Een zieke nabije toekomst

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

(Black Mirror-fans, pas op! Dit artikel bevat spoilers.)

Het mooist aan de serie Black Mirror vind ik toch wel de omschrijving: “Deze scifi-anthologieserie beschrijft een zieke nabije toekomst vol technologie, waar de mooiste uitvindingen botsen met de meest duistere menselijke gevoelens.”

Een zieke nabije toekomst

Een zieke nabije toekomst. Tja. Samenwonen met een robotversie van je overleden man (S2 A1 Be Right Back) of je eigen complete waarneming opslaan op een geïmplementeerde geheugenchip (S1 A3 The Entire History of You), dat kun je gerust ‘ziek’ noemen. Maar dat nabij dan? Hoe ‘nabij’ ís die toekomst eigenlijk?

Nou, maak je borst maar nat. Die toekomst is er al. En hij slaat zijn klauwen uit naar onze sector.

Social credit-systeem

Wie het nieuws vanuit China de laatste tijd een beetje gevolgd heeft, weet waarop ik doel. Onze vrienden de Chinezen zijn namelijk druk met het opzetten van een 'social credit'-systeem, dat er voor zorgt dat sommige mensen niet meer kunnen reizen met treinen en vliegtuigen op basis van hun sociale score. Ook het afsluiten van verzekeringen wordt gekoppeld aan deze vorm van online judging. Komt dit je bekend voor? Inderdaad, copy-paste de Back Mirror-aflevering ‘Nosedive’ (S3 A1). En voor wie deze aflevering niet heeft gezien: nee, het loopt niet goed af.*

Verhaal halen

Maar het social credit-systeem is niet het enige ‘zieke’ dat inmiddels werkelijkheid geworden is. Zo kun je bij bol.com een horloge voor je kind bestellen waarop niet alleen een gps-tracker zit, maar waar je hem of haar ook mee kunt afluisteren (Vergelijk S4 A2 Arkangel). In een enkel verschrikkelijk (misdadig) geval zal dat misschien iets opleveren maar ik denk dat de functionaliteit vooral gebruikt wordt door ouders die op afstand de leidsters van het kinderdagverblijf/juffen afluisteren. Om vervolgens verhaal te gaan halen.

Verzekeringskwestie: opgelost

En over afluisteren en verhaalhalen gesproken: wat dacht je van de aflevering Crocodile (S4 A3), waarin een verzekeringskwestie wordt opgelost door het ‘uitlezen’ van de herinnering van een huisdier (nadat alle andere getuigen zijn vermoord)? Zo’n ‘Recaller’-apparaat is, hoe ziek ook, in onze branche natuurlijk wél een probleemoplossertje. Het zou ons een boel discussies rond bijvoorbeeld de opzetclausule besparen. Om over groepsaansprakelijkheid nog maar te zwijgen.

Gelukkig?

Maar probleemoplosser of niet, zó ver zijn we (gelukkig) nog niet. En mocht dat in de ‘nabije’ toekomst wel het geval zijn, dan hebben we weer andere dingen om ons druk over te maken. Op afstand bestuurbare killerbee’s (S3 A6 Hated in the Nation) bijvoorbeeld. Of mensen die real life vermoord worden binnen de veilige omgeving van een Augmented Reality-videospel (S3 A2 Playtest).

Lastig. Want wie is daar nou weer voor aansprakelijk?

*Niet echt een spoiler: geen enkele Black Mirror-aflevering loopt namelijk goed af. Met uitzondering van de allereerste episode (S1 A1 The National Anthem). Evengoed kun je deze aflevering om verschillende redenen beter overslaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk, betoogt Esther Vuijsters in de nieuwe blog van Lindenhaeghe op VVP Online. Vuijsters: "Tijdens een recente analyse van onze social...

Ontwikkel jezelf: omarm een training

Ontwikkel jezelf: omarm een training

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) De Training Ontspannen Presenteren is nog maar net gestart of ik heb mijn eerste learning al te pakken: dit leer je niet uit...

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij. Dat is al een tijdje zo,...

Robotisering van kennis en… pizza?

Robotisering van kennis en… pizza?

De techniek neemt een vlucht en het is aan ons om naast de voordelen ook de nadelen te zien. Kritisch blijven. Mens blijven. En vooral: in het belang van de klant...

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe Niets is veranderlijker dan het weer. Nou ja, misschien de website van het CDFD dan. Want daar verrassen ze ons momenteel...