Waarom onze keuze?

Ozewald Wanrooij Wat wij willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Aldus licht mede-eigenaar Ozewald Wanrooij het besluit van Neutralis om de vergunning Inkomen in te leveren nog een keer toe.

De huidige wetgeving, PE en zorgplicht is nog volledig gericht op de traditionele productverkoop van complexe producten van voor het provisieverbod en is naar mijn mening aan vernieuwing toe. De consument dient door de komst van het provisieverbod een keuze te maken van de door hem/haar gewenste dienstverlening en daarin is de WFT niet mee ontwikkeld.
Sterker nog. Ik heb het idee dat de huidige WFT juist vooruitgang in de weg staat.

Daarbij komt dat ik de afgelopen jaren de gehele branche hoor roepen dat we het ‘klantbelang centraal’ moeten stellen. Voor mij is dit inmiddels een volledig holle kreet geworden.
Verwondert zich dan niemand dat het grootste deel van onze werkdag wordt besteed aan het naleven van regeltjes waarvan we onze klanten het nut niet kunnen uitleggen.
Dat wij, om compliant te zijn, onze klanten vele onnodige uren moet doorbelasten voor het aanleggen van dossiers en schrijven van motivaties waaraan onze klant helemaal geen behoefte heeft. We zijn immers samen op basis van het verkregen inzicht tot de productkeuze gekomen.
Dat wij, onze klanten vele uren in rekening moeten brengen om diens eigen gegevens in de systemen van aanbieders te zetten. Gegevens die de klant prima zelf kan invoeren maar niet mag omdat dit via een TP moet.
Dat wij, onze klanten onnodige uren doorbelasten, omdat aanbieders fouten maken en de systemen niet op orde hebben en vervolgens niet thuis zijn als je ze erop aanspreekt.
Dat onze tarieven zo hoog zijn omdat we allerlei kosten aan toezicht en verplichte permanente educatie moeten doorbelasten terwijl de waarde hiervan voor onze relaties en binnen de dagelijkse adviespraktijk ver te zoeken is.
Dat wij, in het kader van onze zorgplicht, klanten tot een verplicht onderhoud moeten dwingen, ook wanneer deze hier helemaal geen prijs op stellen.

Vervolgens staan we met onze hand in de lucht en zweren we dat we integer zullen zijn. Maar wat is er integer aan dat we met zijn allen het huidige zieke systeem in de lucht proberen te houden, de verantwoordelijkheden op elkaar afschuiven en we ons achter regeltjes verstoppen? Is dit geoorloofd omdat we dit al jaren doen, iedereen het doet en we hier onze boterham mee verdienen?

Al jaren zetten we ons met Neutralis in om hierin voor onze relaties verbetering aan te brengen maar met onze beperkte invloed en de weerstand ten opzichte van veranderingen in onze branche gaat dit naar ons gevoel veel te lang duren. Het enige alternatief is dan om op zoek te gaan naar een oplossing waarin we ons buiten het systeem plaatsen en hiertoe hebben we thans de eerste stap gezet ten aanzien van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.

Wat Leon Brummelhuis en ik willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Tijd om mensen te leren kennen, te ervaren wat ze belangrijk vinden, waarover ze onzeker zijn en vooral waar ze gelukkig van worden. Tijd om samen te onderzoeken hoe we het persoonlijk geluk kunnen vergroten en kunnen waarborgen.

Reactie toevoegen

 
Gesprekken over verlenging Regeling Vervroegd Uittreden vastgelopen

Gesprekken over verlenging Regeling Vervroegd Uittreden vastgelopen

De onderhandelingen met werkgeversorganisatie VNO/NCW, over het verlengen en verruimen van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) zijn vastgelopen melden vakbonden...

Ommekeer ten goede bij ziekteverzuim

Ommekeer ten goede bij ziekteverzuim

Het ziekteverzuim onder werknemers was in het derde kwartaal van 2023 4,8 procent. Net als in de eerste twee kwartalen van dit jaar was het verzuim lager dan een...

RSC: afsluiten re-integratiespoor 1 miskent praktijk

RSC: afsluiten re-integratiespoor 1 miskent praktijk

Het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) raadt met klem af werkgevers de mogelijkheid te geven om na het eerste ziektejaar re-integratiespoor 1 af te sluiten,...

RADI AOV: update kennisdocument verplichte AOV

RADI AOV: update kennisdocument verplichte AOV

RADI AOV heeft haar kennisdocument over de verplichte AOV voor zelfstandigen geactualiseerd. Deze 2.0 versie is een update van de 1.0 versie van juni 2023. Aan...

Internetconsultatie tijdelijke maatregel WIA-beoordelingen

Internetconsultatie tijdelijke maatregel WIA-beoordelingen

Minister Van Gennip is de internetconsultatie gestart van de tijdelijke maatregel ‘Praktisch beoordelen’. Dit houdt in dat alleen op basis van wat mensen...

Praktische oplossingen om WIA uitvoerbaar te houden

Praktische oplossingen om WIA uitvoerbaar te houden

(Marjol Nikkels, CS Opleidingen, in Ken je vak! VVP 5-2023) De vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers wordt nog verlengd tot en met 31 december 2024....

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Grote rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid

Grote rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid

(Uit VVP 4) Hoe groot de rol van de financieel adviseur ook ná het tot stand komen van de AOV kan zijn, maakte Annemieke Postema duidelijk in de kennissessie...

Daling verzuim onder zorgmedewerkers zet door

Daling verzuim onder zorgmedewerkers zet door

Het verzuimpercentage onder zorgmedewerkers over het derde kwartaal van 2023 komt uit op 6,9. Dat is een daling van 6,4 procent ten opzichte van 2022. Ook in het...

Onjuiste communicatie rond WIA Excedent kost werkgever bijna half miljoen

Onjuiste communicatie rond WIA Excedent kost werkgever bijna half miljoen

(Rechtspraak) Eiser mocht er op vertrouwen dat zijn werkgever een WIA Excedent verzekering had afgesloten. Aldus vernietigt het Gerechtshof Amsterdam eerder vonnis...