"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

Levent Turkmen 2022

De oproep van de AFM begin dit jaar aan de branche om de verzekeringsvoorwaarden van cyberverzekeringen beter vergelijkbaar te maken, verdient meer aandacht, aldus Levent Türkmen, directeur SUREbusiness. "We moeten het onderwerp 'voorwaardenvergelijking' verbreden naar de totale, zakelijke markt."

In haar verkenning 'Cyberverzekeringen Verkenning naar de Nederlandse verzekeringsmarkt' stelde de AFM begin dit jaar dat het nog moeilijk is cyberverzekeringen onderling te vergelijken en verbindt daaraan de constatering dat van adviseurs nieuwe/aanvullende kennis wordt gevraagd om een goede risico-inschatting te maken.

Türkmen: ”De constateringen die de AFM doet zijn naar mijn ervaring terecht. Maar moeten niet beperkt blijven tot cyberverzekeringen. Zakelijk schade is een complexe markt met een beperkt aantal aanbieders die sterk verschillende voorwaarden hanteren. Waar in de particuliere markt op het gebied van polisvoorwaarden vergaande uniformering heeft plaatsgevonden, met als voorbeeld de AVP, zie je bij zakelijk een veel grotere variëteit aan voorwaarden."

Het aantal vergelijkingsprogramma's voor zakelijke schade is nog uiterst beperkt. "Dit is te verklaren uit het feit dat de materie complex en divers is en de markt in vergelijking met hypotheken beperkt. Automatiseerders kunnen hun kostbare ICT-capaciteit rendabeler in andere segmenten inzetten. Het gevolg is dat bij een sondering die wij recentelijk onder het intermediair lieten uitvoeren, de indicatie naar voren komt dat 80 procent van het intermediair dat actief is op het gebied van zakelijk schade hiervoor geen aparte vergelijkingssoftware beschikbaar heeft."

Türkmen stelt dat het kunnen vergelijken van een breed pallet aanbieders in de komende jaren belangrijker wordt. "Je ziet bij impactvolle producten dat het criterium voor onafhankelijkheid nu gelegd wordt bij het vergelijken van minimaal 60 procent van de relevante markt. Daarmee zet je voor de hele markt een norm neer. Je ziet het ook in de rechtspraak en de uitspraken van Kifid: van de adviseur die niet specifiek aangeeft dat zijn advies is gebaseerd op een duidelijk aangegeven set risicodragers, wordt verwacht dat deze toch een brede verkenning uitvoert. Ik denk dat deze ontwikkeling zich zal doorzetten”.

“Ik adviseer adviseurs in hun adviesrapporten aan de klant te vermelden op welke wijze het marktaanbod is vergeleken. Wanneer je maar twee aanbieders vergelijkt dan is dat jouw keuze als adviseur. Maar zorg ervoor dat de klant dit weet. Onduidelijkheid op dit punt zal naar mijn verwachting steeds risicovoller worden. De uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland van 4 augustus 2021 (ECLI:NL:RBMNE:2021:3687) is denk ik illustratief voor het een ontwikkeling waarin adviseurs vaker juridisch ter verantwoording worden geroepen voor adviezen waar het verwijt van de klant draait om de elementen ‘premie’ in relatie tot ‘voorwaarden’”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 12 mei 2023

60 vergelijkingen zijn schier onmogelijk. Door de diversiteit valt er niet te vergelijken. Uit een inventarisatie moet blijken wat de verzekeringsbehoefte van een klant is. Als je dan 3 goed gekwalificeerde producten kunt aanbevelen dan ben je al heel ver. Los van de voorwaarden zul je ook moeten meewegen hoevaak verzekeraars claims aanvechten. Hoe de administratieve organisatie functioneert en of men solvabel genoeg is om beloften te kunnen nakomen. Je hebt er weinig aan en je ondergraaft de vertrouwensrelatie met jouw klant als blijkt dat een verzekeraar regelmatig jojoot met haar premie en/ of voorwaarden.

"Compliancekosten voor adviseurs en aanbieders schieten door"

"Compliancekosten voor adviseurs en aanbieders schieten door"

Niet alleen het intermediair heeft te maken met sterk stijgende kosten ook toeleveranciers, stelt SUREbusiness. "Deze kostendruk speelt door de hele keten. In dat...

Verzekeraars kunnen innovatie meer stimuleren

Verzekeraars kunnen innovatie meer stimuleren

(Uit VVP 6-2023) Flowid uit Zaltbommel is expert op het gebied van systeemintegratie voor flow oplossingen en ontwerpt en bouwt flow skids voor lab, pilot en productie....

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

"Praat eens wat minder over het belang van duurzaamheid en voeg de daad bij het woord”, aldus Levent Türkmen van SUREbusiness, dat recent de mijlpaal...

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Nederlandse bedrijven betalen opnieuw meer premie voor hun risicoverzekeringen. Ook kosten nieuwe preventie-eisen bedrijven beduidend meer. Cybercriminaliteit is...

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

SUREbusiness van start met co-assurantie

SUREbusiness van start met co-assurantie

SUREbusiness (Zakelijk Schade) gaat 3 oktober met een eerste groep van 60 kantoren van start met co-assurantieactiviteiten. Vanaf 1 januari 2023 zal de pilotfase...

Brand/explosie belangrijkste schade-oorzaak zakelijke tekening

Brand/explosie belangrijkste schade-oorzaak zakelijke tekening

AGCS heeft de belangrijkste oorzaken van schade voor bedrijven geïdentificeerd aan de hand van ruim 530.000 verzekeringsclaims in meer dan 200 landen en gebieden,...

Voor het eerst sinds jaren weer meer winkels

Voor het eerst sinds jaren weer meer winkels

Op 1 januari 2022 waren er 83.800 fysieke winkelvestigingen in Nederland, 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010....

Voor het eerst meer dan twee miljoen bedrijven

Voor het eerst meer dan twee miljoen bedrijven

In 2021 kwamen er 163.000 bedrijven bij, een groei van 8,5 procent. Daardoor telde Nederland op 1 januari 2022 voor het eerst meer dan twee miljoen bedrijven. Het...