Grote rol adviseur bij arbeidsongeschiktheid
(Uit VVP 4) Hoe groot de rol van de financieel adviseur ook ná het tot stand komen van de AOV kan zijn, maakte Annemieke Postema duidelijk in de kennissessie die zij namens RADI AOV gaf op het VVP Event Inkomen.
Postema kan bogen op een langjarige ervaring als financieel adviseur en is ook ervaringsdeskundige (ze raakte op enig moment zelf arbeidsongeschikt). Inmiddels is ze actief met AOVdokter.nl. AOVdokter helpt advieskantoren bij onder meer het opstellen van procedures/werkinstructies en het ontwikkelen van hulpmiddelen bij de advisering.
Postema gaf veel voorbeelden uit haar eigen praktijk. Zoals: “Wist u dat rouwverwerking onder psychische klachten valt?”
Volgens Postema is het eigenlijk zaak om als adviseur voortdurend de vinger aan de pols te houden. Regelmatig contact met de klant en periodiek onderhoud zijn cruciaal, al is maar om ervoor te zorgen dat het actuele inkomen en de actuele werkzaamheden en uren bij de verzekeraar bekend zijn en zo discussies te voorkomen.
‘Proces en financiële aspecten goed uitleggen’
Te kort door de bocht
Ondernemers zijn gedreven mensen, die niet graag toegeven dat ze hun werk niet meer kunnen doen. Dat maakt dat zij laat aan de bel trekken. Terwijl alle partijen, waaronder de ondernemer zelf, baat hebben bij snelle interventie. De adviseur die zijn klant goed kent, kan hier zijn invloed doen gelden. De adviseur kan de klant ook helpen bij het melden. Postema: “Sommige verzekeraars staan erop dat de klant zelf de melding doet. Ik vind dat te kort door de bocht. Er zijn klanten die er op dat moment gewoon niet toe in staat zijn.”
Postema heeft de voorwaarden van verzekeraars goed bestudeerd en weet dat die voorwaarden veel kunnen verschillen. Zo’n verschil kan op het moment van onverhoopte arbeidsongeschiktheid voor de klant relevant blijken. Daarom wordt in de adviesfase feitelijk al de grondsteen gelegd voor een afwikkeling waar de klant een goed gevoel bij heeft. Postema raadt trouwens aan om woorden als ‘schade’ en ’ziek’ te vermijden. “In de tijd dat ik zelf arbeidsongeschikt was, heb ik mij niet ziek gevoeld. En we hebben het niet over een deuk in een auto”, aldus Postema.
Verwachtingen managen
Een belangrijke taak van de adviseur is zaken goed uitleggen en verwachtingen managen. Postema: “Leg het proces en de financiële aspecten goed uit: inhoudingen, loonheffingskortingen, eerste uitkeringsmoment, premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid (mogelijk ook bij andere verzekeringen), eventueel maximale uitkeringsduur.” Betrek vooral ook gezinsleden en zakelijke partners als die in het spel zijn.
Alleen al het woordje ‘keuring’ is genoeg om klanten onrustig te maken. Laat de klant het gesprek met de keuringsarts dan ook vooral niet alleen voeren. Postema: “Bied als adviseur aan om er ook bij aanwezig te zijn.”
Annemieke Postema: ‘Evalueer na een adviestraject.’
Postema adviseerde voorzichtig te zijn met herbeoordelingen en second opinions. “Vaak stelt de uitkomst teleur. Een herbeoordeling die lager uitvalt, kan bovendien maken dat verzekeraar de mate van arbeidsongeschiktheid naar beneden bijstelt.”
Tot slot riep Postema adviseurs op om na afloop te evalueren. Pas de opgedane ervaring toe in je adviezen, uitleg en periodieke onderhoudsgesprekken.
Reactie toevoegen
Meer over
RADI AOV: uitstel BAZ mag aandacht adviseurs niet verslappen
RADI AOV roept adviseurs op niet af te wachten nu het wetsvoorstel BAZ is vertraagd. Tijdens een online kennissessie meende RADI AOV: “De aandacht mag niet...
Ondersteuning werkgever bij mantelzorg mag beter bekend
Een kwart van de werknemers weet niet welke steun de werkgever biedt bij het combineren van mantelzorg met werk. Bijna de helft meent dat de werkgever helemaal geen...
Blog: BAZ bureaucratisch monster
(Blog door Cosmas Blaauw, SharePeople) De argumenten voor een verplichte AOV klinken nobel, maar houden geen steek: Er wordt beweerd dat zzp’ers onvoldoende...
Betrek werknemers financieel bij bedrijf
Betrek werknemers financieel bij het bedrijf, bijvoorbeeld door winstdeling of medewerkersaandelen. Dat is een van de denklijnen in de nota 'Werk maken van slimmer...
BAZ: verlengen wachttijd naar twee jaar is optie
Verlengen van de wachttijd van één naar twee jaar zou kunnen helpen de uitvoeringsproblematiek bij de BAZ te ondervangen. Tegelijkertijd zou er dan...
Vanaf april herstel onjuiste berekening WIA-uitkeringen
UWV start in april met het corrigeren van de fouten in de WIA-uitkeringen. UWV denkt nu dat het gaat om 25.000 tot 50.000 uitkeringen. Naast het herstellen van...
Voorstel voor arbeidsongeschiktheidsdekking zzp’ers wordt aangepast
Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat het wetsvoorstel voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers aanpassen....
Eenvoudigere en betere inkomensondersteuning voor mensen
Het kabinet start een hervormingsagenda om de sociale zekerheid, toeslagen en inkomstenbelasting te hervormen. Deze ‘hervormingsagenda inkomensondersteuning’...
"Alle arbeidsongeschikten moeten nu recht krijgen op arbeidskorting"
De wettelijke bepalingen over de arbeidskorting zijn in strijd met het discriminatieverbod in mensenrechtenverdragen doordat een WGA-uitkering) die rechtstreeks...
Veranderingen Wet tegemoetkomingen loondomein
Vanaf 1 januari 2025 verandert een aantal regelingen uit de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl). Zo wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) afgeschaft. Het loonkostenvoordeel...