Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Richard Meinders.

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontbreken van een ORV. De uitdaging is om deze trend te keren.

Tsja, dan kijk je in de agenda en is het jaar alweer bijna voorbij en ligt van de VVP-redactie de vraag voor om een trend voor 2024 te benoemen. Een trend? Ik kan er wel een handvol benoemen, maar om mijn collega’s in het Ondernemerspanel niet het gras voor de voeten weg te maaien zal ik mij dan toch maar beperken tot één trend; zorgplichtclaims bij hypotheken.

Als je vroeger een hypotheek afsloot, dan wilde de geldverstrekker dat je een passende overlijdensrisicoverzekering (ORV) en een opstalverzekering afsloot. Ook bij Nationale Hypotheek Garantie (NHG) was er in veel gevallen een verplichting om een ORV af te sluiten. Bijna alle geldverstrekkers en ook NHG hebben de eis voor een ORV laten vervallen.

In een interview met NHG-bestuurder Carla Muters valt te lezen “Wij vertrouwen erop dat de adviseur samen met de consument inzichtelijk maakt of een ORV al dan niet wenselijk is.” Uit mijn netwerk verneem ik dat het aantal afgesloten ORV’s drastisch is gedaald.

Ik kan mij voorstellen dat je als adviseur - in een markt met schaarste en inflatie - probeert om een hypotheek betaalbaar te houden. Vergeet hierbij echter niet dat van jou als professional. wordt verwacht dat je zelfstandig toetst of de hypotheek in alle scenario’s betaalbaar is.

De afgelopen maanden heb ik diverse uitspraken van rechters en Kifid voorbij zien komen waarbij het overlijdensrisico niet goed was geregeld. Hetzij de begunstiging was niet goed vastgelegd, hetzij er bleek helemaal geen ORV te lopen na een overlijden. De uitspraken waren niet altijd even gunstig voor de advi seur. Hoewel klanten soms hele bewuste keuzes op het moment van advies maken, zijn ze deze ‘spontaan’ vergeten als één van de partners komt te overlijden. Ik verwacht de komende jaren dan ook meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontbreken van een ORV.

Uit de jurisprudentie blijkt ook dat je klanten soms moet beschermen tegen zelfoverschatting. Met andere woorden: stel grenzen aan wat je als adviseur verstandig vindt en waar je aan wilt meewerken. Dat is in mijn ogen de enige manier om deze trend te keren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...

Vlieger gaat niet op...

Vlieger gaat niet op...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....

Adviseur de gebeten hond...

Adviseur de gebeten hond...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...

Diversiteit = innovatie

Diversiteit = innovatie

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Het belang van inclusiviteit op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht, en dat is niet...

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire...

Klacht uit zadel geworpen

Klacht uit zadel geworpen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...