consolidatie...

Afrekenen met volume mythe

Afrekenen met volume mythe

(Uit de Adviespraktijk, Rick Guitjens, VVP 01-2022) “Ik wil de mythe ontkrachten dat meer volume per definitie meer inkoopkracht betekent.” aldus Rick...