Waarom onze keuze?

Ozewald Wanrooij Wat wij willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Aldus licht mede-eigenaar Ozewald Wanrooij het besluit van Neutralis om de vergunning Inkomen in te leveren nog een keer toe.

De huidige wetgeving, PE en zorgplicht is nog volledig gericht op de traditionele productverkoop van complexe producten van voor het provisieverbod en is naar mijn mening aan vernieuwing toe. De consument dient door de komst van het provisieverbod een keuze te maken van de door hem/haar gewenste dienstverlening en daarin is de WFT niet mee ontwikkeld.
Sterker nog. Ik heb het idee dat de huidige WFT juist vooruitgang in de weg staat.

Daarbij komt dat ik de afgelopen jaren de gehele branche hoor roepen dat we het ‘klantbelang centraal’ moeten stellen. Voor mij is dit inmiddels een volledig holle kreet geworden.
Verwondert zich dan niemand dat het grootste deel van onze werkdag wordt besteed aan het naleven van regeltjes waarvan we onze klanten het nut niet kunnen uitleggen.
Dat wij, om compliant te zijn, onze klanten vele onnodige uren moet doorbelasten voor het aanleggen van dossiers en schrijven van motivaties waaraan onze klant helemaal geen behoefte heeft. We zijn immers samen op basis van het verkregen inzicht tot de productkeuze gekomen.
Dat wij, onze klanten vele uren in rekening moeten brengen om diens eigen gegevens in de systemen van aanbieders te zetten. Gegevens die de klant prima zelf kan invoeren maar niet mag omdat dit via een TP moet.
Dat wij, onze klanten onnodige uren doorbelasten, omdat aanbieders fouten maken en de systemen niet op orde hebben en vervolgens niet thuis zijn als je ze erop aanspreekt.
Dat onze tarieven zo hoog zijn omdat we allerlei kosten aan toezicht en verplichte permanente educatie moeten doorbelasten terwijl de waarde hiervan voor onze relaties en binnen de dagelijkse adviespraktijk ver te zoeken is.
Dat wij, in het kader van onze zorgplicht, klanten tot een verplicht onderhoud moeten dwingen, ook wanneer deze hier helemaal geen prijs op stellen.

Vervolgens staan we met onze hand in de lucht en zweren we dat we integer zullen zijn. Maar wat is er integer aan dat we met zijn allen het huidige zieke systeem in de lucht proberen te houden, de verantwoordelijkheden op elkaar afschuiven en we ons achter regeltjes verstoppen? Is dit geoorloofd omdat we dit al jaren doen, iedereen het doet en we hier onze boterham mee verdienen?

Al jaren zetten we ons met Neutralis in om hierin voor onze relaties verbetering aan te brengen maar met onze beperkte invloed en de weerstand ten opzichte van veranderingen in onze branche gaat dit naar ons gevoel veel te lang duren. Het enige alternatief is dan om op zoek te gaan naar een oplossing waarin we ons buiten het systeem plaatsen en hiertoe hebben we thans de eerste stap gezet ten aanzien van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.

Wat Leon Brummelhuis en ik willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Tijd om mensen te leren kennen, te ervaren wat ze belangrijk vinden, waarover ze onzeker zijn en vooral waar ze gelukkig van worden. Tijd om samen te onderzoeken hoe we het persoonlijk geluk kunnen vergroten en kunnen waarborgen.

Reactie toevoegen

 
Ziekteverzuim: kostenpost én kans

Ziekteverzuim: kostenpost én kans

(Partner in Kennis Avéro Achmea in VVP 4, 2023) Het ziekteverzuim in Nederland stijgt. In 2022 kostte dat werkgevers maar liefst 27 miljard euro. Nooit...

Internetconsultatie wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar

Internetconsultatie wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar

Minister Van Gennip van SZW is de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar. Het concept-wetsvoorstel...

Dure rekening

Dure rekening

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 4, 2023) Wijs als adviseur werkgevers op het belang om nieuwe werknemers te vragen naar een eventuele no-riskstatus. Doen,...

Vernieuwing niet de pas afsnijden

Vernieuwing niet de pas afsnijden

(Cosmas Blaauw van SharePeople in VVP 4, 2023) “Met SharePeople willen we in de eerste plaats bereiken dat de ondernemer goed voor zichzelf zorgt. Zodat...

Inzetbaarheid van klanten staat bij ons op de eerste plaats

Inzetbaarheid van klanten staat bij ons op de eerste plaats

(Partner in Kennis a.s.r. in VVP 4, 2023) Zestig jaar geleden werd de eerste arbeidsongeschiktheidsverzekering geïntroduceerd door het wit-blauwe kruis, een...

Verplichte AOV? Verplicht advies!

Verplichte AOV? Verplicht advies!

(Annemieke Postema van AOVDdokter in VVP 4, 2023) Wel of geen verplichte AOV voor zelfstandigen? Of er in dit dossier een volgend hoofdstuk komt, is aan het nieuwe...

Nieuwe en tijdelijke vermogenstoetsuitzonderingen

Nieuwe en tijdelijke vermogenstoetsuitzonderingen

Bij ministeriële regeling wordt geregeld dat de volgende tegemoetkomingen kunnen worden uitgezonderd van de vermogenstoets voor toeslagen vanaf 2024: de tegemoetkomingen...

Minimumloon omhoog en invoering uniform uurloon per 1 januari 2024

Minimumloon omhoog en invoering uniform uurloon per 1 januari 2024

Op 1 januari 2024 gaat het wettelijk minimumloon omhoog met 3,75 procent. Het wettelijk bruto minimumuurloon voor werknemers van 21 jaar en ouder bedraagt dan 13,27...

Evolutie in plaats van revolutie

Evolutie in plaats van revolutie

(Verslag VVP Event Inkomen in VVP 4) De sociale zekerheid ontwikkelt zich op details, maar werkelijke verandering – voorzover nodig – laat op zich...

Extra maatregel om achterstanden bij sociaal-medische beoordelingen aan te pakken

Extra maatregel om achterstanden bij sociaal-medische beoordelingen aan te pakken

SZW neemt een extra tijdelijke maatregel om de UWV-achterstanden bij sociaal-medische beoordelingen terug te dringen. Deze maatregel houdt in dat voor mensen die...