In wat voor branche wilt u werken

Fred de Jong 2012 De komende tijd is bepalend voor de toekomst van de financieel adviesmarkt. Er ligt een belangrijke vraag voor: in wat voor branche wilt u werken? Wat is uw beroepseer? Is dat een branche die serieus wordt genomen en die klasse uitstraalt of is dat een branche waarin adviseurs op een onbeschofte manier reageren? Dat schrijft consultant Fred de Jong in een blog op het New Financial Forum.

De blog op het New Financial Forum luidt:

 

Er is iets aan de hand in de financieel adviesmarkt. Hoe komt het toch dat de noodzaak en behoefte aan financieel advies groot is, maar dat financieel adviseurs, op politici na, het minst vertrouwde beroep hebben (GfK Trust in Professions 2015)? Financieel advies is van grote maatschappelijke en economische waarde. Duizenden adviseurs doen dagelijks goed en integer hun werk, in het belang van de klant. Hoe komt het dat sommige financieel adviseurs zich zo armzalig gedragen dat zij de negatieve stemming over het mooie beroep van financieel adviseur bepalen? Dat laten we toch niet gebeuren?

 

Verreweg de meeste financieel adviseurs zijn van goede wil, de stille meerderheid. Zij hebben het beste met de klant voor, werken hard, helpen elkaar en vinden hun beroep best gaaf. Maar zij maken zich ook zorgen over hoe we met elkaar omgaan. Soms lijkt het of niemand meer normaal doet.

U herkent het vast wel. Sommige financieel adviseurs die zich steeds asocialer lijken te gedragen. Met name op internetfora wordt driftig geklaagd en vliegen de beledigingen je om de oren.

 

Regelmatig spreek ik financieel adviseurs die zich ergeren aan de manier waarop over hun vak wordt gesproken. Het beeld van zakkenvullers, louche tweedehands autoverkopers of onbetrouwbare polisverkopers. Deze beeldvorming komt deels door de manier waarop de branche communiceert op de verschillende internetfora. Sommigen doen dat zelfs anoniem, wat het blijkbaar nog makkelijker maakt om maar ongegeneerd hun gal te kunnen spuwen.

Die beeldvorming is zeker niet representatief voor de beroepsgroep.

 

Aan alle reaguurders (iemand die online, vooral op weblogs, uiting geeft aan zijn vaak ongenuanceerde mening – Algemeen Nederlands Woordenboek) wil ik graag het volgende kwijt. Tel eerst tot tien voordat je een reactie plaatst, laat een ander je reactie eerst lezen voordat je het online zet en bedenk voor jezelf hoe jouw boodschap zal overkomen bij de neutrale lezer. Dat is niet alleen fatsoenlijk, maar is vooral in het belang van de reaguurders zelf. Een kamerlid heeft ooit tegen mij gezegd dat ze de avond voor een Kamerdebat over financieel adviseurs, de sites van de vakmedia scant om zich een beeld te vormen van de actualiteit. Ook alle reacties op de artikelen worden dan gelezen. Ook andere beleidsbepalers lezen deze reacties om de temperatuur van de markt te peilen. Te ongenuanceerde of beledigende teksten zorgen ervoor dat de beleidsmakers eerder meer dan minder regels voorstellen. Als je je mening op internet ventileert, zorg dan in ieder geval dat het een inhoudelijke reactie is en geen onfatsoenlijke.

IN WAT VOOR BRANCHE WILT U WERKEN?
De komende tijd is bepalend voor de toekomst van de financieel adviesmarkt. Er ligt een belangrijke vraag voor: in wat voor branche wilt u werken? Wat is uw beroepseer? Is dat een branche die serieus wordt genomen en die klasse uitstraalt of is dat een branche waarin adviseurs op een onbeschofte manier reageren? Binnen de financieel adviesmarkt zou het normaal moeten zijn dat je elkaar respecteert. Dat je fatsoenlijk naar elkaar luistert, in plaats van elkaar te overschreeuwen als je het ergens niet mee eens bent.

 

De financieel adviseur kan een belangrijke rol spelen in het financieel gezonder houden of maken van consumenten en bedrijven. Daar mag een adviseur ook goed aan verdienen. Maar dat gebeurt alleen als de klant uw beroepsgroep ook op waarde weet te schatten. Imago en beeldvorming zijn daarbij essentieel. Nu weet ik wel dat de waardering voor de eigen financieel adviseur veel hoger is dan het imago van de beroepsgroep in totaal. Toch is dat een potentieel probleem, ook voor de individuele adviseur. Want het slechte imago maakt het voor nieuwe, jonge klanten niet verleidelijk om u in te huren, het maakt uw bedrijf als werkgever niet aantrekkelijk en het helpt zeker niet in de discussie of klanten wel willen betalen voor financieel advies.

 

Laten we ervoor strijden dat iedereen zich thuis voelt in de financieel adviesmarkt. Laten we duidelijk maken wat we wel en niet normaal vinden. Ik weet zeker dat dit mogelijk is. Door samen te werken om de adviesmarkt nog beter te maken, maar ook door collega’s aan te spreken op foutief en/of onbeschoft gedrag. Want echt, u heeft een gaaf beroep. U zou toch nergens anders willen werken?

 

Reactie toevoegen

 
Duurzaam advies aan mkb is integraal

Duurzaam advies aan mkb is integraal

(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

Met de nieuwe videoserie getiteld "Beste banken" wil de NVB laten zien dat banken niet alleen commercieel zijn. De NVB: "Er is de afgelopen periode geregeld discussie...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

Nieuw economisch denken voor de financieel professional, is het thema van het HAN-symposium ‘Als alleen geld niet meer leidend is’ dinsdagmiddag 20 juni....

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

(Fred de Jong in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Binnen de financiële sector worden verschillende begrippen gebruikt die allemaal te maken hebben met...

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

(Fred de Jong in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De meeste financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Toch wordt het in gesprekken met...

Het belang van breed duurzaam advies

Het belang van breed duurzaam advies

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...