RSC: afsluiten re-integratiespoor 1 miskent praktijk
Het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) raadt met klem af werkgevers de mogelijkheid te geven om na het eerste ziektejaar re-integratiespoor 1 af te sluiten, Het kabinet consulteerde onlangs een wetsvoorstel hiertoe.
Geregeld wordt in dit voorstel dat kleine en middelgrote werkgevers de mogelijkheid krijgen om vanaf de start van het tweede ziektejaar (niet eerder en niet later) zich alleen te richten op re-integratie in het tweede spoor, dat wil zeggen re-integratie bij een andere werkgever, indien aan de voorwaarden voor het afsluiten van het eerste spoor wordt voldaan. Afsluiting van het spoor is mogelijk indien de werknemer daarmee (schriftelijk) instemt, of, indien dit niet het geval is, na toestemming door UWV.
Het RSC schrijft in zijn consultatiereactie: "Het fundamentele gebrek van dit wetsvoorstel is dat het niet uitgaat van een inschatting van de meest kansrijke route voor re-integratie aan het eind van het eerste ziektejaar. In plaats daarvan is het gebaseerd op de misvatting dat er op dit tijdstip duidelijkheid bestaat of te geven is over te verwachten herstel voor de bedongen arbeid binnen een termijn van dertien weken. Dit is in de praktijk lang niet altijd het geval. Wij zien daarom niet hoe werkgever en werknemer op basis van dit principe met wederzijds goedvinden tot beëindiging van spoor 1 zouden moeten komen. Sterker nog: we verwachten dat registercasemanagers werkgever en werknemer met het oog op zorgvuldige belangenbehartiging meestal actief zullen moeten ontraden om spoor 1 af te sluiten.
"Zoals dit voorstel nu is uitgewerkt, brengt het beslist niet de beoogde duidelijkheid over het te volgen spoor bij de re-integratie-inspanningen in het tweede ziektejaar. Wel zou het bij invoering de verstandhouding tussen werkgever en werknemer én de keuringscapaciteit van een nu al overbelast UWV nog verder onder druk zetten.
"We adviseren dringend om alternatieve voorstellen uit te werken die de knelpunten rond het tweede spoor werkelijk oplossen. Met als beste optie het toekennen van no-riskstatus bij de nieuwe werkgever, zodat deze laatste zonder risico een dienstverband kan aanbieden. Als de werknemer recht heeft op een no-riskpolis van vijf jaar, wordt het vele malen eenvoudiger om hem voor de WIA-keuring elders te plaatsen. Wij adviseren het kabinet daarom dringend om het nu voorliggende wetsvoorstel in te trekken en in plaats daarvan dit veel betere alternatief uit te werken."
Reactie toevoegen
Meer over
NVvA lanceert Arbeidsdeskundigen Magazine
Om organisaties beter te ondersteunen bij het beheersen van verzuim en het bevorderen van duurzame inzetbaarheid, heeft de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen...
"Schrappen arbeidskorting kost WIA-gerechtigden 450 euro per maand netto"
11.000 arbeidsongeschikten gaan er vanaf 2027 maandelijks 450 euro netto op achteruit, zou blijken uit een berekening van CNV. Dat komt omdat zij geen arbeidskorting...
Post-COVID hoofddiagnose bij vijf procent WIA-uitkeringen
In de periode januari 2022 tot en met december 2024 was bij circa vijf procent van de WIA-uitkeringen sprake van post-COVID als hoofddiagnose. Dat schrijft minister...
Bedrag ineens uitgesteld naar 1 juli 2026
Minister Van Hijum heeft tegenover de Tweede Kamer bevestigd dat pensioenbedrag ineens verder wordt uitgesteld, naar 1 juli 2026. Dit omdat het parlementaire proces...
Kabinet verandert regels arbeidskorting voor uitkeringsgerechtigden
Vanaf 2027 kunnen werkgevers die een arbeidsongeschiktheidsuitkering betalen aan werknemers hier geen arbeidskorting meer op toepassen. Deze verandering is het gevolg...
Veel onwetendheid in sector over inkomensgevolgen bij ziekte
Medewerkers in de verzekeringssector zijn slecht op de hoogte van de inkomensgevolgen bij langdurige ziekte. Vooral na een ziekteperiode langer dan twee jaar. De...
Afwijkingen bij bepalen maatmanloon
Een afwijking in door UWV gebruikte indexcijfers bij de bepaling van het maatmanloon heeft mogelijk invloed op het arbeidsongeschiktheidspercentage en in sommige...
SLIM-scholingssubsidie voor opleidingen in maatschappelijk cruciale sectoren
Vanaf 10 maart kunnen werkgevers subsidie aanvragen om (nieuwe) werknemers te scholen voor een nieuwe of volgende baan in een maatschappelijk cruciale sector. Denk...
AOV van Movir toegankelijk voor mensen met hiv
Movir maakt haar AOV toegankelijk voor mensen met hiv. Nieuwe statistieken – afkomstig uit onderzoek dat werd gedaan in opdracht van het Verbond van Verzekeraars...
Wielink: "Schaf transitievergoeding af, na twee jaar ziekte'
Niet doen. Dat zegt Janthony Wielink (Enkwest) over het kabinetsvoornemen de compensatieregeling transitievergoeding te beperken tot kleine werkgevers. Wielink in...