Nu is het moment om AI te omarmen (blog Cognizant)

David Sexton Cognizant

(door David Sexton, VP & Hoofd Verzekering VK en Ierland bij Cognizant) Er is geen branche te vinden die niet kan profiteren van Artificial Intelligence (AI). Waar de ene er al lang mee aan de slag is, lijkt de ander enorm achter te blijven. Neem de verzekeringsbranche; een interessante mix van voorlopers en achterblijvers. Uit recent onderzoek van Cognizant blijkt dat slechts de helft van de verzekeringsmanagers AI-technologie belangrijk acht voor het succes van hun bedrijf. Dat is opvallend, aangezien dat cijfer een stuk lager ligt dan in welke andere sector dan ook. 

Kunstmatige intelligentie heeft zich al lang in de haarvaten van onze maatschappij verweven – er is geen enkele branche die nog zónder kan. Sterker nog, de eerstvolgende industrie die op het punt staat er volledig door te worden getransformeerd is de verzekeringsbranche. Van productontwikkeling, acceptatie en claims, tot chatbots voor klantenservice, risicobeoordelingen en offertes: de technologie kan in de hele sector tot snellere en nauwkeurigere diensten leiden – zowel preventief als achteraf.

Uit het onderzoek van Cognizant blijkt niet alleen dat de helft van de respondenten AI niet op waarde schat, maar ook dat slechts 36 procent denkt dat AI over drie jaar wel heel belangrijk is. Ook dit cijfer is aanzienlijk lager dan in elke andere sector. Dit gebrek aan bewustzijn rondom het belang van AI is zorgwekkend – zeker nu nieuwkomers op de markt hun meerwaarde bewijzen en een blijvende indruk achterlaten. Deze zogeheten Insurtechs, een term die gebruikt wordt voor techbedrijven op de verzekeringsmarkt, gebruiken AI om zo een reeks innovatieve producten te introduceren. Denk hierbij aan direct aanpasbare levensverzekeringen en een on demand dekking op het gebied van onroerend goed.

Traditionele verzekeringsmaatschappijen worden nu dan ook geconfronteerd met concurrentie uit onverwachte hoek. Het is essentieel dat deze oude garde het tempo opvoert wat betreft het investeren in en adopteren van technologie. Hoe groter de achterstand, hoe groter de uitdaging om nog een inhaalslag te kunnen maken.

Een betere klantervaring

De meeste verzekeraars die wel al gebruik maken van AI-technologie hebben hun pijlen gericht op projecten op het gebied van klantenservice, zoals chatbots. Hierdoor kunnen ze op een geautomatiseerde manier klantinformatie vastleggen en vragen beantwoorden. In de verzekeringswereld kunnen chatbots het beste worden toegepast in productmanagement, marketing, verkoop van polissen en verzekeringen, polisonderhoud en schadebeheer.

Verzekeringsmanagers die bekend waren met bestaande AI-projecten bij hun bedrijf, noemden desgevraagd het vaakst projecten die betrekking hadden op klantenservice (56 procent). Dit is waarschijnlijk omdat chatbots klanten vrijwel onmiddellijk gepersonaliseerde productaanbevelingen en offertes kunnen aanbieden. Consumenten en zakelijke klanten kopen hierdoor de meeste verzekeringsproducten binnen enkele minuten online. Zo wordt de chatbot Amelia bijvoorbeeld gebruikt door verzekeraars zoals MetLife om machine learning (ML) te combineren met natuurlijke taalverwerking (NLP) om keuzes te maken op basis van real-time gesprekken.

Hoewel velen zich zorgen maken over het feit dat AI banen binnen de sector overneemt, zijn deze technologieën in werkelijkheid juist een verbetering van veel banen die door mensen worden uitgevoerd. Zo kunnen callcentermedewerkers bijvoorbeeld op basis van data informatie ontvangen over het sentiment en de stemming van een gesprek terwijl het telefoongesprek aan de gang is.

Sneller en nauwkeuriger verzekeren

In de verzekeringssector kan AI-technologie nu ook worden toegepast op een breed scala aan databronnen om de risicobeoordelingen en offertes nauwkeuriger te maken. Zo kunnen bijvoorbeeld automatisch real-time gegevens uit beveiligingssystemen worden geanalyseerd, of drones worden ingezet bij woningverzekeringen. Ook op het gebied van autoverzekeringen zijn er mogelijkheden: AI-tools kunnen worden gebruikt om telemetrische gegevens te analyseren en inzicht te geven in het rijgedrag om zo offertes voor autoverzekeringen te verbeteren. Informatie over hoe snel de klant gemiddeld rijdt, hoe snel hij optrekt en of hij vaak de snelheidslimiet overtreedt kan hierbij helpen. Zurich Insurance Group, bijvoorbeeld, is een samenwerking aangegaan met de Zweedse insurtech Greater Than, om de rijgegevens van een potentiële klant te analyseren. Deze gegevens worden dan vergeleken met een set referentieprofielen die zijn opgesteld op basis van meer dan tien jaar aan data. Zo kan het bedrijf de premies van zijn klanten aanpassen en personaliseren op basis van het rijgedrag per persoon.

Claims indienen 2.0

Ook op het schadevergoedingsproces kan AI worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch controleren van duizenden openstaande vorderingen wanneer er nog steeds actie kan worden ondernomen, in plaats van een steekproef van vorderingen te onderzoeken nadat de claims zijn afgesloten. Zo kunnen verzekeraars van het traditionele reactieve model van het uitbetalen van schadeclaims na een schadegeval overgaan op een proactief, preventief model waarbij klanten worden geholpen schade te voorkomen. Commerciële vastgoedverzekeraars kunnen niet alleen de telemetrische gegevens uit auto’s gebruiken voor feedback aan hun klanten over hun rijgedrag, maar ook data uit slimme gebouwen om klanten te helpen het risico op brand- of waterschade te verminderen.

Of je het wilt of niet, kunstmatige intelligentie staat garant voor een revolutie in de verzekeringswereld. Het wordt in alle hoeken van de markt gebruikt en verandert de manier waarop bedrijven werken. De gevestigde orde heeft twee keuzes - ofwel flink investeren om te kunnen concurreren met nieuwe, alles veranderende Insurtechs, ofwel samenwerken met deze innovatieve concurrenten om toegang te krijgen tot de technologie, en niet langer te worden gehinderd door bestaande en traditionele systemen en processen. Concurreren in een markt die gedreven wordt door klantervaringen vraagt om AI. Achterblijven is geen optie.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

ChatGPT versus Richard Meinders

ChatGPT versus Richard Meinders

(Uit VVP 1-2024) Nieuw in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In deze eerste...

Starten met specifieke AI en ML

Starten met specifieke AI en ML

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! in VVP 1-2024) We starten in deze eerste editie van AI in de Adviespraktijk bij het begin: wat is het en...

AI vergroot risico bestuurders bedrijven

AI vergroot risico bestuurders bedrijven

Bestuurders van bedrijven kunnen voor steeds meer zaken aansprakelijk worden gesteld, volgens het D&O verzekeringsrapport van Allianz Commercial. Allianz: “Inadequate...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners

Visa gaat banken en andere partners adviseren over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). De nieuw opgerichte AI Advisory Practice van het in-house adviesbureau...

Benut de kracht van AI

Benut de kracht van AI

(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...